23. listopada rano organizatorzy Rajdu Dakar zaprezentowali szczegółową trasę, a także program sportowy edycji 2017, która odbędzie się w dniach 2 – 4 stycznia na terytorium Paragwaju, Boliwii i Argentyny. Na uczestników czeka niemal 9 000 km dróg, górskich duktów i wydm, a trudności przyszłorocznej przygody dopełnia tydzień zaplanowany w bardzo wysokich górach.
informacja prasowa
Najważniejsze punkty
– Nieprzewidywalna pogoda, ogromne różnice wysokości nad poziomem morza i zmienny charakter tras – Marc Coma przedstawia Dakar 2017 jako najtrudniejszy w historii w Ameryce Południowej.
– Umiejętności nawigacyjne będą miały wielkie znaczenie po wprowadzeniu zmian regulaminowych dotyczących używania GPS: mniej wskazówek, więcej intuicji.
– Pojazdy zespołów europejskich odbędą badanie kontrolne w dniach 24 – 25 listopada w Le Havre, po czym odbędą podróż przez Atlantyk.
Trasa Rajdu Dakar 2017:
„W przyszłym roku Dakar odwiedzi 29. kraj w swej historii, Paragwaj, gdzie czeka nas <Una Fiesta Fenomenal>” – powiedział z entuzjazmem Etienne Lavigne, otwierając prezentację Rajdu Dakar 2017, a dyrektor sportowy Marc Coma obiecał wszystkim poszukiwaczom przygody najtrudniejszą edycję w historii rajdów w Ameryce Południowej.
To będzie Dakar kontrastów. Zawodnicy wystartują w tropikalnym upale Asuncion, gdzie upały przekraczają 40 stopni, by kilka dni później zmierzyć się z temperaturami ujemnymi! Tak znaczne różnice temperatur będą w dużej mierzej skutkiem wysokości sięgających niemal 5 000 m n.p.m. Po kilku wizytach w rejonie Uyuni począwszy od roku 2014, tym razem zawodnicy będą mieli okazję zasmakować uroków Boliwii. Przez cały tydzień łącznie z dniem przerwy w La Paz, uczestnicy Dakaru będą przebywać w wysokich górach. Umiejętność radzenia sobie ze zmianami klimatu może być kluczem do sukcesu. Ale o zwycięstwie decydować będzie jak zawsze zespół czynników: umiejętności nawigacyjne, szczególnie ważne w tej edycji po wprowadzeniu zmian regulaminowych, wytrwałość i regularność, które będą poddane ciężkiej próbie na sześciu odcinkach o długości ponad 400 km, a także na wydmach i piaszczystych fragmentach trasy, zwłaszcza tych nieznanych do tej pory i na odcinku “Super Belen”, na trzy dni przed metą w Buenos Aires.
W kategorii motocykli faworytem będzie Toby Price na KTM, ale niedawni debiutanci – Kevin Benavides (Honda) czy Adrien van Beveren (Yamaha) imponowali doskonałą formą w ciągu sezonu. W klasie samochodów “dream team” Peugeot będzie należał do grona kandydatów do zwycięstwa, ale aby walczyć z Peterhanselem, Loebem, Sainzem czy Despres, Toyota znacząco wzmocniła swój skład. Obok Giniela de Villiers, samochody Hilux Pickup poprowadzą dwukrotni zwycięzcy Dakaru Nasser Al Attiyah (2011 i 2015) oraz Joan “Nani” Roma (2004 na motocyklu oraz 2014). Team X-Raid wystawiający samochody Mini będzie próbował dodać do swego dorobku piąte trofeum przy pomocy Mikko Hirvonena, czwartego na mecie Dakaru w swym debiucie w 2016 roku, a wspomagać go będą „Orly” Terranova, Yazeed Al Rahji oraz Amerykanin Bryce Menzies, który przebojem wdarł się do świata rajdów terenowych. W kategorii ciężarówek Gerard De Rooy znów będzie walczył ze swoim argentyńskim kolegą z zespołu – Fernando Villagra, który w styczniu stanął na podium, jednak kierowcy Kamaza – Ajrat Mardiejew i Eduard Nikołajew zrobią wszystko, aby przypomnieć sobie smak zwycięstwa. Niespodziankę może sprawić Czech Ales Loprais w ciężarówce marki Tatra, którą reprezentował w przeszłości jego wuj Karel, wygrywając Dakar aż sześć razy.
Rafał Sonik będzie jednym z żelaznych faworytów zbliżającego się Rajdu Dakar. Sześciokrotny zdobywca Pucharu Świata został doceniony przez organizatorów super maratonu, którzy przyznali mu najwyższy numer startowy w stawce quadów. Tym samym, drugi rok z rzędu, Polak wyruszy na południowoamerykańskie bezdroża w roli lidera.
Więcej informacji: www.dakar.com