Plotki z różnych źródeł sugerują, że Yamaha pracuje nad gruntownym odświeżeniem oraz rozszerzeniem swojej oferty w kategorii 125. Inna wersja tych samych plotek sugeruje, że rewolucja dotyczy jedynie rynku azjatyckiego.
Aktualnie w ofercie Yamahy znajdują się trzy motocykle klasy 125. Klasyczny model YS125 uwielbiany przez szkoły jazdy, nowoczesny naked z serii MT, a także sportowa YZF-R. Nie zabrakło też sporej liczby skuterów. Jednak to YZF-R125 zaprezentowana na sezon 2019 jest prawdopodobnie najbardziej zaawansowaną 125-tką na rynku, a to za sprawą układu zmiennych faz rozrządu.
Cytując Yamahę: Układ Variable Valve Actuation optymalizuje moment otwarcia i zamknięcia zaworów zależnie od prędkości obrotowej silnika. Układ VVA, optymalizując charakterystykę pracy zaworów dolotowych i wylotowych, oddaje do dyspozycji kierowcy YZF-R125 wyższy moment obrotowy, co przekłada się na lepsze przyspieszanie w niskim i średnim zakresie obrotów silnika oraz lepsze osiągi w zakresie wysokim.
Źródła z rynku azjatyckiego donoszą, że Yamaha już niebawem może zaprezentować gruntownie odświeżoną gamę 125-tek.
Model MT-125 przyjmie nowy design, zgodny z linią MT, także identyczny z modelem MT-15 (czyli 150 ccm) obecnym w Azji. Wraz ze zmianą designu, przyjdzie także nowy silnik 125 wyposażony w technologię VVA.
Nie jest to jedyna nowość, ponieważ mówi się, że nowoczesna jednostka 125 zasili także dwa zupełnie nowe modele. Jednym z nich ma być XSR125, który nazwą i designem nawiązywał będzie do stylistyki Faster Sons od Yamahy. To oznacza fantastyczne połączenie stylu retro z nowoczesnymi rozwiązaniami.
Ostatnią nowością może być sportowo turystyczny Tracer 125. Naśladując sukces rodziny Tracer z silnikami 700 oraz 900, model 125 będzie bliźniaczy z nakedem MT125, również pod względem zmiennych faz rozrządu. Pojawią się jednak owiewki, wysoka szyba oraz być może miękkie kufry.
Plotki potwierdza zdjęcie, które obiega właśnie wietnamskie portale motocyklowe. Na zdjęciu widzimy właśnie małego Tracera – jednak zgodnie z normami rynków azjatyckich, mały Tracer ze zdjęcia może ukrywać w sobie silnik 150 lub 155 ccm.
Istnieje także inna wersja scenariusza, znacznie mniej optymistyczna dla europejskich klientów Yamahy. Nie jest wykluczone, że rozszerzenie oferty i wprowadzenie zmiennych faz rozrządu dotyczy silników 150/155 ccm, co oznacza, że motocykle takie pojawią się jedynie w Azji…
Listopadowe targi EICMA, na których zagadka może zostać rozwiązana, coraz bliżej.