Jak szybko być szybkim? Materiał filmowy.

- MotoRmania

Tutaj w Motormanii zmarnowaliśmy czas na wielu treningach, kiedy na początku po prostu założyliśmy, iż jazda na torze, sama w sobie, będzie przynosić postępy. Tak naprawdę, przynosi, bo zawsze kiedy wyprzedzi Cię ktoś szybszy możesz podpatrzeć jakiś element nitki toru i zrobić progres. Budujesz też swoje wyczucie oraz poznajesz potencjał motocykla kiedy zaczynasz składać go mocniej w zakręty. Wszystko się zgadza. Ale jest potężna różnica pomiędzy taką chaotyczną jazdą pod hasłem „na tor”, a usystematyzowanym sposobem na szybki progres.

Jak szybko być szybkim? Nie jeździj po torze bez wyznaczonego celu, monitoruj to co robisz i weryfikuj postęp.

Uwaga! Bezpłatne szkolenie z Motormanią na torze Radom! Zostaniesz nagrany, i otrzymasz konsultację oraz wskazówki dotyczące pozycji oraz nitki przejazdu. Mamy jeszcze miejsca. Tutaj dowiesz się wszystkiego: ilość miejsc ograniczona.

Lap Timer

To Twoje najważniejsza inwestycja. Nawet jeżeli jazda na torze ma tylko za zadanie poprawić Twoje umiejętności drogowe – nie będziesz wiedział, czy je poprawiasz nie mając twardego dowodu. Będziesz się opierać na subiektywnych wrażeniach, a one potrafią być mylne. Im lepiej panujesz nad motocyklem, im masz większe wyczucie, im umiejętniej hamujesz, tym jesteś szybszy. Lap timer zawsze i wszędzie, na każdym treningu, da Ci odpowiedź jak Ci aktualnie idzie. Podczas wielu treningów oferowane są pomiary czasu. Ale dużo lepiej jest wiedzieć od razu czy to co zrobiłeś ( poprawiłeś) na danym okrążeniu przyniosło efekt. Dzięki lap timerowi wkrótce odkryjesz, że płynne i stabilne prowadzenie motocykla, daje lepsze rezultaty czasowe niż „walka” na wysokich obrotach, zbyt niskich biegach i destabilizacja nieumiejętnym, zbyt gwałtownym hamowaniem. Tą stabilność i płynność przeniesiesz później na drogę. Lap Timer pozwoli Ci zwiększyć swoją wiedzę w wielu aspektach.

Nagrania oraz zdjęcia

Musimy weryfikować naszą wiedzę o nas samych. Może Ci się wydawać, że wyglądasz jak Marquez, ale rzeczywistość czasem drastycznie odbiega od naszych wyobrażeń. Jeżeli na torze jest fotograf kup od niego zdjęcia. Jeżeli masz kamerę daj komuś kto może za Tobą pojechać i Cię nagrać. To jest bezcenny materiał, który pozwoli robić szybko postępy.

Poniżej znajdziecie pierwszą część filmu, z omówieniem jak robić szybkie postępy w jeździe na torze. W części dla czytelników subskrybujących nasze materiały zobaczycie całość łącznie ze szczegółowym planem pracy. Jeżeli materiał Ci się spodoba to zapraszamy do subskrybcji – w jej ramach masz zniżki na Dainese i wiele innych produktów oraz usług motocyklowych, a także bezpłatne szkolenia z jazdy na torze Radom oraz seminaria dotyczące ustawień zawieszenia. Jeszcze w tym roku 🙂 Zapraszamy 🙂

Witajcie w sekcji dla subskrybentów :). Zobaczcie nasz materiał filmowy, a następnie zapoznajcie się z tekstem poniżej, który kondensuje najważniejsze wskazówki.

No dobrze.. Podzielmy pracę na torze. Oto wasze przykładowe plany pracy.

I – jadę pierwszy raz na tor, albo pierwszy raz na dany obiekt

Cel: zapoznać się z nitką toru, opracować prawidłową linię, opracować punkty hamowania i skrętu.

Realizacja:

a) jeżeli jest w sieci analizujecie onboard

b) na pierwszej sesji skupiacie się na płynnej jeździe na wysokim biegu, zmieniacie jak najmniej biegów, chodzi o płynny przejazd i dojazd do apexów ( materiał o apexach znajdziecie tutaj) . Uczycie się toru.

c) szukacie punktów hamowania przed każdym z zakrętów, który wymaga hamowania. Punktem hamowania może być cokolwiek co jest dla was rozpoznawalne : opona którą widzicie kątem oka, kępa trawy przy asfalcie, krzak, farba, cokolwiek. Aby wyznaczyć punkt hamowania musimy przejechać przez zakręt kilka razy – podczas tego procesu musimy wyciągać wnioski. Jeżeli nie wyhamujemy tak aby dojechać do apexu, wtedy na następnym okrążeniu musimy zahamować wcześniej. W ten sposób metodę prób i błędów dojedziemy do optymalnego dla nas punktu hamowania.

II. Jadę na tor po raz kolejny

Cel: weryfikacja pozycji, weryfikacja nitki toru, praca nad zwiększeniem prędkości

Realizacja: pozycję na motocyklu weryfikujemy na postawie zdjęć i onboardów, to samo dotyczy nitki toru. Jeżeli do najlepszych okrążeń jakie są robione przez innych na danym obiekcie brakuje Ci „grubych sekund” to na 90% (zakładając, że porównujesz czasy okrążeń wykonanych na podobnych motocyklach) winę za to ponosi zła linia którą jedziesz. Innymi słowy ustawiasz się w miejscach, gdzie nie możesz otworzyć szybko gazu i nie możesz efektywnie hamować. Lub hamujesz jadąc prosto zamiast hamować i jednocześnie dociągać motocykl do apexu. Bardzo ważnym elementem pracy jest tak zwany track walk – tutaj dowiesz się o co chodzi.

Zdjęcia pokażą Ci jak jesteś złożony w zakręcie – w jego centrum, na wejściu i na wyjściu. Zastanów się czy dochodzisz do maksymalnego złożenia w centrum zakrętu. Czy maszyna tam może być złożona mocniej? Musisz mieć zdjęcie do analizy – jeżeli może być złożona mocniej, to znaczy, że możesz tam wjechać szybciej, że możesz hamować nieco później.

To są przykłady planów jakie możecie zastosować na wstępnym etapie. Mamy nadzieję, że się Wam przydadzą. Planujcie – miejcie pomysł na każdy wyjazd.

ZAPRASZAMY NA BEZPŁATNE SZKOLENIA DLA WAS. Będziemy mogli pomóc Wam w planowaniu indywidualnie. Jeżeli nie możesz w tym roku przyjechać do Radomia, to nie martw się. W 2021 będzie znacznie więcej takich możliwości.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl