R1 i R1M – elektroniczny szok z 2015 roku. Test :)

- MotoRmania

5 lat temu Yamaha dokona┼éa radykalnych zmian w modelu R1. Ten motocykl jest wyj─ůtkowy…


ZAŁOŻENIA NA ROK 2015

Postanowiono stworzy─ç autentycznego superbikeÔÇÖa. Takiego, kt├│ry pozwoli kompetentnemu zawodnikowi zwyci─Ö┼╝a─ç w zawodach na dobrym poziomie. Do projektu przekierowano in┼╝ynier├│w z MotoGP, uzyskano wsparcie od zespo┼éu fabrycznego, a tak┼╝e od fabrycznych zawodnik├│w Yamahy. Maszyna mia┼éa by─ç szybsza, dawa─ç lepsze wyczucie, a poprzez skomplikowane systemy elektroniczne wspiera─ç potencja┼é kierowcy. Mia┼éa si─Ö sta─ç jedno┼Ťci─ů z motocyklist─ů. Has┼éo przewodnie brzmia┼éo ÔÇ×We R1ÔÇŁ.

Yamaha YZF-R1M test motormania (2)

Aby dobrze zrozumie─ç w jakim kierunku rozwija─ç prototyp, na pocz─ůtku w┼éo┼╝ono silnik z R1 do podwozia Yamahy R6. Wykonano testy, ┼╝eby lepiej przyjrze─ç si─Ö problemom jakie generuje tak kompaktowe podwozie z du┼╝ym silnikiem. W ko┼äcu otrzymano efekt ko┼äcowy. Now─ů maszyn─Ö o sporej mocy, doskona┼éej charakterystyce, kompaktowym podwoziu i elektronice, o kt├│rej ┼╝adnemu przeci─Ötnemu Kowalskiemu nawet si─Ö nie ┼Ťni┼éo.

SILNIK

Jednostka nap─Ödowa jest wsp├│lna dla R1 i dla R1M. Odchudzono tutaj wiele element├│w. T┼éoki wa┼╝─ů 8,7g mniej. Wag─Ö korbowod├│w zmniejszono, a┼╝ o 40% w stosunku do poprzednich. Dzi─Öki temu wa┼é korbowy generuje inercj─Ö zmniejszon─ů o 20% w stosunku do poprzedniego silnika. To z kolei ma du┼╝y wp┼éyw na zwrotno┼Ť─ç maszyny (wi─Öcej szczeg├│┼é├│w na temat konstrukcji silnika znajdziecie na drugiej stronie tego testu). W nowy rozdaniu motocykl wydaje si─Ö oferowa─ç nieznacznie mniej mocy w najni┼╝szej partii obrot├│w w stosunku do swojego poprzednika z 2014. Bardzo szybko jednak zaczyna budowa─ç progresywny, mocny ci─ůg przy akompaniamencie charakterystycznego pomruku jednostki typu Big Bang. Ju┼╝ od 5000 obr./min. przyspieszenie jest r├│wne i bezlitosne. Kiedy wychodzisz z zakr─Ötu w pochyleniu lub trafiasz na nier├│wno┼Ť─ç, masz wra┼╝enie, ┼╝e pod wp┼éywem gigantycznego przyspieszenia Yamaha po prostu zaczyna Ci si─Ö ugina─ç w r─Ökach. Na samej „g├│rze” sprawia wra┼╝enie jakby mia┼é kilka kucy mniej ni┼╝ wszelkie wersje BMW S1000RR – ale to s─ů r├│┼╝nice kosmetyczne . W trybie A (tam gdzie reakcja na rolgaz jest najbardziej bezpo┼Ťrednia) mamy do czynienia z niezwykle precyzyjn─ů kontrol─ů maszyny w zakr─Öcie. Dok┼éadno┼Ť─ç wtrysku jest laserowa. Kolejne tryby silnika ┼éagodz─ů stopniowo reakcj─Ö na gaz. Podczas zabaw na jednym kole preferowali┼Ťmy tryb B ÔÇô maszyna zachowuje wtedy ca┼é─ů swoj─ů moc, ale jest ┼éagodniejsza. Silnik otrzymuje maksymaln─ů ilo┼Ť─ç punkt├│w, jednak show kradnie mu elektronika.

