Honda PCX125 2018 – nowa odsłona popularnego skutera

- MotoRmania

3. Najważniejsze informacje 

3.1 Wyposażenie i stylistyka

  • Nowa stylistyka owiewek i osłon w naturalny sposób tworzy lekki opływowy design modelu PCX
  • Rozpoznawalny wygląd skutera teraz wzmacniają przeprojektowane światła LED
  • Nowy, intuicyjny panel sterowania w technologii LCD

Cechą charakterystyczną PCX125 zawsze było jego nadwozie – z liniami owiewek i malowaniem – tworzącymi płynną całość od samego frontu po tylne światła.

Nowy PCX125 wykracza poza schematy, naturalne kontury ciągle zmieniających się krzywych tworzą mocny elegancki wygląd. Obłe kształty i płaszczyzny owiewek są malowane jakościowo najlepszymi farbami płynnie przechodząc z jednej barwy do drugiej.

Kolejnymi elementami, które przeprojektowano, są pokrywy silnika i wlot powietrza, stylistycznie komponujące się w jedną całość. Barwa pokryw (srebrny metalik) wzmacnia wizualnie odczucie solidności i siły. Czerń airboksa – zintegrowanego w całość z wlotem powietrza – podkreślone są przetłoczeniami i zaokrągleniami, które nadają całości elegancji.

Przód skutera jest bardzo charakterystyczny: smukłe LED-owe lampy w górnej części dyskretnie dopełniają kierunkowskazy. Smukła dioda LED tylnego światła / kierunkowskazów jest nadal dwuwarstwowa, ale większa dla lepszej widoczności.

Zmieniono widok kokpitu – zastosowanie czerni przy chromie wokół kierownicy oraz chromowanych zwężanych końcówek drążków kierownicy zapewnia wyjątkowy wygląd. Duży lewy schowek z łatwością pomieści butelkę z wodą lub pojemnik na napoje, a teraz ma przedłużoną pokrywę, aby umożliwić kierowcy łatwy dostęp do zawartości. W środku znajduje się również gniazdo zapalniczki 12V.

Wysokość siedziska wzrosła o 4mm do 764mm, ale skuter nadal jest bardzo łatwy w obsłudze przy maksymalnej wysokości 540mm; nowe nadwozie pozwoliło na wydłużenie podłogi do przodu, zapewniając więcej miejsca na nogi. Zarówno fotel, jak i pokrywa paliwa są otwierane za pomocą przełączników dotykowych (samo siedzenie ma zawias z zawieszeniem sprężynowym, więc pozostaje w pozycji uchylonej po otwarciu), a przycisk startera posiada klapkę bezpieczeństwa dla dodatkowego bezpieczeństwa.

Wewnętrzna pojemność bagażnika została zwiększona o 1 litr do 28 litrów, bez wzrostu szerokości nadwozia, i bez problemu pomieści kask integralny. Podręcznik użytkownika i zestaw narzędzi znajdują się teraz na spodniej stronie siedziska.

Na nowej konsoli centralnej wszystkie informacje prezentowane są starannie i zwięźle w łatwym do odczytania formacie. Odwrócony wyświetlacz LCD wyświetla prędkość, podczas gdy inne dostępne informacje obejmują licznik kilometrów, licznik podróży, wskaźnik paliwa, średnie zużycie paliwa i wskaźnik zatrzymania na biegu jałowym

Model 2018 PCX125 będzie dostępny w czterech wersjach kolorystycznych:

Biały – Pearl Cool White

Czarny – Pearl Nightstar Black

Czarny mat – Matt Carbonium Grey Metallic

Czerwony – Pearl Splendor Red

3.2 Podwozie

  • Nowa stalowa rurowa rama
  • Przesunięty na tył amortyzator ze zmienioną sprężyną i większym skokiem
  • Lżejsze 8-szprychowe koła zastąpiono wersją 5-szprychową
  • Większe opony poprawiają prowadzenie i zmniejszają zużycie paliwa

Model 2018 PCX125 ma nowe podwozie; stalową ramę o konstrukcji kołyskowej poprzedniego modelu zastąpiono stalową ramą typu kołyskowego.

To poprawiło poręczność prowadzenia i wyczucie maszyny, nie tracąc nic z łatwości w manewrowaniu w mieście, z której słynął PCX, a także przyjazności dla użytkownika i zrelaksowanej pozycji kierowcy. Również (po raz pierwszy na skuterze Honda) dotychczasową stalową konstrukcję podtrzymującą owiewki zastąpiono plastikową – to i przeprojektowanie ramy pozwoliło zmniejszyć wagę o 2,4 kg, co dodatkowo wpłynęło pozytywnie na osiągi.

Rozstaw osi jest o 2 mm krótszy i wynosi 1 313 mm, ale geometria układu kierowniczego pozostaje niezmienna, z kątem główki ramy 27 ° i wyprzedzeniem 85 mm. Całkowita masa własna wynosi 130 kg. Zarówno przednie jak i tylne koła są lżejsze i używają cieńszych obręczy,

Dzięki zastosowaniu pustej w środku piaście zredukowano wagę o 7% (0,2 kg), podczas gdy tył oszczędza 11% (0,5 kg). Rozmiary opon są również większe: 100/80-14 z przodu i 120/70-14 z tyłu (w przeciwieństwie do 90 / 90-14 i 100 / 90-14) co w połączeniu z nowymi kołami zapewnia nie tylko lepszy balans i prowadzenie ale również przyczyniają się do zwiększenia oszczędności paliwa dzięki zmniejszeniu ugięcia opony.

Przednie widelce 31 mm są niezmienione z 89-milimetrowym skokiem osi, ale tylne amortyzatory są przeniesione na tylną część silnika. Zastosowano w nich 3-stopniowe sprężyny (zamiast podwójnych), dzięki temu jazda jest płynniejsza, zarówno na wyboistych ulicach miast, jak i poza nim.

Jednokanałowy układ ABS działa na przedni hamulec.

3.3 Silnik 

  • Produkuję szybciej moc maksymalną bez straty momentu obrotowego
  • Nowy wlot i wydech pozwalają na osiągnięcie wzrostu obrotów maksymalnych
  • Bardzo niskie spalanie pozwala na zasięg ok 400km+ na zbiorniku paliwa

Silnik SOHC chłodzony cieczą, jednocylindrowy, dwuzaworowy, o pojemności 125 cm3, wzmocniony technologią Smart Power (eSP) zasilający PCX125 zapewnia trwałość i doskonałe osiągi, np.: podczas ruszania spod świateł; a także cichą, płynną pracę i zredukowaną emisję CO2.

Na tym etapie rozwoju silnika skupiono się na zwiększeniu mocy przy wysokich obrotach – bez utraty momentu obrotowego – w celu poprawienia osiągów w wyższych zakresach prędkości. Moc szczytowa wzrosła o 0,3 kW do 8,99 kW przy 8500 obrotach na minutę, przy maksymalnym momencie obrotowym 11,8 Nm przy 5000 obr./min.

Ten cel osiągnięto m.in. powiększając airbox, który ma teraz o 1L większą objętość niż poprzedni projekt (możliwe to było dzięki przesunięciu tylnego amortyzatora za silnik, na koniec pojazdu). Wlot znajduje się po lewej stronie, a położenie i profil wewnętrznych części zostały zmienione, aby umożliwić możliwie płynną ścieżkę przepływu powietrza.

Powiększono o 2mm (do 26 mm) korpus przepustnicy, który pobiera teraz więcej powietrza, a wewnętrzne elementy wydechowe zostały zoptymalizowane w celu poprawy przepływu i wyposażone w większy, trójdrożny katalizator.

Kompaktowa chłodnica – zintegrowana z zewnętrzną stroną prawej skrzyni korbowej – wykorzystuje nową konstrukcję osłony z większą objętością w obydwu portach wydechowych, aby poprawić transmisję gorącego powietrza. To ulepszenie oznacza mniejszy wentylator – (o 7 mm) o średnicy 125 mm, ze zmienionym kształtem śmigieł – zapewnia to bardzo wydajne chłodzenie bez potrzeby stosowania większej chłodnicy, aby poradzić sobie z dodatkowym ciepłem generowanym przez zwiększoną moc.

Przeprojektowano również lewą część skrzyni korbowej i koła zdawczo-napędowe pasowej przekładni bezstopniowej V-Matic, które są teraz większe i mają zmodyfikowane profile rozszerzające zakres przełożeń. Ta zmiana utrzymuje przyspieszenie w zakresie niskich prędkości (w porównaniu do poprzedniego modelu) i zapewnia liniowe – i silniejsze – przyspieszenie przy średnich i dużych prędkościach. Zmniejszono także tarcie paska, co umożliwia osiągnąć niewiarygodnie niskie zużycie paliwa pozwalając przejechać 47,6km na jednym litrze benzyny (bez trybu start/stop, zgodnie z WMTC). Dzięki temu zbiornik o pojemności 8,0 litrów zapewnia zasięg ponad 400 km.

