KTM 990 Adventure vs 990 Supermoto T – agresywni podróżnicy z Mattighofen

- Pejser

KTM 990 Adventure – nie nazywa się „999” tylko dla tego, że Ducati zarezerwowało tą nazwę wcześniej

Cechy charakterystyczne:
– legendarne enduro
– dopracowany system wtrysku paliwa
– system ABS (opcja odłączenia)
– zawieszenie WP
– 100 Nm
– 209 kg w stanie suchym

KTM Adveture to legenda rajdu Paryż-Dakar, jednak po jakimś czasie, ze względów regulaminowych musiał ustąpić miejsca swoim mniejszym kuzynom – 450 Rally. Mimo tego, bez względu na udział w zawodach, Adventure już na zawsze zostanie motocyklem wyjątkowym. Jego ekstremalny image wrył się nam w pamięć mocniej, niż  hymn polski śpiewany przez Edytę Górniak. Żeby Adventure był interesującą propozycją dla szerszego spektrum potencjalnych klientów, musi być wystarczająco „cywilny”. W związku z tym ma na przykład ABS. Poza tym, największą różnicą w porównaniu do poprzedniego modelu 950 jest silnik, który został rozwiercony do pojemności 999ccm. Te KTMy nie nazywają się „999” tylko dla tego, że Ducati zarezerwowało tą nazwę wcześniej. Z cywilnych tematów jest też wtrysk paliwa, a jednostka napędowa ma blisko 100KM. Jeżeli chodzi o konstrukcję podwozia to maszyna została pobłogosławiona zaawansowanym zawieszeniem firmy WP.

Czy takie, wysokiej klasy podwozie przyda nam się na zwykłych drogach? No jasne. Adventure spsuje się na asfalcie rewelacyjnie, a w zakrętach wydaje się zupełnie nie przejmować swoją geometrią motocykla enduro. Ale zacznijmy od silnika. Ten wyrywa ochoczo do przodu poczynając od 2000 obr./min. a kończąc krótko przed 9,500 obr./min., gdzie moc podwija ogon. KTM Adventure wydaje się być najszczęśliwszy przy krótkiej zmianie biegów, kiedy jego słuszny moment obrotowy zamienia go w „pustynny” pocisk. Kiedy wyrywasz go na gumę na drugim biegu i szybko przebijasz na trójkę, motocykl łapie idealny balans i pozwala swobodnie podróżować w wersji mono. Kiedy testowaliśmy KTM Adventure 990 po raz pierwszy. można było zauważyć pewne niedoskonałości w pracy wtrysku paliwa – opóźnienia w reakcji na gaz. Pierwsze modele z 2006 roku były pionierami wersji z wtryskiem i najwyraźniej „przecierały” szlaki.  Adventure z 2011-2013 zachowują się jednak wspaniale, a nasz na prostej rozkręcił się aż do 230 km/h. Wtedy też okazało się, że konstrukcja zachowuje się przy dużych prędkościach stabilnie, a wysoka, przednia owiewka nieźle chroni przed wiatrem.

Na krętych szosach zawieszenie spisuje się doskonale. Oczywiście nie ma ono sztywnej charakterystyki supersportowej maszyny, ale chociaż jest miękkie, to zachowuje się progresywnie i na tyle przewidywalnie, że przycieranie podnóżkami w zakrętach może być dla tego motocykla czymś co jest osiągalne. Hamulce Brembo oferują nienaganną reakcję, zapewniając sporą siłę i niezłe wyczucie pomimo ABS-u. Ten system można wyłączyć za pomocą przycisku znajdującego się na konsoli, ale muszę przyznać, że deszcz oraz nikczemny poziom doświadczenia w jeździe off-roadowej spowodowały, iż trzymaliśmy się od tego przycisku z daleka. ABS w motocyklach naprawdę ułatwia życie kiedy nie jesteś doświadczonym motocyklistą. Sama świadomość tego, że czuwał nad nami system powodowała ogromny komfort psychiczny, który pozwalał na maksymalną radość z jady po mokrej nawierzchni.

Kiedy tylko nadarzała się okazja, korzystaliśmy z dróg szutrowych. Tam prowadzenie łączyło wygodę z poczuciem ogromnej kontroli. Krótko mówiąc, biorąc pod uwagę przeznaczenie KTM Adventure 990, można mówić o nim wyłącznie w superlatywach. Jeżeli znajdziecie egzemplarz w dobrym stanie to nie będziecie zawiedzeni.

Dane techniczne KTM Adventure 990

Silnik
Wzmocnione cylindry ze średnicą rozwierconą do 101mm dają pojemność 999 ccm oraz zadowalającą krzywą wzrostu momentu obrotowego. Zastosowano niezwykle lekkie tłoki, które dzięki swojej wadze (jedynie 395g) wpływają na redukcję wibracji i większą precyzję reakcji jednostki napędowej. Sekwencyjny wtrysk paliwa opracowany przez firmę Keihin specjalnie dla KTM 990 Adventure dysponuje dwoma gardzielami wtryskowymi na cylinder. Druga gardziel ma za zadanie wspierać odpowiedni moment obrotowy. Szczególną uwagę zwrócono na odpowiednie ustawienie automatycznego ssania i wysokości wolnych obrotów.

Podwozie
Przedni widelec jest produkowany przez WP. Ma 48 mm średnicy. Posiada pełną możliwość regulacji. W modelu Adventure 990 S skok widelca wynosi 245mm, a w podstawowym modelu 990 jest o 35mm krótszy. Stalowa rama kratownicowa o wadze 11kg jest najlżejszą seryjnie produkowaną ramą w tego typu motocyklach. Zmodyfikowana główka ramy pozwala na większy skręt kierownicy. Aluminiowy stelaż tylny posiada uchwyty do zamocowania bagażu. Hamulce Brembo są wspomagane przez system ABS, który można unieruchomić za pomącą przycisku znajdującego się przy kierownicy. 

Silnik
Typ 999ccm, 2 cylindry, 4T, V75
Śred.x skok 101×62.4mm
Stopień sprężania 11.5:1
Zasilanie paliwem elektroniczny wtrysk paliwa
Moc maks. 72kW@8500 obr./min.
Maks moment Obr. 100Nm@6500 obr./min.

Podwozie
Rama chromowa rama rurowa, lakierowana proszkowo
Zawieszenie przód widelec 48mm WP, UPS
Zawieszenie tył amortyzator WP, PDS
Hamulec przód tarcze 300mm, dwutłoczkowe zaciski Brembo
Hamulec tył tarcza 240mm, jednotłoczkowy zacisk Brembo

Wymiary
Rozstaw osi 1,570mm
Wysokość siedzenia 860mm
Waga w stanie suchym 199kg
Pojemn. zbiornika paliwa 22L

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl