Nowe rozporządzenie reguluje kwestię motocykli, na których przeprowadzane mogą być szkolenia oraz egzaminy po 19. stycznia!
W związku z nowymi rozporządzeniami dotyczącymi szkolenia i egzaminowania, które wszyscy znacie, padło bardzo istotne pytanie. Skoro kategorie prawa jazdy stawiają wyraźne ograniczenia, to czy egzaminy, a przede wszystkim kursy będą prowadzone na adekwatnych motocyklach? Wielu sceptycznie uważało, że szkoły nadal będą szkoliły motocyklistów na kategorię A, motocyklami klasy 250. Ustawodawca zajął się jednak także i tym!
Dnia 9 stycznia 2013 roku opublikowano nowe rozporządzenie dot. warunków technicznych pojazdów. Znajdują się w nim informacje m.in. o tym jakimi motocyklami można prowadzić szkolenie i egzaminować – są one adekwatne do nowych kategorii prawa jazdy. Najważniejszy w tym wszystkim jest fakt, że szkoły jazdy nie będą mogły dobierać motocykli bez podziału na kategorie.
Dla kat. A1 szkolenie i egzamin będzie musiało odbywać się na motocyklu o pojemności między 120 i 125 cm3 i mocy nieprzekraczającej 11kW (15KM) oraz stosunku mocy do masy nieprzekraczającym 0,1 kW/kg i osiągającym prędkość co najmniej 90 km/h (wg świadectwa homologacji). Z doborem motocykli nie powinno być problemu, gdyż nawet Honda CBR125R się zalicza. Yamahy z serii WR125 są jednak już zbyt mocarne, aby uczestniczyć w szkoleniu.
Dla kat. A2 szkolenie i egzamin trzeba prowadzić na motocyklu o mocy w zakresie 25 do 35 kW (34-48 KM) i pojemności minimum 400 cm3 oraz stosunku mocy do masy nieprzekraczającym 0,2 kW/kg. Tutaj jeździć będzie można Yamahami z serii XT660 oraz MT-03, oczywiście nowiutkimi Hondami CBR500R, CB500X i CB500F oraz serią NC700. Kawasaki W800 również łapie się w wymagany przedział. Szkoły jazdy będą musiały niezwłocznie zaopatrzyć się w odpowiednie motocykle.
Egzaminy i szkolenie dla kat. A można prowadzić przy wykorzystaniu motocykla o pojemności minimum 600 cm3 i mocy co najmniej 40 kW (54 KM) – czyli szybkie sprzęty. W tym przypadki wprowadzony jednak został okres przejściowy, co można nazwać taryfą ulgową. Przez najbliższe 2 lata szkoły będą mogły prowadzić szkolenia dla kat. A na dotychczasowo posiadanych motocyklach.
W praktyce jednak, aby przygotować się do nowych zasad szkolenia, szkoły będą musiały poczynić spore inwestycje. Nowe motocykle klasy 600 cm3 najprawdopodobniej również znajdą się na liście zakupów – przecież kursanci będą chcieli uczyć się na takich samych pojazdach, jakie będą używane w WORDach. A w ich przypadku najczęściej będzie można spodziewać się nowej Yamahy XJ6. Niestety, ale zmiany w prawie prawdopodobnie spowodują znaczy spadek liczby ośrodków szkolenia kierowców motocykli – kto się nie dostosuje, nie przetrwa.
Zastanawiając się nad wyborem motocykla dla kategorii A1 lub A2, wielu z Was pewnie zauważyło pewien problem. Obliczając stosunek mocy do masy okazuje się, że biorąc pod uwagę masę na sucho lub na mokro, wychodzą zupełnie rozbieżne wyniki! Na której wadze w takim razie powinniście się skupić? Na tej, która podana została w świadectwie homologacji, a dalej umieszczona została w rubryce G w polskim dowodzie rejestracyjnym. Jest to wartość, którą przy homologacji podaje producent. W przypadku większych marek motocyklowych, jest to masa własna motocykla wraz z płynami w poziomach nominalnych. Oznacza to wagę na mokro, z paliwem zalanym pod korek, w stanie gotowym do jazdy.
Zanim skomentujesz, przeczytaj też: (Nie)obowiązkowe motocykle w szkołach jazdy i WORDach? rozwiewamy wątpliwości!