W trybie start/stop silnik automatycznie jest wyłączany po trzech sekundach i ponownie uruchamiany natychmiast po przekręceniu manetki gazu. Działanie tego systemu jest wręcz idealne dzięki ACG i systemowi wahadłowemu, który ustawia zawory i tłok w pozycji przed wlotem powietrza oraz mechanizmowi dekompresyjnemu, który redukuje opory rozruchu wynikające z kompresji.

System Start/Stop ma funkcję „odczytu” poziomu naładowania akumulatora i automatycznie wyłącza się w sytuacjach awaryjnych, aby uniknąć nadmiernego obciążania baterii, gdy jest ona rozładowana. Sam akumulator to duża jednostka YTZ8V o długiej żywotności.

Elektronicznie sterowany bezszczotkowy rozrusznik ACG jest zintegrowanym elementem montowanym bezpośrednio na końcu wału korbowego, służącym jako rozrusznik i alternator. Silnik obraca się bezpośrednio, eliminując hałas spowodowany sprzężeniem zębatym lub zazębieniem.

Znaczny wpływ na oszczędność paliwa i osiągi silnika ma sam jego układ (projekt), który opiera się na wielu technologiach o niskim współczynniku tarcia. Cylinder offsetowy zmniejsza tarcie spowodowane kontaktem tłoka z cylindrem i pracę zaworów, efektywnie przekazując energię spalania do wału korbowego. Kompaktowa komora spalania i zoptymalizowany czas zapłonu łączy się ze skutecznym chłodzeniem komory spalania, aby zwiększyć odporność na spalanie „stukowe”. Skok i średnica tłoka wynoszą52,4mm x 57,9mm, przy współczynniku kompresji 11,0: 1.

Ząbkowany kołnierz pierścienia – z niewielkimi przedłużeniami powierzchniowymi – sprawdza każde zniekształcenie średnicy cylindra. Ta konstrukcja obniża napięcie pierścienia tłokowego, zmniejszając tarcie. Łożysko igiełkowe typu „shell” zastosowane na wale wahacza, podczas gdy małe i lekkie rolki działają w połączeniu z profilem krzywkowym i sprężynami zaworu

3.4 Akcesoria 

Asortyment akcesoriów 2018 PCX125 obejmuje: przednią szybę, tylny bagażnik ze stelażem, 35-litrowy kufer górny, grzane manetki, blokadę U-lock i zewnętrzny pokrowiec skutera.

4. Specyfikacja techniczna

SILNIK
TypJednocylindrowy, chłodzony cieczą, SOHC, czterosuwowy, dwuzaworowy
Pojemność125cc
Średnica i skok tłoka52.4mm x 57.9mm
Kompresja11:1
Moc maksymalna9.0kW @ 8,500rpm
Maksymalny moment obrotowy11.8Nm @ 5,000rpm
Pojemność oleju0.9 l
SYSTEM PALIWOWY
PaliwoWtrysk elektroniczny PGM-FI
Zbiornik paliwa8.0 l
Zużycie paliwa47,6km/l (bez systemu start/stop) wg. WMTC
SYSTEM ELEKTRYCZNY
ZapłonElektryczny
Akumulator12V/7AH (10H)
ACG255W
NAPĘD
SprzęgłoAutomatyczne, suche, odśrodkowe
TransmisjaV-Matic
Przełożenie10,65
RAMA
TypRurowa stalowa
PODWOZIE
Wymiary (dł x szer x wys)1,923mm x 745mm x 1,107mm
Rozstaw osi1,313mm
Kat główki ramy27°
Wyprzedzenie86mm
Wysokość siedzenia764mm
Prześwit137mm
Waga na mokro (gotowy do jazdy)130kg
ZAWIESZENIE
PrzódWidelce 31mm, skok 89mm
TyłPodwójny wahacz, skok 84mm
KOŁA
Przód8-szprychowe, aluminiowe
Tył8-szprychowe, aluminiowe
Felga przód14M/C x MT2.15
Felga tył14M/C x MT3.50
Opony przód100/80-14M/C (48P)
Opony tył120/70-14M/C (61P)
HAMULCE
PrzódHydrauliczne, tarcza, zaciski 2-tłoczkowe, ABS
TyłBębnowe 130mm
PANEL STEROWANIA I ELEKTRONIKA
ŚwiatłaLED
Panel sterowaniaLED

Wszystkie dane techniczne mają charakter poglądowy, a producent zastrzega sobie prawo do ich zmiany bez wcześniejszego powiadomienia.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl