Stylowy Oldskul, czyli Kawasaki W800

- MotoRmania

Kawasaki W800 to typ motocykla, który chciałbyś mieć w swoim garażu tylko dlatego, jak wygląda.

To naprawdę piękna maszyna, ze stylizacją inspirowaną brytyjskimi twinami z lat sześćdziesiątych minionego wieku. W tym przypadku nie brakuje jednak autentyczności, ponieważ marka z Akashi przez wiele lat, począwszy od roku 1965, produkowała własnego twina, nazwanego W1. Wizualnie bazował on na maszynie BSA, jednak szereg zmian poprawił zarówno niezawodność, jak i zużycie oleju.

Wbrew przekonaniu niektórych, nie była to dokładna kopia modelu BSA A10 lub A65 (obie miały pojemność 650 ccm), ale rozwinięcie projektu BSA A7 o pojemności 500 ccm. Brytyjski motocykl otrzymał serię kluczowych zmian, w tym zupełnie inny wał korbowy, pojemność powiększoną do 624 ccm oraz naturalnie dużo lepszą jakość wykonania.

W roku 1999 Kawasaki wskrzesiło wspomnienie o W1, wprowadzając model W650 w stylu retro: dobrze wyglądający motocykl, zepsuty przez słaby silnik i kiepskie przednie zawieszenie, ale i tak stający się w pewnym sensie kultową maszyną. Wycofano ją w roku 2008 z uwagi na niemożliwe do spełnienia, nowe normy emisji spalin, ale teraz Kawasaki znów wprowadziło w życie ten koncept, z powiększonym do 800 ccm silnikiem i większą mocą.

Pojemność, zwiększona do dokładnie 773 ccm dzięki powiększeniu średnicy tłoka o  5 mm, do 77 mm, wspomagana jest przez wtrysk paliwa zastępujący stare gaźniki, podczas gdy nowe cylindry dopasowano do większego przepływu gazów. Podstawowa architektura silnika pozostała bez zmian, wykorzystując wałek wyrównujący oraz okazały wałek królewski napędzający rozrząd, widoczny po prawej stronie silnika i będący jednym z kluczowych aspektów wizualnych maszyny.

Chłodzony powietrzem silnik to swojego rodzaju dzieło sztuki, dopełnione przez świetnie wystylizowany i pomalowany z rozmachem zbiornik paliwa. Na każdym kroku widać drobiazgi z chromowanego lub polerowanego aluminium, podczas gdy wydechy i szprychowe koła są niemal wprost wyjęte z lat sześćdziesiątych.

To wspaniała maszyna, która – co zaskakujące, przyciąga wielu młodych odbiorców, przynajmniej tylu, co doświadczonych weteranów, którym na jej widok wracają dawne wspomnienia. Kawasaki twierdzi, że wiele osób, niezależnie od wieku, przyciąga właśnie wygląd W800. Niezależnie od aerodynamicznych kształtów i wysokich osiągów, ta maszyna po prostu wygląda jak porządny motocykl.

Na szczęście styl to w tym przypadku nie wszystko, a na drodze W800 spisuje się znacznie lepiej niż W650. Nie jest wyjątkowo szybkie i odstaje trochę od Triumpha Bonneville, swojego głównego rywala, ale nie ma to większego znaczenia, bo przecież nikt nie będzie się ścigał takimi motocyklami. Najważniejsze jest to, że na W800 po prostu dobrze się czujesz. Silnik ma przyjemny, delikatny dźwięk i pcha motocykl do przodu bez zająknięcia. Większość momentu dostępna jest przy niskich obrotach, góra przy 2,5 tys., co oznacza, że przy niskich i średnich prędkościach, Kawasaki odpycha się przyzwoicie nawet na wysokich biegach.

Przyspieszenie nie będzie problemem dla karku, ale jest wystarczające do spokojnych przejażdżek i relaksującego tempa, dając sporo satysfakcji. Przy tym daje sobie też radę z szybszym tempem na autostradzie, choć wysokie prędkości sprawiają, że spalanie rośnie nieco powyżej 6 litrów na sto kilometrów. To samo w sobie nie jest problemem, aczkolwiek zbiornik mieści jedynie czternaście litrów, więc dłuższe wyjazdy będą się wiązały z częstymi wizytami na stacjach benzynowych. Jeśli jednak uspokoisz tempo, spalanie bez problemu spadnie do, a może nawet poniżej 5 litrów na sto.

Prowadzenie można opisać tak samo, jak silnik. Jest łatwe i delikatne oraz pozbawione sportowego, nerwowego charakteru. Motocykl jest trochę bardziej miękki niż Bonneville, ale dobrze radzi sobie na bocznych drogach, gdzie słabe zawieszenie w W650 pozostawiało nieco do życzenia. W tym przypadku jest stabilnie, a wygoda i jakość podróży są całkiem niezłe. Cena też jest dobra, a W800 dorównuje w tej kategorii Triumphowi, przy znacznie lepszej jakości wykonania i stylistyce. Przydałby się większy zbiornik, ale poza tym, to całkowicie  przekonywujący do siebie i atrakcyjny motocykl.

Dane techniczne:

SILNIK
773 cm3, rzędowy, 2-cylindrowy, 4-zawory na cylinder, rozrząd SOHC
Średn. x skok tłoka 77 mm x 83 mm
Stopień sprężenia 8,4:1
Zasilanie paliwem Wtrysk paliwa
Moc maks. 35 KW (48 KM) / 6,500 rpm
Mom. obr. zmierz. 60 Nm (6.1 kgf-m) / 2,500 obr

PODWOZIE
Rama podwójna kołyskowa, stalowa
Zawieszenie przód widelec teleskopowy 39 mm
Zawieszenie tył dwa amortyzatory, 5 stopniowa regulacja wstępnego napięcia
Hamulec przód tarcza 300 mm, zacisk 2 tłoczkowy
Hamulec tył bęben 160 mm

WYMIARY
Rozstaw osi 1,465 mm
Wys. siedzenia 790 mm
Waga 216 kg
Poj. zbiornika
paliwa 14 l

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl