Robisz przegazówkę przy redukcji biegów? Wiesz dlaczego wielu zawodników nie robi? Wyjaśniamy wszystko co warto wiedzieć na ten temat.
Z „ostrożności procesowej” zacznijmy od tego czym jest tak zwana „przegazówka” ponieważ mogą czytać ten materiał osoby początkujące. Przegazówka to krótkie dodanie (zazwyczaj) niewielkiej ilości gazu podczas redukcji biegów na wciśniętym sprzęgle w taki sposób, że wciśnięte sprzęgło chroni nas przed rozpędzeniem motocykla. To dodanie gazu na sprzęgle w trakcie redukcji ma za zadanie łagodniejsze wyrównanie rosnących obrotów przy zmianie przełożenia na niższe. W efekcie uzyskujemy łagodniejszą reakcję na tylnym kole pomagając tylnej oponie zachować przyczepność, a motocyklowi stabilność. W nowoczesnych motocyklach mamy coraz częściej elektroniczny „bliper”, który wyrównuje obroty za nas. Zaawansowana elektronika w maszynach wyścigowych z najwyższej półki pozwala dostosowywać poziom obrotów do danego biegu wedle zapotrzebowania zawodnika. Im mniejsza ilość obrotów podczas przegazówki tym gwałtowniejsza reakcja na tylnym kole pozwalająca zmienić styl wejścia w zakręt ( na przykład ze stabilnego na wejście z wykorzystaniem uślizgu). Niektóre zakręty będą wymagać zmiany tego stylu. W większości przypadków będzie to zależeć od preferencji zawodnika oraz charakterystyki motocykla. W naszym materiale dokładnie tłumaczymy o co chodzi. Zapraszamy 🙂