Spójrzmy na Dziennik Ustaw i przekonajmy się, co wymyślono w temacie egzaminowania na motocyklowe prawo jazdy. Jest ciekawie!
W dniu 5. września 2012 roku w Dzienniku Ustaw RP opublikowane zostało pod poz. 995 rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o prawo jazdy. Moją uwagę szczególnie zwróciły zapisy dot. egzaminu dla kat. A.
Poniżej krótkie zestawienie zmian, które czekać będą na przyszłych motocyklistów zdających egzamin na „nowych zasadach”, czyli po wejściu w życie Ustawy o kierujących i przedmiotowego rozporządzenia. W związku z dużymi zmianami dot. między innymi infrastruktury placu manewrowego trzeba się spodziewać, że w pewnym momencie wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego zawieszą egzaminowanie kat. A aby przygotować place do nowych wymogów.
Całkowitą nowością będzie nałożenie na osobę egzaminowaną zapewnienia sobie podczas egzaminu (§13 ust. 1 pkt. 3) stroju ochronnego w postaci:
• wiązanego obuwia na płaskiej podeszwie
• spodni z długimi nogawkami
• kurtki z długimi rękawami zapinanej na suwak, guziki lub zatrzaski
• rękawic zakrywających całe dłonie
Kompletnej zmianie ulega część teoretyczna. Zamiast dotychczasowych pytań testowych, dostępnych we wszelkiego rodzaju książeczkach itp. osoba egzaminowana będzie musiała:
• udzielić odpowiedzi TAK / NIE na pytania jednokrotnego wyboru, przy czym czas na odpowiedź wynosi 20 sekund
• udzielić odpowiedzi na pytania wielokrotnego wyboru – czas odpowiedzi 50 sekund
• uzyskać z łącznie minimum 68 punktów na 74 możliwe aby uzyskać wynik pozytywny egzaminu – tak! pytania będą różnie punktowane
Dużym utrudnieniem będzie brak możliwości sprawdzenia wcześniej udzielonych odpowiedzi.
Razem z nowymi zasadami egzaminowania kończy się era wyznaczonych tras egzaminacyjnych (za wyjątkiem kat. AM i T). Czyli egzaminator będzie dyktował to, gdzie jedzie osoba egzaminowana. Czas egzaminu praktycznego musi wynosić minimum 25 minut.
Z dotychczasowych zadań praktycznych pozostaje tylko ruszanie na wzniesieniu. Z nowości:
• ósemki w prostokątnym polu, wokół dwóch słupków
• wolny slalom – 2-krotny przejazd między 5 bramkami
• szybki slalom – przejazd między słupkami rozstawionymi zgodnie z rozporządzeniem, na minimum 2 lub 3 biegu, przy prędkości minimalnej 30 km/h
• ominięcie przeszkody z lewej i prawej strony przy prędkości jazdy minimum 50 km/h
Chcąc ocenić powyższe ustalenia ministerstwa w sprawie egzaminowania warto zauważyć, że:
• ograniczono możliwość użycia innego obuwia niż wiązane! A co kiedy ktoś ubierze buty motocyklowe zapinane na klamry? Egzaminator odmówi przeprowadzenia egzaminu lub każe biec do sklepiku w WORD po ładne, chińskie, wiązane tenisówki… 😉
• wprowadzono trudne technicznie zadania, wykonywane przy znacznych prędkościach. Jasne, że z punktu widzenia bezpieczeństwa może poprawi to umiejętności motocyklistów. Pojawia się jednak pytanie, jak instruktorzy będą uczyć tych zadań – zgodnie z techniką kierowania czy tak aby jakoś zdać egzamin!?
• WORD-y i OSK zostaną zmuszone do wyznaczenia na placach odpowiedniej infrastruktury i dostatecznej ilości miejsca aby m.in. rozpędzić motocykl do prędkości 50 km/h i przy tej prędkości wykonać zadania.
Tak na małym marginesie – od nowego roku przy każdym placu manewrowym dobrze by było, aby stacjonowała przynajmniej jedna karetka pogotowia. 😉 A całkiem poważnie – przy nauce opisanych zadań o wywrotki i kontuzje bardzo łatwo, czyli każdy instruktor kat. A powinien obowiązkowo przejść specjalistyczne szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy w tym zakresie, zaś każdy OSK powinien wyposażyć się w porządny zestaw do udzielania pierwszej pomocy.