Akcja serwisowa Ducati Multistrada 1200 Enduro: tylny amortyzator

- Piotr Jędrzejak

W przypadku ostrego użytkowania offroadowego, dolne mocowanie tylnego amortyzatora może pęknąć.

Ducati Multistrada 1200 Enduro została przedstawiona na targach pod koniec roku 2015. Na rynek ten motocykl trafił jako mocno uterenowiona, wytrzymała wersja zdolna do skoków i innych hardkorowych zabaw offroadowych. Teraz amerykański urząd NHTSA odpowiadający za bezpieczeństwo drogowe informuje o akcji serwisowej Ducati Multistrady 1200 Enduro z lat 2016 oraz 2017.

Potencjalna liczba „zainfekowanych” egzemplarzy na rynku USA i Kanady to 568 sztuk, czyli około 90% wszystkich sprzedanych tam motocykli. Numery VIN zaczynają się na ZDM12BWW2GB011624, a kończą na ZDM12BWW8HB019728.

Ducati_Multistrada_1200_Enduro_04

Jeżeli posiadasz Multistradę 1200 Enduro z wadliwym amortyzatorem, lepiej nie rób takich rzeczy, jak na zdjęciu prasowym.

Usterka dotyczy dolnego mocowania (ucha, oczka) tylnego amortyzatora, tzn. mocowania do wahacza. Część oficjalnego opisu brzmi: „[dolne mocowanie] nie jest wystarczająco mocne, aby wytrzymać intensywne użytkowanie w offroadzie”. W rzadkich przypadkach mocowanie może pęknąć. W jeszcze rzadszym scenariuszu, mocowanie może się odłamać, co spowoduje odłączenie się tylnego wahacza, co z pewnością może skutkować wypadkiem.

W raporcie bezpieczeństwa NHTSA znalazł się nawet chronologiczny opis wydarzeń według Ducati:
„W październiku 2016, w czasie wewnętrznych testów offroadowych doświadczyliśmy jednego przypadku, w którym dolne mocowanie (ucho) pękło. Ducati wszczęło wewnętrzą, głęboką analizę wszystkich, offroadowych motocykli testowych i znaleziono dowody dwóch dodatkowych przypadków, w których mocowanie pękło. We wszystkich przypadkach pęknięcie spowodowane było zjawiskiem zmęczenia materiału.

Do tej pory nie otrzymaliśmy żadnych skarg lub zgłoszeń reklamacyjnych związanych z tym problemem oraz nie posiadamy wiedzy o jakichkolwiek wypadkach lub urazach związanych z problemem.

Dnia 20. kwietnia 2017 Ducati zdecydowało, że wprowadzona zostanie ogólnoświatowa akcja serwisowa.”

Ducati ponadto opisuje możliwe objawy awarii. Motocyklista „może słyszeć hałas z tylnej części motocykla, jednak to zależy od sposobu użycia motocykla”.

Obecność wadliwego amortyzatora można łatwo zdiagnozować. Wystarczy zlokalizować dolne mocowanie wahacza i porównać z obrazkiem dostarczonym przez Ducati:

dolne mocowanie amortyzatora ducati multistrada 1200 enduro

Po lewej amortyzator kwalifikujący się do wymiany.
Po prawej amortyzator wolny od wad.

Ducati skontaktuje się z właścicielami wadliwych motocykli. Serwis dokona bezpłatnej wymiany całego tylnego amortyzatora. Przewidywany czas naprawy to ok. 60 minut. Jeżeli macie pytania lub wątpliwości dotyczące swojego Ducati Multistrada 1200 Enduro, przygotujcie numer VIN i skontaktujcie się ze swoim ASO Ducati.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl