Mamy dla Was ceny wszystkich, litrowych motocykli sportowych na rok 2015! Ale ważniejsza będzie odpowiedź na pytanie, ile dokładnie kosztuje 1 KM mocy?
Tegoroczne targi Intermot w Niemczech oraz Eicma w Mediolanie obrodziły dość sporą liczbą nowych motocykli sportowych, a my zauważyliśmy, że wyznacznikiem dla wszystkich producentów była chyba bariera 200 KM. Generalny zachwyt mocą maksymalną, elektroniką i wszelkimi dodatkami jak telemetria, sprowadził nas w MotoRmanii do dyskusji nad prostym pytaniem – ile złotych trzeba zapłacić za jednego konia mechanicznego w przypadku litrowych motocykli sportowych?!
Wiadomo, że wartość KM to nie wszystko. Nawet Valentino Rossi w niedawnym wywiadzie powiedział, że w nowych motocyklach moc jest tak ogromna, że gdyby nie elektronika, nie dałoby się nimi skutecznie jeździć. Zauważył też, bardzo słusznie zresztą, że o ile w kilkuletnich konstrukcjach kontrola trakcji działa dość agresywnie, to w nowych sprzętach (na przykładzie nowej R1 2015), ingerencja całej elektroniki jest niezauważalna. I właśnie dzięki temu pełna moc daje się spokojnie wykorzystywać!
No ale do rzeczy! Poniżej widzicie prostą tabelkę, która odpowiada na proste pytanie – ile kosztuje 1 KM? Oczywiście nie kupuje się jedynie mocy, ale o szczegółach poczytacie jeszcze niżej. Ceny większości z tych motocykli nie zostały jeszcze potwierdzone oficjalnie, jednak przy ich szacowaniu kierowaliśmy się najlepszymi możliwymi źródłami – nie możemy Wam ich zdradzić, ale kwoty przyjmijcie za całkiem prawdopodobne.
model | cena [zł] | moc [KM] | koszt 1 KM |
Suzuki GSX-R 1000 ABS 2015 * | 51000 | 185 | 275,68 zł |
Kawasaki ZX-10R ABS 2014 | 66900 | 200 | 334,50 zł |
Honda CBR1000RR ABS 2014 | 64000 | 181 | 353,59 zł |
Aprilia RSV4 RR 2015 * | 75000 | 201 | 373,13 zł |
BMW S1000RR 2015 * | 75000 | 198 | 378,79 zł |
Yamaha YZF-R1 2015 | 79000 | 200 | 395,00 zł |
Honda CBR1000RR SP ABS 2014 | 76300 | 181 | 421,55 zł |
Ducati 1299 Panigale 2015 * | 90000 | 205 | 439,02 zł |
Aprilia RSV4 RF 2015 * | 95000 | 201 | 472,64 zł |
Yamaha YZF-R1M 2015 | 101000 | 200 | 505,00 zł |
Kawasaki Ninja H2 2015 * | 105000 | 200 | 525,00 zł |
Ducati 1299 Panigale S 2015 * | 113000 | 205 | 551,22 zł |
Kawasaki Ninja H2R 2015 * | 210000 | 310 | 677,42 zł |
Ducati Panigale R 2015 * | 141000 | 205 | 687,80 zł |
* cena nieoficjalna |
Podsumowując!
ZX-10R oraz CBR1000RR (SP) nie doczekały się specjalnych zmian na rok 2015, więc aby zestawienie było kompletne, umieściliśmy tam modele 2014. GSX-R 1000 na sezon 2015 otrzymał jedynie ABS (do tej pory był jedynym litrem dostępnym bez ABSu) oraz nową, niską cenę – jednak poza tym, jest wciąż kilkuletnią konstrukcją.
Jednak w kwestii ceny za 1 KM to właśnie Suzuki rozkłada konkurencję na łopatki i to nawet pomimo kilkunastu koni mniej. Nawet jeżeli cena nie będzie tak niska, jak się zapowiada, to GSX-R 1000 i tak oferowałoby najlepszy stosunek ceny za moc – dzieje się tak z powodu kilkuletniej konstrukcji oraz kosztem braku zaawansowanej elektroniki. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku Hondy CBR1000RR. Jeżeli jednak spoglądamy CBR1000RR SP, to stosunek jest raczej słaby – obecność wypasionego zawieszenia winduje cenę do zdecydowanie wysokiego poziomu (biorąc pod uwagę niższą moc i brak elektroniki).
Totalnie astronomiczny koszt konia mechanicznego w przeliczeniu na złotówki prezentują Kawasaki Ninja H2R oraz Ducati Panigale R. Ten pierwszy, jak na pewno wiecie, to jeżdżący pokaz możliwości Zielonych, wyposażony w kompresor. Ten drugi to z kolei najbardziej hardkorowa propozycja od Włochów, profesjonalnie przygotowana do niszczenia i wgniatania w ziemię wszelkiej konkurencji na torze. Wysokie ceny są więc zrozumiałe
Jednym z najbardziej godnie przedstawiających się motocykli, jest Kawasaki ZX-10R. Oferuje sporą moc, a przy tym posiada kontrolę trakcji i kilka innych bajerów – nie jest jednak najnowszy, stąd jego niższa cena. Jeżeli jednak skupiacie się na modelach 2015, łeb w łeb idą Aprilia RSV4 RR oraz BMW S1000RR! Oba te sprzęty będą miały podobną cenę oraz moc różniącą się wartością 3 KM. Oba są naszpikowane elektroniką, a BMW dodatkowo chwali się downshifterem oraz telemetrią w serii (Aprilia posiada telemetrię w opcji).
Który motocykl wybieracie? Co jest najważniejsze dla Was?
Kilka słów o każdym z superbików
Aprilia
Włosi poprawili wnętrzności silnika, który ma teraz 201 KM. Nastąpiło tutaj też kilka zmian w geometrii podwozia, a na pokładzie pojawiła się 2. generacja genialnego pakietu aPRC integrującego kontrolę startu, wheelie i trakcji. Jest wyścigowy ABS, quick-shifter i można dokupić pakiet telemetrii. Do nowej RSV4 RR można domówić „race pack” z wypasionym zawieszeniem. Obok w ofercie jest RSV4 RF, która już ma race pack, specjalne malowanie i jest serią limitowaną. Czytaj więcej!
BMW
Niemcy w tym roku wystawili na ring nową odmianę swojego zabijaki S1000RR. Ma kilka koni więcej i kilka kilogramów mniej. Nie zabrakło wypasionej elektroniki, downshiftera(!), a domówić można półautomatyczne zawieszenie. Czy ten do tej pory najlepszy superbike jest jeszcze lepszy? Przekonacie się w teście w aktualnym numerze MotoRmanii – 11/2014.
Ducati
W ofercie 2015 do wyboru są trzy superbiki. W 1299 Panigale przede wszystkim urósł silnik, co dodało mu 10 KM mocy (teraz 205 KM); oczywiście jest też wypasiona elektronika. 1299 Panigale S ma ponadto więcej karbonu, sportowe guziki na kierownicy i elektroniczne, automatyczne zawieszenie. Jest też ultra sportowe Panigale R – ma silnik 1199 podkręcony do 205 KM, waży niesamowite 184 kg na mokro i jest drogim narzędziem świetnie nadającym się do mordowania konkurencji na torze. Czytaj więcej!
Honda
Wielkie Skrzydło nie może pochwalić się nowością, więc w rankingu ujęty został model 2014. Posiada ABS, jednak brak mu pozostałych elementów elektroniki. Silnik generuje 181 KM, co jest najniższym wynikiem w klasie, a waży 200 kg. Fireblade’a ratuje wersja SP z wypasionym zawieszeniem Ohlinsa i hamulcami Brembo – ale wtedy cena idzie mocno do góry… Czytaj więcej!
Kawasaki
Zieloni również mają trzech reprezentantów. Zalicza się do nich Kawasaki ZX-10R, którego już na pewno znacie. Ma sporo elektroniki (która jednak odstaje od najlepszej w klasie), potężną moc i całkiem atrakcyjną cenę. Uwagę zbierają jednak modele Ninja H2 i Ninja H2R. Są to „cuda techniki” na miarę całego Kawasaki Heavy Industries. Mają litrowe silniki z kompresorem i moc 200 oraz 310 KM, które przy naporze powietrza ram air wzrastają do wartości 210 KM oraz 325 KM! Czytaj więcej!
Suzuki
W ofercie wprawdzie pojawi się model 2015, ale ciężko nazwać go nowością. To wciąż ten sam, znany wszystkim GSX-R1000, ale teraz w serii posiada układ ABS. Nowa jest też grafika i nic poza tym. Suzuki będzie broniło się ceną, która nieoficjalnie zapowiada się na bardzo niskim poziomie. Może taki ruch zwiastuje nowy model? Czytaj więcej!
Yamaha
Nowe wcielenie YZF-R1 to największa nowość targów Eicma. R1 posiada totalnie kosmiczną elektronikę, wliczając w to 6-osiowe czujniki mierzące położenie i przeciążenia. Jest tam tyle systemów, że nie chcemy nawet zaczynać o nich pisać, a wszystkie ze sobą współpracują. Moc silnika to 200 KM – nie licząc naporu powietrza ram air! R1M posiada więcej karbonu, elektroniczne zawieszenie oraz telemetrię w pakiecie standardowym, ale jest wersją limitowaną. Wygląda zabójczo. Czytaj więcej!