Kawasaki ZX-6R 2001
Już za 8000 zł możemy mieć tą sportową 600-tkę, ale czy warto?
Kiedy patrzy się na Kawasaki ZX-6R 2001 ciężko uwierzyć, że reprezentuje tą samą generację, co Suzuki GSX-R600 K1 czy Yamaha R6 ‘01. Już kiedy wprowadzono go do sprzedaży, wydawał się nieco przestarzały a teraz dodatkowo posiwiał i pokrył siecią zmarszczek. Świadczy o tym wiele elementów konstrukcji. Znajdziemy tu analogowe zegary i gaźniki, a większość z nas już dawno zapomniała jak obsługiwać kranik rezerwy… No i w końcu same rozmiary tej maszyny. W porównaniu z ówczesną konkurencją ZX-6R wygląda jak motocykl turystyczny, a z punktu widzenia dzisiejszych konstrukcji przypomina tratwę transportową.
Rewolucja, jaką przeprowadzono w Kawasaki nastąpiła niestety nieco później i ten konkretny model znacznie odstaje od swoich konkurentów. Zacofana konstrukcja ZX-6R ’01 daje się we znaki praktycznie w każdym aspekcie szybkiej jazdy drogowej. Maszyna zachowuje się topornie od momentu, kiedy przyciśniesz guzik startera. Cofasz się do poziomu rozwoju jaskiniowców, kiedy musisz manualnie regulować dźwignię ssania, aby powstrzymać silnik od wchodzenia na wściekłe wysokie obroty. Pozycja kierowcy jest bardziej wygodna niż na Triumphie ST i w żaden sposób nie zachęca do wyprawy na podbój zakrętów.
Szybkie silniki były zawsze mocnym punktem Kawasaki. Obecnie znowu dominują w kwestiach prędkości, ale na przełomie wieku „zieloni” przeżywali kryzys. Kiedy ZX-6R zbierał lanie od GSX-R600, ZX-9R wąchał spaliny GSX-R750, GSX-R1000 K1 oraz Yamahy R1. Mimo to w linii prostej motocykl radzi sobie całkiem nieźle. Znacznie gorzej jest z uzyskaniem przyzwoitych osiągów na wyjściu z zakrętów. Zbyt ambitnie ustawione przełożenia skrzyni biegów powodują, że kiedy chcemy odkręcić ze średniego zakresu obrotów, motocykl nie reaguje z pożądanym entuzjazmem. Jeżeli zdecydujecie się na zakup tego modelu doradzamy zmianę zębatek i skrócenie biegów. Waga tego motocykla nie ułatwia prowadzenia, a zawieszenie jest ustawione dramatycznie miękko. Na szczęście możliwości regulacji są duże i prowadzenie ZX-6R można drastycznie ulepszyć. Zmiany wymaga napięcie wstępne oraz odbicie widelca i tylnego amortyzatora. Motocykl nurkuje zbyt mocno na hamowaniu a potem odbija przy wejściu z zakrętu, czyniąc maszynę niestabilną. Zmiana kierunków przychodzi stosunkowo łatwo, ZX-6R kładzie się na ucho wykazując sporą dozę entuzjazmu. Motocykl zachowuje się przy tym znacznie bardziej neutralnie niż np. Yamaha R6 z tego samego rocznika. Wystarczy niewielkie pchnięcie rączki kierownicy, aby motocykl błyskawicznie reagował. Jego duża masa jest dobrze rozłożona a to pozwala na przyzwoitą reakcję oraz kontrolę kąta nachylenia maszyny. Szybka jazda tym motocyklem przynosi sporo satysfakcji.
Siła hamowania to zdecydowanie najsilniejszy punkt ZX-6R.Pomimo, że tarcze hamulcowe są skromnych rozmiarów to jednak sześciotłoczkowe zaciski robią swoje. Tutaj ówczesna konkurencja może jedynie pomarzyć o dorównaniu Kawasaki. Jedynym innym atutem jest sam wygląd. W Polsce zawsze okazywał się bardzo ważnym czynnikiem w podejmowaniu decyzji o zakupie danego motocykla. Przyznajemy, że trochę „turystyczne” Kawasaki może się podobać, wygląda agresywnie i wystarczająco sportowo. Podzielona przednia lampa i wloty powietrza dodają mu charakteru. Z tyłu wymieniono chudziutką 160-tkę na gumę o rozmiarze 180/55.
Niestety w MotoRmanii jeżeli nie chodzi o kobiety, zawsze wybieramy możliwości zamiast wyglądu. Jeżeli wasz budżet nie pozwala na zakupienie Suzuki GSX-R600 K1 to rekomendowalibyśmy raczej wersję SRAD niż nowsze Kawasaki. Zawieszenie w wersji GSX-R600 SRAD jest znacznie lepsze niż w ZX-6R 2001, a silnik ma podobne osiągi. Krótko mówiąc, tego modelu Kawasaki najlepiej unikać.
Dane techniczne
Silnik
Typ: 599ccm, chłodzony cieczą, rzędowa czwórka
Śred.x skok: 66x 43.8mm
Stopień sprężania: 12.8:1
Zasilanie: gaźniki Mikuni
Moc maks:. 98KM@12, 000 obr./min.
Maks moment Obr.: 59Nm @10,000obr./min.
Podwozie
Rama: rama aluminiowa
Zawieszenie przód: widelec UPS 46mm, pełn. Reg..
Zawieszenie tył: amortyzator pojedynczy
Hamulec przód: tarcze 300mm, sześciotłoczkowe zaciski,
Hamulec tył: tarcza 220mm, jednotłoczkowy zacisk
Wymiar
Rozstaw osi: 1,400mm
Wysokość siedzenia: 830mm
Waga w stanie suchym: 171kg
Pojemn. zbiornika paliwa: 18L
Zobaczcie pozostałe opisy używanych Kawasaki:
– ZX-6R z 2001 roku
– ZX-6R z 2003 roku
– ZX-6R z 2005 roku
– ZX-6R z 2007 roku
– ZX-10R z 2006 roku
– ZZ-R 1400 z 2006 roku
– ER-6n z 2006 roku