Czy kierowcy będą musieli przepuścić pieszych, którzy chociażby zbliżają się do przejścia? Podobnie jest w wielu krajach europejskich.

Aktywiści ze stowarzyszeń działających na rzecz pieszych walczą o to już od dawna, ale niedawno do ruchu dołączył także Rzecznik Praw Obywatelskich. Adam Bodnar skierował list do ministra infrastruktury, Andrzeja Adamczyka, w którym postuluje o przyznanie pieszym więcej praw.

Do swojego listu dołącza statystyki policji, według których w 2017 roku doszło do niemalże 33 tys. wypadków, w których zginęło 873 pieszych. Rzecznik dodaje, że aktualne prawo w Polsce nie jest jasne. Pieszy ma pierwszeństwo będąc już na pasach, ale jest rozbieżność w przepisach opisujących sytuację, gdy pieszy zbliża się do pasów lub oczekuje na przejście przez pasy.

Bodnar argumentuje swój list faktem, że pieszy oczekujący na wejście na przejście ma pierwszeństwo w innych krajach europejskich: w Norwegii, Danii, Finlandii, Belgii, Holandii, Szwajcarii, Austrii i Niemczech.

Kierowcy w Szwajcarii mają sprawę jasno: gdy pieszy stoi przed przejściem i w oczywisty sposób chce na nie wejść, kierowca ma obowiązek zatrzymać się. Prawo we Francji i w Norwegii jest bardziej liberalne dla pieszych: kierowca musi zatrzymać się nawet wtedy, gdy chociażby zbliżają się do przejścia.

Obserwując opinie, można zauważyć, że jest istnieje wiele głosów za oraz przeciwko.

Kacper Jeneralski z TVN Turbo powiedział: „Jeśli w naszych realiach, w który ginie dużo pieszych, damy im poczucie wyższości, to czy przypadkiem nie będzie to prowokowało niebezpiecznych sytuacji, że wtargnięcia na jezdnię będą się zdarzały częściej. Widzę oczyma wyobraźni takie sytuacje. Myślę, że to może być groźne.”

Z kolei reprezentant Pieszej Masy Krytycznej, Marcin Chlewicki wyjaśnia dla TVN24: „[Kierowca powinien zatrzymać się] dokładnie w tym momencie, kiedy podchodzimy do przejścia i rozglądamy się, bo zasada ograniczonego zaufania obowiązuje. Wiem, że mogę wejść, a kierowca podjeżdżając musi mnie przepuścić.”

W naszej opinii sytuację najbardziej trafnie podsumowuje Janusz Popiel ze Stowarzyszenia Pomocy Poszkodowanym w Wypadkach i Kolizjach Drogowych Alter Ego: „Ten przepis niczego nie zmieni, jeżeli nie będzie edukacji komunikacyjnej, dotyczącej zarówno pieszych, jak i kierujących.”

Co na to Ministerstwo?

Ministerstwo Infrastruktury nie skreśla pomysłu uprzywilejowania pieszych, jednak zaznacza, że ewentualna zmiana musi zostać poprzedzona merytoryczną dyskusją oraz odpowiednimi analizami. Rzecznik MI, Szymon Huptyś wyjaśnił, że Instytut Transportu Samochodowego przeprowadzał badania w okolicach 80 przejść dla pieszych, weryfikując zachowania pieszych i kierowców, prowadząc ankiety oraz nagrywając filmy. Raport z tych badań będzie podstawą do dalszej dyskusji na temat zmian przepisów dotyczących pieszych.