Automat czy manual? Żebyś się nie zdziwił.. Afryka spotyka Afrykę.

AUTOMATIC FOR THE PEOPLE – taki tytuł w 1992 roku nosił genialny album grupy R.E.M… 24 lata później to nie muzycy, ale inżynierowie Hondy stworzyli własną wersję „automatu dla ludności”.

Cztery lata temu, po naszym pierwszym teście „Afryki” Twin nie mieliśmy wątpliwości, że będzie to motocykl roku 2016.  Od lat producenci motocykli próbują rywalizować z BMW GS-em w sektorze motocykli adventure. Bezskutecznie. Pewnie dlatego, że wszyscy w owczym pędzie próbują naśladować bawarski produkt. Starają się do niego upodobnić. Klienci tymczasem uparcie wolą oryginał od „fejka”. Możesz przebierać Mulitstradę za GS-a, możesz próbować zrobić to samo z Aprilią Caponord.. Możesz sobie wymyślić dużą Yamahę Super-Tenere. To wszystko na nic. Lider jest jeden, a ty uparcie ustawiasz się w pozycji naśladowcy, zawsze dwa kroki do tyłu. Jednak możesz zrobić coś innego. Podnieść czoło i odważyć się zaproponować coś oryginalnego. Tak zrobiła Honda. Zrozumiała, że ma się do czego odnieść. Że ma w swoich zasobach legendę, którą trzeba ożywić i powołać do życia z nowymi, nietypowymi cechami.  Ponad wszystko upewnić się, że zewnętrznie różni się od GS’a tak bardzo jak to tylko możliwe. Skutek sprzedażowy był natychmiastowy. W 2016 roku klienci rzucili się na nowy motocykl. Pierwsza partia przeznaczona dla Polski błyskawicznie się wyprzedała, a na drugą trzeba było czekać kilka miesięcy. Jedną z najważniejszych propozycji nowej „Afryki” okazała się opcjonalna automatyczna skrzynia biegów. To ona zapewnia niespotykaną przyjazność i przyczynia się w ogromnym stopniu do łatwości prowadzenia tej dużej maszyny. Kiedy podczas premierowego testu okazało się, że pomimo automatu możemy sobie radzić w głębokim piachu i możemy jeździć na kole, pomyśleliśmy, że wersja manualna musi dawać jeszcze więcej fanu. Że automat, pomimo swojej doskonałości,  będzie dla „turystów”, a manual dla prawdziwych „hardcore’ów” (czytaj „dla nas” :):). 

Zaoczna projekcja wyroków to jedno- trzeba jeszcze przesłuchać świadków. Ostatecznie dobrzy ludzie z Hondy zarejestrowali egzemplarz Afryki w manualu, i podstawiono nam obydwie wersje motocykli na offroadowych oponach.  Nie było lepszego miejsca do przeprowadzenia tego testu niż nasze własne flat trakowe „Ranczo MotoRmanii”.

Oprócz bardziej ubitych nawierzchni mamy tak zwany tor „Indy”, który oferuje zakręty w prawo i lewo, a w kilku jego częściach trzeba pokonać kopny piach. Trudność jazdy podniosły niedawne opady sprawiając, że w zacienionych i gorzej wyprofilowanych miejscach było mokro lub grząsko. Nasze off-roadowe umiejętności są bardziej nikczemne niż angielski prezydenta, ale w tym przypadku to całkiem korzystna okoliczność. W końcu zdecydowana większość nabywców Afryki też nie będzie mieć za sobą kariery wyścigowej w enduro lub crossie. 

Wbiliśmy z animuszem na ranczo i szybko okazało się, że manulna skrzynia biegów działa słodko. W większości używaliśmy drugiego i trzeciego przełożenia. Tylko w przypadku dwóch zakrętów schodziliśmy do jedynki, aby ustawić motocykl bokiem na wejściu.

Czasem kiedy udało się ustawić maszynę pod dobrym kątem, i wychodzić na pełnej kontrze z łuku, kończyły się obroty i trzeba było podnieść asekurującą jazdę nogę, aby zmienić bieg na wyższy. Dotyczyło to wyłącznie lewych zakrętów oczywiście. Biegi wchodziły doskonale, nawet kiedy zmieniałeś je w ostatniej chwili, na wysokich obrotach, niedbale i tylko przy muśnięciu sprzęgła. Manualna skrzynia otrzymała od nas maksymalną liczbę punktów. 

Zaskoczenie przyszło kiedy dosiadaliśmy wersji z automatem. ….

UWAGA – nasz portal nie utrzymuje się z reklam,  Dalsza część testu jest dostępna dla posiadaczy dostępu do materiałów Premium co jest premiowane pakietem „1500zł Plus” 🙂 Odbierz PAKIET „1500zł Plus” dla motocyklistów na Dainese, treningi, zakupy motocyklowe rejestrując dostęp do naszych materiałów Premium z zakresu szkoleń, testów i porad. Tutaj dowiesz się wszystkiego. SERDECZNIE ZAPRASZAMY – postaw na niezależne dziennikarstwo!

Aby oglądać ten materiał ODBIERZ "1500 ZŁ PLUS" DLA CIEBIE na zakupy u naszych partnerów!
Przejdź szybką procedurę subskrypcji Pakietu Premium.
Kliknij w "Premium Content" aby mieć dostęp do ekskluzywnych materiałów

Ciesz się z rocznego dostępu do wyjątkowych materiałów i zrealizuj bon u naszych partnerów: AGV, Dainese, Ozon, Bitubo, POLand Position, Arrow, Motorraid, 
RobertOzon, East River Enduro, Braking, Pit Bike Racing Lublin, LocoGP

dainese
agv
arrow
bitubo
breaking
yamaha
robertozon
motorraid
ere
bitbike

Materiały premium

czytaj kolejne artykuły