KTM 990 Adventure vs 990 Supermoto T – agresywni podróżnicy z Mattighofen

- Pejser

KTM 990 Supermoto T – w drogowych warunkach nigdy nie będziesz potrzebować więcej mocy, aby się dobrze bawić. 

Cechy charakterystyczne:
– przednia owiewka
– zawieszenie WP
– powiększony zbiornik paliwa
– szeroka kanapa
– 113KM
– 196 kg (z pustym bakiem)

Pisaliśmy o tym wielokrotnie, ale napiszemy jeszcze raz: KTM 950 Supermoto oraz jego następca KTM 990 Supermoto to najlepsze motocykle wszech czasów. Nawet z perspektywy roku 2020. Oczywiście pod warunkiem, że ta klasyfikacja uwzględnia jedynie motocyklową zabawę. Z oczywistych względów nie nadają się na długie podróże i ciężko by im było rywalizować z R1 na torze, ale…. W tej pracy miałem okazję jeździć niemalże każdym seryjnie produkowanym motocyklem wypuszczonym na rynek po roku 2001 i mogę powiedzieć jedno. Przed niniejszym testem porównawczym, gdyby kazano mi wybrać tylko jedną maszynę spośród wszystkich produkowanych do 2009 roku, byłby to KTM 990 SM. Ciągle, i niezmiennie – ostatnio dosiadłem tego motocykla w 2019 roku tylko po to, żeby błyskawicznie utwierdzić się w tym przekonaniu.

 Jednostka napędowa SM T jest identyczna do silnika używanego w SM. To oznacza, że mamy do dyspozycji dwa cylindry w układzie V o kącie rozwarcia 75 stopni. Silnik jest chłodzony cieczą, a moc maksymalna wynosi 113KM przy 9000 obr./min. Zawieszenie zostało zmienione i w porównaniu do SM nie dysponuje tak dużym skokiem – chociaż ciągle jest to skok znacznie większy niż w przeciętnym motocyklu drogowym. Tym razem zostało tak zestrojone, aby zapewnić jak najlepsze właściwości trakcyjne na zwykłych, asfaltowych trasach, a także wspomóc masywne i wściekle mocne zaciski hamulcowe firmy Brembo.

Zasadniczą zmianą pod względem praktyczności jest zamieszczenie owiewki z przodu oraz bardzo wygodne siedzenie, które oferuje również niezły komfort dla pasażera. Nie bez znaczenia jest powiększenie pojemności zbiornika paliwa do 19 litrów, co zdecydowanie zwiększa zasięg tego motocykla. Siedzenie okazuje się zaskakująca komfortowe, podczas kiedy pozycja kierowcy pozostaje bardzo kompaktowa.

Już na pierwszych metrach możemy się przekonać, że ten będący absolutnym dziełem sztuki silnik, zachowuje się w SM T identycznie jak w SM. Oferuje nieprawdopodobną czułość na najmniejszy ruch manetki oraz ogromną wartość momentu obrotowego w średnim zakresie obrotów. Jeżeli utrzymamy wskazówkę obrotomierza w przedziale pomiędzy 4000-7000 obr./min., to czeka nas prawdziwy festiwal dynamicznego przyspieszania. Naprawdę, w drogowych warunkach nawet zawodnicy MotoGP nie potrzebują więcej mocy. Niesamowite jest to, że ta moc oferuje nadzwyczajną symbiozę z momentem obrotowym. Sposób synchronizacji wzrostu tych dwóch wartości jest absolutnie fenomenalny i przyczynia się do rewelacyjnej kontroli akcji tylnego koła. To coś jak w ówczesnej  Yamasze R1, tylko bez zastosowania technologii big-bang.

Wspaniały wzrost mocy oraz momentu obrotowego powoduje znaczne zwiększenie możliwości trakcyjnych (co stało się tym bardziej ewidentne, że testowaliśmy na mokrej nawierzchni). Podczas podnoszenia motocykla na jedno koło pod gaz, ani razu nie przydarzył się najmniejszy nawet uślizg. Ta progresywna reakcja silnika przyczyniła się do przyczepności znacznie bardziej. niż slicko-podobne opony firmy Continental. Jeżeli wspomnę, że na jedno koło 990 SM T wspina się równie chętnie na trzecim jak na pierwszym biegu, powinno to dać wyobrażenie słodyczy jednostki napędowej. Mokra nawierzchnia nie pozwoliła nam zbliżyć się do limitów podwozia, ale odczuwalny potencjał był zachwycający. Rozmieszczenie masy i zmiana kierunków są wysublimowane. KTM 990 SM T zawsze jedzie dokładnie w pożądanym przez ciebie kierunku. Robi to ochoczo, precyzyjnie i pod wpływem delikatnych zaledwie nacisków na kierownicę. Zawieszenie niweluje nierówności nawet na najbardziej paskudnych nawierzchniach utrzymując oponę bezwzględnie przyklejoną do asfaltu, również podczas trudnych warunków atmosferycznych. No i komfort jazdy rzez cały czas jest nadzwyczajny.

Ten motocykl można określić tylko jednym słowem: cud!

Dane techniczne KTM 990 Supermoto T

Silnik
Jednostka napędowa oznaczona jest słynnym symbolem LC8. Konstrukcja jest dwucylindrowa, gdzie cylindry są ustawione względem siebie w kształcie litery V pod kątem 75 stopni. To silnik o ekstremalnie kompaktowej konstrukcji. Jego waga wynosi 58 kg. Pojemność skokowa to 999cc. Wykorzystuje on wtrysk paliwa firmy Keihin. Zastosowano sprzęgło cierne wielopłytkowe w kąpieli olejowej, uruchamiane hydraulicznie. Stopień kompresji wynosi 11,5:1. Producent podaje, że 990 SM T rozwija maksymalną moc 85 kW@9000 obr./min. (czyli 113KM). Maksymalny moment obrotowy 97Nm osiągany jest przy 7000 obrotów.

Podwozie

Tak jak we wszystkich KTM-ach zastosowano kratownicową ramę chromowo-molibdenową, lakierowaną proszkowo. Rama pomocnicza, na której znajduje się siedzenie wykonana jest z aluminium. Zawieszenie zarówno z przodu jak i z tyłu motocykla zostało dostarczone przez firmę WP. Kąt główki ramy został ustalony na 65,6 stopnia. Za hamowanie odpowiedzialny są radialnie montowane zaciski Brembo, wykorzystujące cztery tłoczki. Z tyłu również mamy zacisk Brembo, dwutłoczkowy. Prześwit nieobciążonego motocykla wynosi 195mm. Na motocykl zakładamy opony o rozmiarze 120/70 z przodu oraz 180/55 z tyłu.

Dane techniczne
Silnik
Typ 999ccm, V 75, chłodzony cieczą,
Śred.x skok 101mm x 62.4mm
Stopień sprężania 11.5:1
Zasilanie paliwem EFI
Moc maks. 113KM @ 9000 obr./min.
Maks moment 97Nm@ 7000 obr./min.

Podwozie
Rama: kratownicowa, rurowa
Zawieszenie przód: widelec teleskopowy WP, 48mm
Zawieszenie tył: amortyzator centralny, WP
Hamulec przód: tarcze 305mm, 4-tłoczkowy Brembo monoblock
Hamulec tył: tarcza 240mm, 2-tłoczkowy zacisk

Wymiary
Rozstaw osi 1505mm
Wysokość siedzenia 855mm
Waga (bez benzyny) 196kg
Pojemn. zbiornika paliwa 19L

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl