EICMA: Ducati 1299 Superleggera 2017 – opis, dane techniczne
Piotr Jędrzejak
7 listopada 2016

Pierwszy seryjny motocykl z ramą, wahaczem i kołami z karbonu!

Prezentacje na targach Eicma już tradycyjnie zaczynają się na dzień wcześniej. Dzień prasowy Eicmy odbywa się jutro (wtorek, 8. listopada), ale kilku producentów zaplanowało swoje prezentacje na poniedziałek. Jak zwykle jest to również Ducati.

Szef firmy, Claudio Domenicali rozpoczął prezentację od pochwalenia się, że marka obchodzi swoje 90. urodziny, a miniony rok przyniósł największą sprzedaż w historii. Na scenie dołączyli do niego Chaz Davies i Andrea Dovizioso. Następnie zaczęły się prezentacje. Zobaczyliśmy dwa nowe Scramblery (Cafe Racer i Desert Sled), nową Multistradę 950, nowego Monstera 1200(S), nowego Monstera 797.

Na koniec na scenę wjechało Ducati 1299 Superleggera z Caseyem Stonerem za kierownicą.

https://www.youtube.com/watch?v=gq-1HyJdgq4

1299 Superleggera jest pierwszym motocyklem produkcyjnym, którego rama, wahacz, tylna rama pomocnicza oraz felgi wykonane są z włókien węglowych. Efektem jest szokująca masa zaledwie 167 kg z paliwem, czyli 156 kg na sucho. Elementem nośnym jest oczywiście silnik i to nie byle jaki. L-Twin z linii Superquadro (czyli duża średnica tłoka i mały skok) o pojemności 1285 ccm produkuje 215 KM mocy. Produkcja będzie limitowana do 500 sztuk z ceną 350 000 zł… Wszystkie są już sprzedane.

Najważniejsze cechy:
– rama monocoque (samonośna) z włókien węglowych
– felgi i wahacz z włókien węglowych
– aluminiowy zbiornik paliwa
– owiewki z włókien węglowych
– zawieszenie Ohlins
– 215 KM mocy
– 146,5 Nm momentu
– 167 kg z paliwem

Podwozie

Rama monocoque wykonana została z wytrzymałego włóka węglowego z wkładami z aluminium (stop 7075), które są wlaminowane w strukturę kompozytową. Rama oszczędza 40% (-1,7kg) względem ramy w 1299 Panigale. Wahacz odcina kolejne 18% (-0,9kg). Tylna rama, owiewki, przedni i tylny błotnik oraz osłona wydechu to też karbon. Felgi wykonali specjaliści od karbnowych felg, firma BST. Łączą włókno węglowe z aluminiową piastą, są lżejsze łącznie o 1,4 kg, ale oferują zdecydowanie mniejszy opór toczenia: o 26% z przodu i o 44% z tyłu. Opony to Pirelli Diablo Supercorsa SP.

Zawieszenie i hamulce

Widelec to muliti-regulowany Ohlins FL936, który jest o 1,35 kg lżejszy, niż w Panigale R. Tylny amor to multi-regulowany Ohlins TTX36 z tytanową sprężyną, który oszczędza 0,5 kg.

Układ hamulcowy z przodu to dwie tarcze 330 mm, na których pracują zaciski Brembo M50 Monobloc. Posiadają nowe klocki TT29OP1, a obsługuje je pompa radialna Brembo MCS19.21.

Silnik i elektronika

Nowo opracowana jednostka produkuje 215 KM przy 11000 obr/min oraz 146,5 Nm przy 9000 obr/min. Dla chętnych można dołożyć wyścigowy układ Akrapovic, który oszczędza 4 kg oraz dodaje kolejne 5 KM. Ducati bardzo dużo pisze o tym, jakie metale zostały użyte przy konstruowaniu silnika oraz jak lekkie są poszczególne elementy. Ale ważniejsze, w jaki sposób silnik jest „obsługiwany”.

Elektronika jest tu w prawdziwym stylu MotoGP. Na pokładzie znalazł się oczywiście 6-osiowy IMU, którego odczyty wykorzystywane są do maksimum. Kontrola trakcji (Ducati Traction Control EVO – DTC EVO) działa z iście wyścigową precyzją. W dwóch najniższych poziomach, w złożeniu, po pełnym odkręceniu gazu pozwala zamienić się ze zwykłego zawodnika w prawdziwego profesjonalistę. DTC zezwala na pełny slajd z szybciej kręcącym się tylnym kołem. Tutaj wkracza kontrola slajdu (Ducati Slide Control – DSC), która precyzyjnie, w kilku stopniach pozwala na zawijanie motocykla w powerslajdzie.

Jest również Ducati Wheelie Control EVO (DWC EVO), czyli kontrola uniesienia przedniego koła, w jeszcze bardziej dopracowanej formie. Po raz pierwszy w linii Panigale pojawia się też Ducati Power Launch (DPL), czyli asystent startu znany z XDiavela (tu sprawdzicie o co chodzi).

1299 Superleggera otrzymała zakrętowy ABS (Bosch Cornering ABS) przekalibrowany do możliwości tego motocykla. Na pokładzie jest też kontrola hamowania silnikiem (Engine Brake Control – EBC), a wszystko razem można zapisywać i odczytywać dzięki telemetrii z GPSem (Ducati Data Analyser+ GPS – DDA+ GPS).

Jeżeli napaliliście się na 1299 Superleggerę, mamy 3 złe wiadomości. Powstanie jedynie 500 sztuk. Cena wynosi ponad 350 000 zł. Wszystkie sztuki są już podobno sprzedane.

Dane techniczne:

Piotr Jędrzejak
Redaktor naczelny

Głównodowodzący portalem. Nie je, nie śpi, żyje newsami ze świata motocyklowego. Związany z laptopem. Zdarza mu się poprawiać "waCHacze" po kumplach z redakcji. Po mieście szaleje Street Triplem 675. Skontaktuj się Masz sprawę ? Skontaktuj się:

Materiały premium

czytaj kolejne artykuły