„Wheelie-Spider” do nauki. Jak go zrobić? Jakie koszty? Pobierz rysunki techniczne i działaj!

- MotoRmania

Jazdę na jednym kole krytykują tylko Ci, którzy po prostu nie potrafią tego robić. Jest wiele sposobów na bezpieczną naukę, ale „wheelie-spider” jest chyba najbardziej efektywnym treningiem dla osób, które mają już spore doświadczenie w jeździe motocyklem, a chciałyby nauczyć się wheelie szybko i bez ryzyka bolesnej wywrotki. Nauka za pomocą „wheelie-spidera” generalnie wygląda tak :

Ta konstrukcja ma wiele zalet. Przede wszystkim w zasadzie można zaprząc tutaj dowolny motocykl. Od szybkich maszyn sportowych, przez off-roadowe, aż po pit-bike’i. „Nasze” dzieciaki z Motormania KidzGP właśnie kończą budowę własnego spidera i zaczną trening od pitów.

Szeroką gamę motocykli można zastosować dlatego, że sposób mocowania tylnego koła polega na dokręceniu solidnych stożkowych trzpieni wchodzących w oś. Poza tym ramiona mają regulowany kąt – można boczne kółka unosić chociażby po to aby zmniejszać stabilność w miarę nauki. Na przedostatnim etapie treningów ramiona można zupełnie odkręcić zachowując jedynie podłużną platformę ubezpieczającą nam „plecy”. Uznaliśmy, że chcemy mieć dla Was takie sprzęty w Moto Angeles i na bezpłatne treningi dla naszych subskrybentów.

Jak widać na powyższym filmie zbudowaliśmy już „spidera” i dla tego możemy podzielić się radami oraz dokumentacją techniczną.

Ale po kolei… Jeżeli zawsze chciałeś nauczyć się jazdy na kole, ale z różnych powodów to się nie wydarzyło to mamy dla Ciebie ciekawe propozycje. Pierwsza to opcja „zimowa” – możesz przyjechać do naszej hiszpańskiej haciendy już za trzy tygodnie (tu będziesz mieszkać) na tygodniowe motocyklowe wakacje z codzienną nauką jazdy na jednym kole. Terminy 13-20.02 oraz 20-27.02 – cena tygodniowego pobytu z transferem z lotniska, treningami na wheelie-spiderze, z dostępem do motocykli drogowych (zobacz co Cię czeka od strony turystycznej), z noclegiem dla Ciebie i (nie jeżdżącej) os. towarzyszącej to 2990zł lub 2700zł jeżeli jesteś subskrybentem (tu możesz zarejestrować roczną subskrybcję portalu). Loty najlepiej Rayanem na trasie Modlin- Alicante – tam Cię odbieramy. Chętnych prosimy o kontakt na [email protected].

Druga, nasza propozycja uwzględnia treningi w Polsce – dla subskrybentów Motormanii organizujemy bezpłatne szkolenia i treningi, do których w 2021 dojdzie możliwość jazdy na „wheelie-spiderze”. Krótko mówiąc będziesz się mógł umówić na swój indywidualny bezpłatny trening – tutaj dowiesz się więcej na temat tego co się czeka w 2021 i jak dołączyć do naszego „Sqadu”.

Jeżeli jednak jesteś bardzo zacięty, chcesz trenować często i dużo to najlepszą opcją będzie zakup lub własnoręczne wykonanie spidera. Najtaniej znaleźliśmy w Rosji gdzie można go teoretycznie zakupić za nieco ponad 2500zł, ale są problemy formalno/celno/ transportowe i sporo dodatkowych kosztów. Musieliśmy zrezygnować. W Polsce słyszeliśmy, że ktoś oferował „spidera”, za około 2700zł, ale nie udało nam się dotrzeć do źródła. Dotarliśmy jednak do produktu, który jest w porządku, ale nie uwzględniał kilku rzeczy – nie posiadał np. amortyzatora skrętu dla tylnego koła. To jest dosyć istotne szczególnie dla początkujących, którzy będą generować wysokie prędkości zanim dociągną koło do piony.

Dlatego postanowiliśmy wykonać spidera samodzielnie na podstawie solidnej dokumentacji technicznej. Ponieważ wyceny jakie otrzymaliśmy od różnych rzemieślników w Polsce oscylowały pomiędzy 3500, a 4500zł uznaliśmy, że najlepiej część prac, wykonacie samodzielnie. Koszty zakupu stali i poszczególnych elementów powinny zamknąć się w kwocie 1000zł. Teraz jest zima i jeżeli chcecie się czymś zająć wieczorami to być może warto zastanowić się nad takim projektem dla siebie.

Jeżeli macie ochotę konstrukcyjną przygodę to zapraszamy do sekcji dla subskrybentów poniżej. Tam znajdziecie komplet dokumentacji technicznej z której korzystaliśmy i dodatkowy opis na co uważać. Jeżeli nie jesteś subskrybentem to tutaj dowiesz się ile bezpłatnych treningów i szkoleń może Cię ominąć, o zniżkach i materiałach premium nawet nie wspominamy 🙂 – zarejestruj się i działaj! Zapraszamy.

Witaj w sekcji dla subskrybentów. Dziękujemy i zabieramy się do roboty.

W zasadzie jedynym problemem jaki napotkaliśmy przy tym projekcie to błąd konstrukcyjny polegający na tym, że przednia część stelaża umieszczona jest o około 3cm za wysoko.

To oznacza, że motocykle z nisko umieszczony katalizatorem ( tak jak w przypadku tego GSX-R’a) po prostu opierają się na przedniej belce. Nie będzie problemu jeżeli katalizator jest usunięty – ale nasz następny „wheelie-spider” będzie mieć tą belkę obniżoną, aby nie narażać się na tego typu sytuacje. Zatem do załączonej dokumentacji uwzględnijcie może skośne poprowadzenie przedniej belki – skierowanie jej w dół. Będzie łatwiej wstawiać sprzęt „w spidera” no i znikną problemy z prześwitem.

Poza tym wszystko jest dosyć proste i przejrzyste. Numerem 1 na zdjęciu poniżej oznaczyliśmy trzpienie, które przechodzą przez nagwintowane otwory i dociskają ośkę- są oczywiście kontrowane śrubą. Numerem 2 oznaczone są śruby służące do regulacji lub demontażu ramion.

Ważnym elementem jest pamiętanie o amotyzatorze skrętu – to zwykły amortyzator jaki możecie kupić używany na Allegro za 200-300zł. Przy większej prędkości to małe kółko może nam wpaść w shimmy i generalnie zafundować nam dyskomfort. Warto go uwzględnić w konstrukcji.

Cała konstrukcja nie jest przesadnie ciężka – nasza waży 45kg. Stal na ten projekt nie powinna przekroczyć kwoty 300zł. Jeżeli macie umiejętności to złożycie spidera naprawdę tanio. Jeżeli nie, to warto poszukać fachowca do pospawania, a resztę zrobić samodzielnie – będzie to duża oszczędność. Poniżej rysunki techniczne z których korzystaliśmy podczas budowy naszego „spidera”. Powodzenia :).

Montaż

Rama główna- konstrukcja

Rama na nogi będąca częścią ramy głównej

Konstrukcja trzpieni mocujących – dociskających ośkę tylnego koła

Ramię boczne – konstrukcja

Rama tylna – konstrukcja

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl