„Wielka czwórka” opracuje wspólny standard wymiennej baterii dla pojazdów elektrycznych wraz z ogólnodostępnymi stacjami ładowania/wymiany baterii.

Technologia mobilności elektrycznej posuwa się szybko do przodu. Pomimo tego wszyscy dobrze wiemy, co najbardziej odstrasza od używania pojazdów czy samochodów elektrycznych – jest to zasięg na baterii, czas ładowania oraz dostępność stacji ładowania.

Aby postęp nie zwalniał, różne firmy dogadują się, aby korzystać z wzajemnie opracowanych technologii. Tak jak na przykład Kymco, które w październiku 2018 ogłosiło, że razem z Ionex stworzą pojazdy z wymiennymi bateriami, wraz ze stacjami, gdzie baterię będzie można wymienić na naładowaną. Oferta przeznaczona miała być dla flot.

Do tej pory jednak w segmencie motocykli elektrycznych nie widzieliśmy tak znaczącego i ogromnego kroku, jak porozumienie podpisane przez wielką, japońską czwórkę: Hondę, Kawasaki, Suzuki i Yamahę. Porozumienie ogłoszono 4. kwietnia.

Najwięksi producenci motocykli z Japonii postanowili wspólnie opracować standard baterii do skuterów, motocykli i innych e-pojazdów. Baterie mają być wymienne, ale to nie wszystko. Wielka czwórka wspólnie opracuje ogólnodostępne stacje do ładowania i wymiany baterii. W ten sposób jakikolwiek lęk związany z praktycznym użytkowaniem e-jednośladów zniknie zupełnie.

Szczegóły technologiczne baterii oraz stacji nie zostały ujawnione. Póki co wspólny projekt ma za zadnie promowanie idei elektrycznej mobilności na terenie Japonii. Nie mamy jednak najmniejszej wątpliwości, że jeżeli czterech największych producentów jednośladów doszło do porozumienia w tak ważnej kwestii, to postęp technologii zauważalny będzie w skali globalnej. Być może właśnie widzimy początek nowej ery miejskich jednośladów elektrycznych?