„Sekret” uślizgu – co musisz wiedzieć, aby kontrolować maszynę.

- MotoRmania

Kontrola uślizgu wymaga synchronizacji kilku czynników, ale najcześciej nie zdajemy sobie sprawy z NAJWAŻNIEJSZEGO!

Jeżeli oczekujecie teraz opisów na kilka stron A4 to musimy was rozczarować. Jesteśmy dużymi przeciwnikami komplikowania ludziom jazdy na motocyklu poprzez doktoryzowanie się w kwestii poszczególnych aspektów jazdy. Prowadzenie maszyny jest bardzo prostą sprawą, i im bardziej sobie to uprościcie w głowie tym szybciej zrobicie progres. Pomijając trening stuntowy, na którym się nie znam – tutaj największe ukłony w stronę imponujących umiejętności naszych stunterów – największym problemem osób, które chcą zacząć wykorzystywać slajd w jeździe na torze jest brak zrozumienia kluczowej roli kąta złożenia motocykla. To jest cały „sekret”: najważniejszym narzędziem do kontroli slajdu jest KĄT ZŁOŻENIA maszyny. I to jest najtrudniejsze do opanowania, ponieważ wymaga przełamania bariery psychicznej związanej ze składaniem motocykla w zakręt kiedy czujemy, że tylne koło jest w slajdzie. 100% początkujących motocyklistów kiedy poczuje uślizg tylnego koła odprostowuje maszynę – doświadczony zawodnik kontynuuje proces zmiany kierunku. W zasadzie uślizg tylnego koła u zawodnika w większości przypadków zaczyna się dopiero w momencie pochylania motocykla do zakrętu, kiedy coraz mniejsza powierzchnia styku opony z asfaltem powoduje uślizg na mocnym hamowaniu silnikiem ( z dodatkiem tylnego hamulca). Na zamkniętym gazie podczas wejścia w zakręt uślizg jest kontrolowany głównie przez kąt nachylenia maszyny – jeżeli czujemy, że tył nas za bardzo wyprzedza podnosimy maszynę do góry (zwiększymy powierzchnię styku opony z asfaltem, zwiększymy łagodnie przyczepność, zmniejszymy uślizg). Jeżeli potrzebujemy zacieśnić slajd, obniżamy maszynę i analogicznie przyczepność tylnego koła się zmniejszy, zacznie nas bardziej „obracać” – ważne jeżeli „przepałowaliśmy” zakręt i na mocnym hamowaniu chcemy ustawić maszynę w kierunku wyjścia z zakrętu. Jeżeli zaś dobraliśmy idealnie punkt hamowania, skrętu i trzymamy optymalny slajd to po prostu na pewnym odcinku dojścia do apeksu trzymamy stały kąt złożenia maszyny. To bardzo proste : kąt złożenia maszyny jest najważniejszym czynnikiem kontroli slajdu. Jak chcecie to poćwiczyć na naszych maszynach w Moto Angeles, to dajcie mi znać na pejser@motormania.com.pl.

Pejser

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl