R1 i R1M – elektroniczny szok z 2015 roku. Test :)

- MotoRmania

YAMAHA R1 / R1M 2015 – strona techniczna 

Silnik

Silnik jest zupełnie nową konstrukcją. To co go łączy z poprzednikiem to cztery cylindry w rzędzie i system crossplane (zastosowanie wału krzyżowego). Skrócono skok tłoka z 52.2mm na 50.9mm, przy jednoczesnym zwiększeniu jego średnicy. Dzięki temu zastosowano większą średnicę zaworów co wpływa na poprawę wymiany mieszanki. W systemie rozrządu zamieniono popychacze szklankowe na rzecz dźwigienek pośrednich. Układ korbowy posiada system smarowania rozdzielony na panewki główne i panewki korbowe. Sprzęgło posiada system antypoślizgowy, jak również system zaciskający tarcze podczas wzrostu momentu obrotowego – pozwala to zredukować jego konstrukcję do 3 sprężyn sprzęgłowych.

Silnik otrzymaÅ‚ tytanowe korbowody, które sÄ… odkuwane.  SÄ… to korbowody z odrywanymi stopami. Proces ten polega na pierwotnym odkuciu korbowodu jako jednego elementu. NastÄ™pnie jest on precyzyjnie obrabiany mechanicznie i utwardzany. Później na specjalnym przyrzÄ…dzie, przy pomocy prasy stopa korbowodu jest odrywana. Taki proces produkcji i Å‚Ä…czenia stopy z głównÄ… częściÄ… korbowodu daje idealnÄ… pÅ‚aszczyznÄ™ poÅ‚Ä…czenia obydwu elementów, co przekÅ‚ada siÄ™ na bardzo wysokÄ… siÅ‚Ä™ Å‚Ä…czÄ…cÄ…. Każda z komór spalania jest frezowana na obrabiarce CNC nadajÄ…cej idealny ksztaÅ‚t oraz dokÅ‚adnie takie same objÄ™toÅ›ci dla każdej z komór. Odkuwane tÅ‚oki posiadajÄ… konstrukcjÄ™ klatkowÄ…, która zapewnia im bardzo dużą wytrzymaÅ‚ość. PÅ‚aszcze boczne tÅ‚oka pokryte sÄ… molibdenem zmniejszajÄ…cym współczynnik tarcia, a tym samym straty w mocy. SworzeÅ„ tÅ‚oka jak również dźwigienki zaworowe pokryto warstwÄ… DLC (Diamond Like Carbon), która także obniża współczynnik tarcia. Obniżenie współczynnika tarcia jest ważnym elementem uzyskiwania wiÄ™kszej mocy.  Zastosowanie dźwigienek poÅ›rednich w ukÅ‚adzie rozrzÄ…du wpÅ‚ywa na obniżenie masy elementów ruchomych ukÅ‚adu rozrzÄ…du (sÄ… lżejsze niż szklanki). Wyeliminowanie szklanek jest istotnym elementem zmniejszajÄ…cym tarcie. Przy zastosowaniu dźwigienki zawór jest naciskany wyÅ‚Ä…cznie w osi trzonu zaworu.

Zastosowano znacznie większy airbox – jego pojemność wzrosła o 24%. Dzięki temu rozwiązaniu na każdy suw ssania przygotowana jest większa ilość powietrza. Załadowanie jak największej pojemności powietrza do silnika jest kolejnym sposobem wpływającym na zwiększenie mocy jednostki napędowej. Stosunek powietrza do paliwa musi być zawsze ustawiony na poziomie równym 14,7kg powietrza do 1kg benzyny (dla warunków drogowych – do wyścigów około 12,5 kg powietrza do 1kg benzyny). Jeśli układ dolotowy jest w stanie dostarczyć większą ilość powietrza w trakcie suwu ssania to układ zasilania paliwem może dostarczyć większą dawkę. W rezultacie otrzymujemy większy moment obrotowy podczas suwu pracy.

Miska olejowa i pokrywy silnika są wykonane z magnezu przyczyniając się do obniżenia masy jednostki napędowej.

Yamaha YZF-R1 test Motormania (12)

Podwozie

Do znacznej reukcji momentu żyroskopowego przyczyniają się nowe magnezowe koła – znacznie lżejsze od poprzednich. Rozstaw osi został zmniejszony. Każdy element konstrukcyjny jest zupełnie nowy: wahacz, rama oraz zawieszenie. Warto zwrócić uwagę na zastosowanie aluminiowego zbiornika paliwa. W standardowej wersji R1 zawieszenie pochodzi od Kayaby – ma pełne możliwości regulacji, ale zgodnie z przyjętymi standardami tylny amortyzator nie oferuje opcji podniesienia wysokości. W wersji R1M mamy do czynienia z najwyższej klasy zawieszeniem Ohlinsa regulowanym elektronicznie, samoczynnie i w czasie rzeczywistym podczas jazdy. Motocykl otrzymał ABS, który jest zintegrowany z UBSem ( systemem łączącym obydwa hamulce).

Yamaha YZF-R1 test Motormania (11)

Dlaczego elektronika R1 jest tak dobra

O sukcesie nowej Yamahy R1 decyduje kosmiczna elektronika. Jej doskonaÅ‚ość uzyskana jest dziÄ™ki Inertial Measurment Unit (IMU) co można przetÅ‚umaczyć jako JednostkÄ™ Pomiarów Inercyjnych. Może ona pracować na poziomie niespotykanym dotÄ…d u jakiegokolwiek producenta dziÄ™ki zastosowaniu szeÅ›ciu pomiarów. Tak zwany G sensor (czujnik przeciążeniowy) czuwa nad trzema kierunkami przyspieszenia. Gyro sensor – czyli czujnik żyroskopowy kontroluje trzy kierunki prÄ™dkoÅ›ci kÄ…towej. IMU integruje i kontroluje kolejne systemy elektroniczne. PWR (Power Delivery Mode), czyli tryby charakterystyki silnika – reakcji na ruch rolgazu. Mamy do wyboru cztery tryby: A, B, C i D.  Każdy kolejny jest bardziej Å‚agodny. TCS to system kontroli trakcji, który posiada 9 poziomów – dziaÅ‚anie kontroli trakcji jest zsynchronizowane z danymi dotyczÄ…cymi kÄ…ta nachylenia motocykla. SCS to w naszej ocenie najważniejszy system nowej R1. Interweniuje kiedy system wyczuwa gwaÅ‚towne przesuniÄ™cie tylnego koÅ‚a. LIF to Lift Control System – czyli ta część elektroniki, która pilnuje, aby 200KM mocy nie spowodowaÅ‚o, że R1 nakryje Was jak koÅ‚dra. ERS wystÄ™puje wyÅ‚Ä…cznie w wersji R1M. Nazwa jest skrótem od Electronic Racing Suspension – chodzi o elektroniczny system zmiany ustawieÅ„ zawieszenia podczas jazdy. Do tego dochodzi zintegrowany ABS, ale jak dziaÅ‚a chyba już nikomu nie trzeba tÅ‚umaczyć. W wersji R1M otrzymujecie również CCU czyli Comunication Control Unit. To po prostu nazwa Yamahy okreÅ›lajÄ…ca telemetriÄ™. W ogonie motocykla umieszczony jest GPS za pomocÄ… którego zbierane sÄ… wszelkie dane, a laptimer dziaÅ‚a na bieżąco.

Yamaha YZF-R1 test Motormania (10)

CO MÓWI PRODUCENT
Producent uważa, że ma niezwykle zaawansowaną elektronikę, że jego motocykl jest najszybszy na torze, i że przybliża odczucie jazdy maszyną MotoGP.

CO MY MÓWIMY
Nigdy nie jeździliśmy motocyklem z MotoGP, ale co do reszty uważamy, że producent ma absolutną rację.

POZYCJA/KOMFORT
Ok, chyba trzeba zmienić ten punkt, bo w przypadku maszyn sportowych nie ma on sensu. Pozycja jest doskonała do przycierania łokciami w zakrętach.

JAKOŚĆ WYKONANIA
Jakość wykonania jest równie kosmiczna co cała reszta. Godzinami można się wpatrywać w aluminiowy zbiornik paliwa czy frezowaną półkę.

NIE DAJ SIĘ NABRAĆ
Na to, że jest to drogi motocykl. Jeszcze nigdy nie można było sobie zorganizować takiego potencjału wyścigowego za tak niewiele.

ZA, A NAWET PRZECIW
+ elektronika (szczególnie SCS), moc silnika,
– system UBS

Yamaha YZF-R1 test Motormania (9)

Dane techniczne – Yamaha R1/ R1M 2015

Silnik
Typ                            998cc, 4 cylindry w rzÄ™dzie
Åšred. x skok.               79.0mm x 50.9 mm
Stop. sprężania          13:1
Zasilanie paliwem      elektroniczny wtrysk
Moc maks.                   200.0PS@ 13,500
Maks moment.            112.4Nm@ 11,500

PODWOZIE
Rama: aluminiowa
Zawieszenie przód: KYB, pełna regulacja, śrd. 43mm/ Ohlins
Zawieszenie tył: amort. centralny KYB, pełna regulacja/ Ohlins
Hamulec przód:  4 tÅ‚oczki, tarcze 320mm, ABS
Hamulec tył: tarcza 220mm, 1 tłoczek ABS

WYMIARY
Rozstaw osi: 1405mm
Wysokość siodła: 855mm/ 860mm
Masa własna: 199kg ( z pełnym bakiem) /200kg
Pojemność zbiornika paliwa: 17L

Yamaha YZF-R1 test Motormania (5)

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakujÄ…cym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. PodstawÄ… publikacji sÄ… rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkowÄ… atrakcjÄ… jest inspirujÄ…cy sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii zostaÅ‚a wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyÅ›cigowych klasy Superbike, co bÅ‚yskawicznie ugruntowaÅ‚o status magazynu jako najbardziej fachowego miesiÄ™cznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to dÅ‚ugo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl