Ducati Testastretta DVT: nowy silnik ze zmiennymi fazami rozrządu

- Piotr Jędrzejak

Ducati zaprezentowało właśnie nową odmianę swojego silnika Testastretta wyposażoną w system Ducati Variable Timing. Jest to pierwszy seryjnie produkowany silnik motocyklowy, w którym układ pracuje na obu wałkach – dolotowym i wydechowym.

Trzeba przyznać, że połączenie sił Ducati i koncernu Volkswagen się opłaca. Ducati Variable Timing nie jest w pełni wynalazkiem Włochów – system został zapożyczony z VVT stosowanego w samochodach VW i Audi. W ten sposób jednak Ducati stało się pierwszym producentem motocykli, który seryjnie montuje w swoich silnikach system zmiennych faz rozrządu pracujący niezależnie przez cały zakres obrotów silnik Ducati Testastretta DVTzarówno na wałku dolotowym, jak i wydechowym. Silnik oficjalnie nazywa się Testastretta DVT i wciąż ma 2 cylindry oraz 1198,4 ccm pojemności.

Według ogólnej zasady, aby silnik działał płynnie i gładko na niskich obrotach, tak zwany „overlap”, czyli moment, w którym czas otwarcia zaworów wydechowych i dolotowych się na siebie nakładają, musi być krótki. Z kolei aby osiągnąć dużą moc na wysokich obrotach, „overlap” musi być długi. W standardowych układach rozrządu producent musiał więc znaleźć kompromis pomiędzy mocą i płynnością pracy, jednak system zmiennych faz rozwiązuje ten problem, pozwalając osiągnąć oba cele jednocześnie.

Układ DVT zmienia ustawienia rozrządu w czasie rzeczywistym, w zależności od aktualnych obrotów silnika i warunków jazdy. Dzięki temu udało się osiągnąć płynną pracę jednostki na niskich obrotach i dużą moc na wysokich – przy okazji ograniczając emisję spalin i utrzymując głośność na rozsądnym poziomie. Osiągi silnika Testastretta DVT w porównaniu do poprzedniej wersji Testastretta 11º DS wynoszą 160 KM (+10 KM) mocy oraz 136 Nm (+11,5 Nm) momentu obrotowego, natomiast spalanie spadło o 8%.

Jak opisuje Ducati:
„System DVT składa się z zewnętrznej obudowy, która jest sztywno połączona z kołem zębatym wałka rozrządu oraz z wewnętrznego mechanizmu, który jest połączony z wałkiem rozrządu. Mechanizm może się niezależnie obracać wewnątrz obudowy.

Obrót mechanizmu wewnętrznego, zarówno przyspieszający jak i opóźniający względem obudowy, jest precyzyjnie kontrolowany poprzez zmianę ciśnienia oleju w specjalnych komorach mechanizmu. Ciśnienie oleju jest regulowane przez dedykowane zawory, natomiast ustawienie każdego wałka rozrządu jest dynamicznie kontrolowane przez czujnik zlokalizowany w pokrywach rozrządu.”

kolo zebata a w srodku DVT - Ducati Testastretta DVT

Koła zębate napędzające wałki rozrządu z systemem DVT zamontowanym wewnątrz.

mechanizm DVT - Ducati Testastretta DVT

System DVT z widocznym mechanizmem wewnętrznym. W pustych tutaj komorach znajduje się olej służący do regulacji obrotu mechanizmu.

Inne zmiany w silniku Testastretta DVT względem poprzedniej wersji to podniesienie kompresji o 1 stopień do poziomu 12,5 : 1 oraz zmiana ustawienia wtryskiwaczy paliwa. Teraz celują one dokładnie w stronę tylnej części gorącego zaworu dolotowego, zamiast w zimną powierzchnię ścianki portu dolotowego.

Nowy silnik znajdzie się najprawdopodobniej w nowej Multistradzie 1200. Jeżeli obawiacie się o trwałość systemu DVT, przypominamy, że ta technologia została już sprawdzona w samochodach grupy Volkswagen, natomiast Ducati ogłosiło też już, jakie są okresy serwisowe: przegląd co 15 000 km oraz sprawdzenie luzów zaworowych co 30 000 km. Nie wiemy jak Wy, ale my z chęcią już teraz sprawdzilibyśmy działanie DVT w praktyce!

Ducati Testastretta DVT

glowica - Ducati Testastretta DVT

walki rozrzadu Ducati Testastretta DVT

wykres hamownia Ducati Testastretta DVT

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl