Czy Tadek Błażusiak pojedzie w Dakarze? Jak będą wyglądały etapy w najbliższej edycji Rajdu Dakar?
Od 35 lat duch przygody przyciąga jak magnes uczestników Rajdu Dakar, a za kilka miesięcy, jak zawsze w styczniu, ponad 700 uczestników Rajdu Dakar wyruszy w niezwykłą podróż po bezdrożach kontynentu południowoamerykańskiego. Dziś jednak, w warszawskim Centrum Olimpijskim PKOL odbyła się polska prezentacja Rajdu Dakar 2014!
Nasz kraj może czuć się tym faktem wyróżniony, jako że jesteśmy w gronie zaledwie dziewięciu państw, w których taka konferencja została zorganizowana. Zresztą Dyrektor ds. Zawodników Xavier Gavory wyraźnie podkreślił, że Polska jest dla organizatorów ważnym partnerem. W naszym kraju świadomość i znajomość Rajdu stale rośnie, ostatnio zawiązana została reprezentacja Poland National Team, a wśród zgłoszeń widać coraz więcej Polaków. Rośnie też wsparcie i obecność Rajdu w ogólnodostępnych mediach, jak TVP, TVN i Polsat. Jak podkreślił Gavory, jednym z czynników działających na popularyzację Dakaru w Polsce jest… obecność Adama Małysza!
Jak pewnie też wiecie, do Poland National Team dołączył niedawno Tadek Błażusiak, mistrz motocyklowy, który niestety wciąż bardziej znany jest w USA, niż w ojczyźnie. W ostatnim czasie Tadek kilka razy wspomniał, że Rajd Dakar zdecydowanie jest imprezą, w której chciałby uczestniczyć. W dzisiejszej, kuluarowej rozmowie z Rafałem Sonikiem, założycielem Poland National Team oraz zdobywcą 3. miejsca wśród quadów w edycji 2013 dowiedzieliśmy się, że Tadek jeszcze sam nie może się zdecydować. Zawody Endurocross w USA są dla niego bardzo ważne, ale namawiania na Dakar wciąż trwają. Jak podsumował SuperSonik, jest naprawdę duża szansa, że Tadek pojedzie w Rajdzie już w edycji 2014! Jeżeli to jednak się nie uda, rok 2015 jest praktycznie pewnikiem.
Kolejną nowością w najbliższej edycji Rajdu Dakar jest „przebranżowienie się” Marka Dąbrowskiego i Jacka Czachora. Jak zdradził dziś Marek, jednym z najważniejszych momentów w jego życiu był ten, gdy kilkanaście lat temu odebrał telefon od Jacka, który powiedział: „Cześć, pojedziesz ze mną na Dakar?”. Teraz ta dwójka nie porzuca Rajdu, a jedynie przesiada się z dwóch, na cztery koła. Chłopakom będzie trochę brakowało swobody, jaka jest na motocyklu, ale za to plan jest ambitny – chcą ukończyć Rajd Dakar jako najlepsi debiutanci w historii polskich załóg samochodowych.
Co do organizacji samego Rajdu Dakar, jedną z nowości jest obecność Boliwii – jest to już 28. państwo, które znalazło się na trasie Dakaru w trakcie całej jego historii. Do Boliwii wjadą jednak tylko motocykliści i to podczas etapu długodystansowego – pozwoli to na przetestowanie nowej organizacji rajdu, a tym samym otworzy nowe możliwości. Aby ułatwić logistykę i obieranie strategii zespołom, organizatorzy wprowadzili zmiany dotyczące długości etapów. Dla podkreślenia fizycznych i strategicznych aspektów rajdu, stanowiących esencję rywalizacji off-roadowej, Dakar będzie miał dłuższe odcinki specjalne, a jednocześnie krótsze sekcje dojazdowe.
Zobaczcie najlepsze momenty z Rajdu Dakar 2013:
Podstawowe dane minionego Rajdu Dakar 2013:
745 uczestników, 53 narodowości
4,6 milionów widzów na trasie
373 miliony dolarów korzyści ekonomicznych (wyłączając Chile)
1 200 godzin transmisji telewizyjnych, miliard widzów
Dakar 2014 – najważniejsze daty:
Otwarcie zgłoszeń: 15 maja
Zamknięcie zgłoszeń w kategorii motocykli: 7 lipca
Dzień treningowy zawodników z Europy (Paryż): 11 października
Zamknięcie zgłoszeń: 1 listopada
Dzień treningowy zawodników z południowej Ameryki (Buenos Aires): 9 listopada
Wysyłka pojazdów z Europy: koniec listopada
Odbiór pojazdów w Argentynie: 31 grudnia 2013 do 2 stycznia 2014
Kontrola techniczna w Rosario: 2 do 4 stycznia 2014
Ceremonia startu: 4 stycznia 2014
DAKAR: 5 do 18 stycznia
Dzień odpoczynku: 11 stycznia w Salta (Argentyna)