Yamaha YZF-R1 test Motormania (1)

ALEÔÇŽ

Nie wszystko z┼éoto co si─Ö ┼Ťwieci. Yamaha przedobrzy┼éa spraw─Ö w jednym aspekcie. Zastosowano ABS ze zintegrowanym system pomi─Ödzy dwoma hamulcami ÔÇô nazwa┼éa go UBS (United Braking System). Wszystko by┼éoby pi─Öknie, gdyby mo┼╝na by┼éo go wy┼é─ůczy─ç (chyba, ┼╝e si─Ö dokupi akcesoryjny komputer). Tymczasem tak─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç oferuje dopiero R1M. Podczas jazdy na zwyk┼éej R1, kiedy z etapu dynamicznego prowadzenia, przejdziemy do fazy pe┼énego ÔÇ×uwolnienia orkiÔÇŁ, UBS zacznie nam utrudnia─ç ┼╝ycie. Po pierwsze automatyczne uruchamianie tylnego hamulca zorientowane jest bardziej na utrzymanie stabilno┼Ťci ni┼╝ na efektywno┼Ť─ç. Odbiera przedniej oponie zadanie wykonania skutecznego hamowania i wykorzystania ty┼éu do zmiany kierunku w u┼Ťlizgu, co wyd┼éu┼╝a nieznacznie jego drog─Ö. O ile ta pierwsza niedogodno┼Ť─ç jest marginalna, o tyle nieco wi─Ökszym problemem dla zawodnika b─Ödzie niekorzystna geometria. Motocykl nie nurkuje tak jakby┼Ťmy chcieli, nie zaostrza geometrii, a w efekcie mniej ch─Ötnie k┼éadzie si─Ö w zakr─Öt.

Yamaha YZF-R1 test Motormania (2)

PIERWSZY SZOK

Niedogodno┼Ťci powodowane przez UBS bledn─ů w oparach trywialno┼Ťci, kiedy tylko zorientujemy si─Ö, na jakim poziomie dzia┼éa kontrola trakcji. By┼é to pu┼éap, kt├│ry powoduje, ┼╝e wszystkie znane nam do tej pory seryjne systemy wydawa┼éy si─Ö po prostu ┼╝artem. Trzeci z dziewi─Öciu poziom├│w by┼é najni┼╝szym, na kt├│ry odwa┼╝yli┼Ťmy si─Ö obni┼╝y─ç stopie┼ä ingerencji. Wysoka temperatura powodowa┼éa, ┼╝e tylna opona Bridgestone RS10R ┼Ťlizga┼éa si─Ö jakby kto┼Ť pod ni─ů rozla┼é olej. Mimo to system kontroli trakcji dzia┼éa┼é na jakim┼Ť kosmicznym poziomie, pozwalaj─ůc na niezwykle g┼é─Öbokie u┼Ťlizgi i maksymalne wykorzystanie potencja┼éu gumy. Interweniowa┼é przy tym tak, ┼╝e w┼éa┼Ťciwie trudno si─Ö by┼éo domy┼Ťle─ç, ┼╝e nam w og├│le pomaga. Redukcja momentu obrotowego jest ultra-subtelna i dokonuje si─Ö w tak perfekcyjnie dobranym momencie, ┼╝e w┼éa┼Ťciwie nie wiesz czy to motocykl, czy by─ç mo┼╝e Ty zamieni┼ée┼Ť si─Ö w┼éa┼Ťnie w Garrego McCoya. Ale to dopiero pocz─ůtek fenomenuÔÇŽ

Yamaha YZF-R1 test Motormania (7)

SZOK NUMER DWA  

Szok numer dwa nazywa si─Ö SCS. Zapami─Ötajcie t─ů nazw─Ö, bo to najwa┼╝niejszy system determinuj─ůcy o mia┼╝d┼╝─ůcej przewadze R1 2015 nad ├│wczesn─ů konkurencj─ů. O jego wyj─ůtkowo┼Ťci mo┼╝e ┼Ťwiadczy─ç fakt, ┼╝e sam Valentino Rossi otrzyma┼é go na swoim motocyklu dopiero w 2013 roku. To Slide Control System, kt├│ry w po┼é─ůczeniu z kontrol─ů trakcji powoduje, ┼╝e pod wzgl─Ödem bezpiecze┼ästwa zawodnik ma i pasek, i szelki. SCS kontroluje przesuni─Öcie tylnego ko┼éa wzgl─Ödem osi motocykla. Je┼╝eli nast─ůpi nag┼éy, u┼Ťlizg elektronika zmniejsza otwarcie przepustnicy zanim zawodnik zorientuje si─Ö o co w og├│le chodzi. W praktyce mo┼╝emy wychodzi─ç na u┼Ťlizgu pod opiek─ů kontroli trakcji, a do tego bezczelnie dodawa─ç jeszcze wi─Öcej gazu, aby zacie┼Ťni─ç wyj┼Ťcie z zakr─Ötu przestawieniem ty┼éu. W krytycznej sytuacji elektronika interweniuje znowu tak ┼éagodnie, ┼╝e zupe┼énie nie zaburza p┼éynno┼Ťci jazdy. Po chwili zaczynasz si─Ö bawi─ç otwieraniem przepustnicy do ko┼äca w momentach, w kt├│rych wcze┼Ťniej nie przekr─Öci┼éby┼Ť rolgazu na wi─Öcej ni┼╝ 40% mo┼╝liwo┼Ťci. Ju┼╝ nie czujesz si─Ö jak Garry McCoy. Jeste┼Ť przekonany, ┼╝e sta┼ée┼Ť si─Ö Valentino Rossim.

Yamaha YZF-R1 test Motormania (4)

SZOK NUMER TRZY

LIF to system kontroluj─ůcy unoszenie przedniego ko┼éa. Kiedy ju┼╝ zaczniesz otwiera─ç agresywnie gaz, bo zrozumia┼ée┼Ť przecie┼╝, ┼╝e jeste┼Ť Valentino Rossim, wtedy oka┼╝e si─Ö, ┼╝e LIF jest jakim┼Ť kolejnym fenomenem. Ko┼éo na wyj┼Ťciu z szykan w─Ödruje do g├│ry stosunkowo wysoko, ale elektronika zamiast brutalnie Ci─Ö odcina─ç, robi to zn├│w tak subtelnie, ┼╝e nie wiesz, czy prz├│d nie opad┼é samodzielnie. P┼éynno┼Ť─ç z jak─ů si─Ö to dzieje, jest wr─Öcz niewiarygodna. Wtedy zaczynasz marzy─ç o tym, aby dosi─ů┼Ť─ç R1M z elektronicznym zawieszeniem Ohlinsa.

Yamaha YZF-R1 test Motormania (3)

R1M

Tu ju┼╝ mamy pe┼ény cyrk na k├│┼ékach. R1M zniszczy┼éa mi kombinezon przycieraj─ůc ┼éokcie w zakr─Ötach i uzale┼╝ni┼éa od siebie na zawsze. Elektroniczne zawieszenie Ohlinsa na jednym okr─ů┼╝eniu toru Eastern Creek zmienia┼éo swoje parametry ponad 40 razy. Dostosowywa┼éo charakterystyk─Ö do ka┼╝dego zakr─Ötu, maksymalizuj─ůc trakcj─Ö. Twardsze spr─Ö┼╝yny powoduj─ů, ┼╝e jako┼Ť─ç wyczucia i precyzja prowadzenia jest niepor├│wnywalnie wi─Öksza od R1 na zawieszeniu Kayaba. Aktywna telemetria rejestrowa┼éa ka┼╝dy ruch manetki, czas okr─ů┼╝enia, pr─Ödko┼Ť─ç i k─ůt z┼éo┼╝enia maszyny. Eliminacja UBSÔÇÖu sprawia┼éa, ┼╝e hamowanie by┼éo skuteczniejsze. Z tego motocykla nie b─Ödziesz chcia┼é zej┼Ť─ç. Nigdy.

Yamaha YZF-R1M test motormania (3)

DLA KOGO?

Dla kogo jest nowa R1 i R1M? Dla ka┼╝dego, kto powa┼╝nie my┼Ťli o podnoszeniu swoich umiej─Ötno┼Ťci jazdy na torze i dla ka┼╝dego zawodnika, kt├│ry chce regularnie stawa─ç na najwy┼╝szym stopniu podium. Amatorom Yamaha zaoferuje maksymalne bezpiecze┼ästwo, a zawodnikom zagwarantuje najwy┼╝sz─ů efektywno┼Ť─ç.

Szczegóły techniczne znajdziecie na drugiej stronie tego testu.

Yamaha YZF-R1 test Motormania (6)

Mo┼╝e ci si─Ö zainteresowa─ç

MotoRmania jest zaskakuj─ůcym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstaw─ů publikacji s─ů rzetelnie i niezale┼╝nie przeprowadzane testy motocykli, kt├│rych dodatkow─ů atrakcj─ů jest inspiruj─ůcy spos├│b prezentacji zdj─Ö─ç. Kompetencja redakcji MotoRmanii zosta┼éa wyr├│┼╝niona zaproszeniem do test├│w fabrycznych motocykli wy┼Ťcigowych klasy Superbike, co b┼éyskawicznie ugruntowa┼éo status magazynu jako najbardziej fachowego miesi─Öcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to d┼éugo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu ┼╝ycia!

┬ę2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrze┼╝one MotoRmania.com.pl