Przekroczył o 95 km/h w zabudowanym i nie wskazał kierowcy, ale sąd nie miał wątpliwości

- Piotr Jędrzejak

GITD uzyskało zdjęcie z prawa jazdy właściciela. Sąd stwierdził, że właściciel to kierowca. Odpowiedzialności nie dało się uniknąć.

Październik 2018 roku, Jasień w województwie małopolskim. Fotoradar przyłapuje w nocy (przy ograniczeniu 60 km/h) samochód jadący z prędkością 155 km/h, a to zdecydowanie zbyt dużo. O 95 km/h zbyt dużo.

Zgodnie z procedurą, GITD wysłało do właściciela pojazdu list informujący o wykroczeniu, a w środku także oświadczenie, które właściciel powinien odesłać, wskazując osobę kierującą w momencie wykonania zdjęcia.

Właściciel – kierowca, w nadziei, że nie będzie musiał pozbyć się prawa jazdy na 3 miesiące za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym, postanowił skorzystać z możliwości, którą prawo przewiduje do takich przypadków, jak nieuprawnione użycie pojazdu (np. kradzież). Mężczyzna zrezygnował z identyfikacji winnego wykroczenia. W takim przypadku właściciel odpowiada z art. 96 par. 3 Kodeksu wykroczeń – za niewskazanie osoby, której powierzono pojazd.

W oryginale zdjęcia, wizerunek kierowcy jest pewnie dość dobrze widoczny.

W oryginale zdjęcia, wizerunek kierowcy jest pewnie dość dobrze widoczny.

Tym razem nie zakończyło się jednak na zwykłej grzywnie, ponieważ urzędnik GITD nie zamierzał odpuścić przy tak radykalnym przekroczeniu prędkości. Urzędnik zwrócił się do starostwa, które wydało prawo jazdy właściciela pojazdu, z prośbą o udostępnienie wizerunku twarzy. Okazało się, że właściciel pojazdu oraz osoba widoczna na zdjęciu z fotoradaru to najprawdopodobniej ta sama osoba.

Sprawa wraz z dowodami skierowana została do sądu. Tam już nie było wątpliwości. Właściciela zidentyfikowano jako kierowcę pojazdu, który jechał nocą 155 km/h w terenie zabudowanym. Prawo jazdy mężczyzny zostało zatrzymane na 3 miesiące, a sąd orzekł grzywnę w wysokości 1000 złotych.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl