Spis treści
Są takie marki, niegdyś świecące światowe triumfy, które dziś poszły w zapomnienie…
Laverda (Moto Laverda S.A.S.)
Taką marką jest na pewno włoska Laverda! W pewnym sensie moglibyśmy porównać ją do Lamborghini bo Laverda również produkowała najpierw sprzęt rolniczy – wiele osób zna ją z kombajnów ? i w pewnym momencie również postanowiła produkować motocykle. Ba! Najlepsze motocykle wśród konkurencji. Jednak na tym porównania do byka się kończą.
![](https://motormania.com.pl/wp-content/uploads/2021/12/laverda-museum.jpeg)
Laverda od początku produkcji swoich dwukołowych maszyn skupiła się na motocyklach wyścigowych! Pomalowanie we wściekły pomarańcz dominowały wyścigi Bol’dor, Le Mans i wiele innych przez lata 70te i 80te. Wyścigową dobrą passe załamała potężnym modelem Laverda V6 z silnikiem… Maserati! Motocykl był mocno zaawansowany technicznie ale niestety niedopracowany, a budżet firmy nie ogarniał ciągłych awarii… Zresztą nie ogarniał również serwisu maszyn drogowych swoich klientów.
![](https://motormania.com.pl/wp-content/uploads/2021/12/laverda-1000-v6-1977-19781-1024x683.jpeg)
Lancia Automobiles S.p.A.
Marką samochodową która zdobyła najwięcej na świecie zwycięstw w Motorsporcie(!), która słynęła z kapryśnych modeli drogowych i balansowania na granicy problemów finansowych… jest Lancia ! Nazw Stratos, Montecarlo, Delta fanom motoryzacji nie trzeba przedstawiać.
![](https://motormania.com.pl/wp-content/uploads/2021/12/1990-lancia-delta-integrale-evo-martini-1024x576.jpeg)
Obie firmy miały niesamowity zapał do walki sportowej, obie swoje drogowe pojazdy produkowały wyłącznie -dla homologacji wyścigowej. Obie miały gdzieś awaryjność czy ergonomię, obie nazywały swoje modele literami alfabetu greckiego jak Jota i Delta. Obie świeciły triumfy by nagle upaść z bankructwem na karku…
Obie również miały swój ostatni wznios ku chwale. Lancia dosłownie z części co mieli w magazynie stworzyła niezapomnianą Delte HF Integrale Evoluzione. Małego potwora, który wbrew wszystkim jeszcze raz zdominował rajdy samochodowe w latach 90tych.
Laverda 750S Formula
Laverda po ciężkich i zacofanych technicznie motocyklach klasy GT wypuściła swój ostatni prawdziwy sportowy motocykl – dwucylindrową 750S Formula. Walczyła dzielnie na torach z Ducati 748 i japońską konkurencją oraz była nareszcie również świetnym motocyklem na drogę. Do tego celu wypuszczono kilka odmian. Kupiona przez Aprilię zaprojektowała swój ostatni trzycylindrowy silnik pojemności 900ccm z których to słynęła od samego początku.
![](https://motormania.com.pl/wp-content/uploads/2021/12/laverda-750s.jpeg)
Pamiętacie porównanie Benelli do Lambo? Tu historia zatacza koło. Ten świetny trzycylindrowiec został odkupiony wtedy do również świeżo odradzającego się…. Benelli i użyto go do napędu Tornado Tre ? Aprilia ratowała markę do samego końca udostępniając Laverdzie swojego flagowego widlaka do nowego sportowego i ekskluzywnego SFC1000. Niestety Aprilia sama popadła w problemy finansowe i projekt nigdy nie wszedł do produkcji. Cała trójka z zakupionym wcześniej Moto Guzzi wylądowała pod koncernem Piaggio… czyli takim motocyklowym koncernem Fiata. Piaggio uznało że Aprilia będzie produkować motocykle sportowe, Moto Guzzi choppery i turystyczne… to po co im Laverda? Więc w 2004 zamknęli markę.
![](https://motormania.com.pl/wp-content/uploads/2021/12/laverda-ghost-2-1024x468.jpeg)
Dziś wściekłe pomarańcze wszyscy już kojarzą z KTM… A Lancia? Tak samo po problemach finansowych wpadła pod koncern Fiata. I dziś w zasadzie też umarła produkując jedynie nie urodziwego, malutkiego Ypsilona a o jej sukcesach sportowych słuch zaginął…
Dlatego dla mnie LAVERDA JEST JAK LANCIA ! ?