Ducati 1299 Panigale oraz Panigale R 2015: więcej mocy, więcej elektroniki
Piotr Jędrzejak
4 listopada 2014

Ducati, jak to zwykle Włosi mają w zwyczaju, zaprezentowało swoje nowości wczoraj, na dzień przed oficjalnym otwarciem targów Eimca 2014. Największą nowością było oczywiście 1299 Panigale.

Na pokładzie tej bestii znalazł się silnik Superquadro, ale tym razem o pojemności 1285 ccm. To oczywiście skutkuje większymi osiągami. W porównaniu do 1199 Panigale, które teraz znika z oferty, moment obrotowy wzrósł o 10%, a moc o 10KM. Teraz jest 144,6 Nm oraz 205 KM!

1299 Panigale jest wciąż niesamowicie lekkie, na sucho waży 166,5 kg (190,5 kg na mokro), jednak jedną z ważniejszych nowości jest zupełnie nowy pakiet elektroniki. W praktyce jest to mniej więcej to samo, co dokładnie opisaliśmy w nowej Yamasze R1. Obecny jest więc system IMU, który posiada wypasione czujniki zbierające dokładne informacje o sytuacji i pozycji motocykla. Dzięki temu działać mogą pozostałe systemy, jak ABS działający w zakrętach (anty lowside), kontrola wheelie, kontrola trakcji, kontrola hamowani silnikiem oraz quick shifter z funkcją zrzucania biegów w dół bez użycia sprzęgła, z automatyczną przegazówką. Na pokładzie jest też system zbierający dane telemetryczne oraz system dopasowujący się do rozmiaru opony oraz wielkości użytych zębatek.

Ducati nie byłoby sobą, gdyby nie pojawił się model S. Jest więc 1299 Panigale S, którego głównymi cechami jest więcej karbonu oraz dedykowane, sportowe guziki na kierownicy do szybkiego ustawiania kontroli trakcji, wheelie i hamowania silnikiem. Jednak przede wszystkim jest to obecność automatycznego, elektronicznie regulowanego zawieszenia Ohlins – zasadę jego działania opisaliśmy w przypadku R1.

W rodzinie superbików pojawiło się też Panigale R, czyli wyścigówka z World Superbike wyposażona w lusterka i kierunkowskazy. Silnik to wciąż Superquadro z 1199 Panigale, ale po zabiegach zwiększających osiągi, w postaci tytanowych zaworów, czy ultra lekkiego wału korbowego z elementami wolframu. Panigale R generuje 205 KM oraz 136,2 Nm, ważąc przy tym niesamowite 184 kg na mokro, co czyni go o 6 kg lżejszym niż poprzednia wersja 1199 Panigale R. Na pokładzie znalazło się zawieszenie Ohlinsa oraz cała elektronika z 1299 Panigale.  Kąt główki ramy jest teraz ostrzejszy o pół stopnia, a mocowanie wahacza można ustawić w 4 możliwych położeniach.

Rodzinę Superbików dopełnia 899 Panigale. Motocykl również znalazł się na prezentacji, ale obeszło się bez większych zmian.

Dane techniczne 1299 Panigale, 1299 Panigale S oraz Panigale R:

Piotr Jędrzejak
Redaktor naczelny

Głównodowodzący portalem. Nie je, nie śpi, żyje newsami ze świata motocyklowego. Związany z laptopem. Zdarza mu się poprawiać "waCHacze" po kumplach z redakcji. Po mieście szaleje Street Triplem 675. Skontaktuj się Masz sprawę ? Skontaktuj się:

Materiały premium

czytaj kolejne artykuły