Trenuj tam gdzie trudno, gdy wyjedziesz na drogę będzie bezpieczniej

- Informacja Prasowa

Niezależnie od tego czy jesteśmy turystami odwiedzającymi najdalsze zakątki globu, czy mamy aspiracje do sportowej jazdy i urywania kolejnych setnych sekund na torach wyścigowych, lub po prostu używamy motocykla do przemieszczania na co dzień z punktu A do B każdy z nas chce dysponować jak najlepszą trakcją, stabilnością i widocznością.

To ciekawe spostrzeżenie bo wychodzi na to że niezależnie od stylu naszej jazdy wszyscy chcemy mieć jak największą kontrolę nad motocyklem…

Fizyka działająca na drodze i ta działająca na zawodnika MotoGP jest taka sama, różnić będzie się tylko strategia kierowców … poruszając się w ruchu publicznym każdy zakręt każdy metr drogi może nas zaskoczyć, musimy brać poprawkę na innych użytkowników drogi, natomiast trenując na zamkniętym obiekcie kręcimy się w „kółko” bez znaczenia czy jest to Tor wyścigowy, Plac manewrowy czy np. Owal… owa powtarzalność daje nam możliwość weryfikowania czy decyzje które podejmujemy są najskuteczniejszym wyborem, a czym jest skuteczność ? jest to projektowaniem przejazdu tak aby motocykl w złożeniu był jak najkrócej, bo przecież jadąc na wyprostowanym motocyklu jesteśmy bezpieczniejsi niż w sytuacji gdy zdzieramy podnóżki naszej maszyny w zakręcie.

Wielu świadomych kierowców samochodów wraz z pierwszym opadem śniegu uważa za konieczne wyjechanie na jakiś zamknięty bezpieczny spot w którym mogą sprawdzić jak zachowuje się samochód w warunkach zaśnieżonej mało przyczepnej nawierzchni… odpowiednikiem takiej sytuacji dla motocyklistów jest Flat Track – ubita ziemia jest zdecydowanie mniej przyczepna niż gorący od słońca czysty asfalt na torze a więc wszystkie błędy i złe nawyki kierowcy są eskalowane przy dużo niższych prędkościach… zmniejszając ryzyko kontuzji i zniszczenia motocykla.

Co to jest FLAT TRACK ?

Flat track znany również jako Dirt Track, to forma sportów motocyklowych odbywających się na owalnych, płaskich torach zwykle pokrytych gliną lub żwirem. Sport ten jest popularny w Stanach Zjednoczonych, chociaż zyskuje też na popularności w innych częściach świata, w Hiszpanii, Włoszech, Czechach czy Niemczech a to za sprawą takich tuzów jak Valentino Rossi, Marc Marquez czy Casey Stoner

Motocykle

Zawodnicy korzystają z lekkich motocykli wyposażonych w specjalne opony, które zapewniają odpowiednią przyczepność na nawierzchni zazwyczaj na kołach 17” lub 19”. Często spotkać można także duże motocykle V-twin o pojemności do 1200 cm3. Charakterystyczne dla tej dyscypliny jest demontowanie przedniego hamulca ze względów na ryzyko „ścięcia” przedniego koła.

Styl jazdy

Wyścigi Flat Track charakteryzują się jazdą w uślizgu kontrolowanym zakrętach, co sprawia, że są ekscytujące i widowiskowe ale przede wszystkim uczą odpowiednich reakcji na nadsterowność i utratę przyczepności kół motocykla, ze względu na płaską geometrię toru mimo, że można tą dyscyplinę zaliczyć do offroadu, dynamika pracy z motocyklem ma więcej wspólnego z asfaltem niż enduro bądź motocrossem przez co stanowi idealny pomost między tymi dyscyplinami.

Kategorie wyścigów

Istnieją różne kategorie wyścigowe w flat track, w tym Short Track, Half Mile, Mile i TT Races, które różnią się długością i charakterem toru w tej ostatniej występują również zakręty w prawo i skoki oraz regulamin dopuszcza używanie przedniego hamulca.

Flat track to sport wymagający od zawodników umiejętności jazdy w warunkach permanentnego ślizgu, utrzymywania równowagi na luźnej nawierzchni i szybkiego podejmowania decyzji w dynamicznie zmiennych sytuacjach wyścigowych.

Trenować Flat Track to tak jak uczyć się poślizgów samochodem na śniegu – niska przyczepność eskaluje problemy powodowane przez kierowcę przy zdecydowanie niższych prędkościach niż w przypadku suchego asfaltu.

Pod Wrocławiem znajduje się Szkoła Ślizgu jedyna szkółka Flat Track w Polsce, obiekt prowadzony przez licencjonowanego instruktora doskonalenia techniki jazdy kat A. Bartka Tymoszuka który wynajmuje motocykle oraz pełen zestaw ochraniaczy, butów i kasków tak aby każdy motocyklista bez względu na doświadczenie mógł zweryfikować swoją technikę jazdy, trenują zawodnicy, turyści, dzieci oraz miłośnicy speedwaya.

Aby zacząć jazdę w uślizgu należy zastanowić się nad pozycją – gdzie siedzieć by dźwignie sił działające na nasze ciało były jak najmniejsze, przemyśleć jak motocykl zachowuje się gdy przyspieszamy, a jak gdy zwalniamy, oraz w jaki sposób projektować nitkę przejazdu aby nie tworzyć dodatkowych problemów. To wszystko dzieje się przy prędkościach nie przekraczających 30 km/h więc jest to stosunkowo jak na Motorsport bezpieczne. Pomimo niskich prędkości bodźce wysyłane przez nasz pojazd są dużo większe niż w przypadku jazdy po szosie dlatego też flat track to świetny przykład „nauki przez zabawę”.

Dopiero zaczynam czy Flat Track jest dla mnie?

Na przestrzeni ostatnich 4 lat, zauważyliśmy, że bardziej od doświadczenia motocyklowego liczy się ogólna sprawność psychomotoryczna propriocepcja i otwartość na słuchanie niż sensu stricte doświadczenie motocyklowe…

Czy mogę przyjechać ze znajomymi?

Stawiamy (Szkoła Ślizgu) na bezpieczeństwo i higienę treningów więc nie dopuszczamy grup większych niż 4 osobowe, tym niemniej zazwyczaj sugerujemy treningi 1:1 z certyfikowanym instruktorem doskonalenia techniki jazdy kat A. To ważne aby dozować emocje, kontrolować zmęczenie, i krok po kroku metodycznie łączyć fundamenty jazdy. Natomiast jazda w grupie umożliwia nauczanie modelowe, decyzja należy do Was, ale warto pamiętać by grupa była względnie na podobnym poziomie.

Motocykle

W Szkole Ślizgu używamy jednocylindrowych motocykli, o rozmiarze i mocy odpowiedniej dla wieku i poziomu doświadczenia naszych gości.

  • YCF 50 A – automat z hamulcem tylnym jak w rowerze wyposażony w blokadę gazu i hak żużlowy. Na tym pojeździe przy blokadzie motocykl nie przekracza 5 km/h to propozycja dla najmłodszych.
  • YCF 88 Supermoto – 10” koła, półautomatyczne sprzęgło dzięki któremu motocykl nie zgaśnie nawet przy zblokowaniu tylnego koła, hamulce jak w rowerze – idealny na wstęp do jazdy dla dzieci powyżej 8 roku życia ale także świetny sprzęt do nauki ślizgania na kolanie dla dorosłych.
  • YCF Sunday 147 14” koła i silnik znany z MRF 140 SM fabrycznie przygotowany framer do jazdy bokiem, idealny dla użytkowników od 12 roku życia a także dla drobniejszych rajderów i rajderek. Idealny przyjaciel do nauki ślizgu.
  • Kayo K2 FT – 19” 230 cm3 krótkie przełożenia i wysoka kierownica idealny dla dużych i doświadczonych kierowców.
  • Kayo T4 FT – najmocniejszy największy i najcięższy motocykl którym żonglujemy w procesie szkoleń zmieniając setup z Enduro do Supermoto lub FT. Od 2024 roku wyposażony również w hamulec w kciuki tzw. Thumb Brake.
  • Motocykl Żużlowy z silnikiem Yx 140 – moc i przełożenia przystosowane do jazdy w nieustannym uślizgu przy maksymalnej prędkości do 40 km/h gratka dla fanów żużla, wystarczający by poczuć emocje speedwaya nie kończąc przy okazji w szpitalu…

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl