Zaprojektowany z myślą o kierowcach posiadających prawo jazdy kategorii A2, YZF-R3 jest lekkim motocyklem supersportowym do codziennego użytku…
… Przeznaczony dla motocyklistów z niedużym doświadczeniem, wypełnia lukę między YZF-R125 i YZF-R6 – tak czytamy w informacji od Yamahy. Nie możemy też oprzeć się wrażeniu, że zabrakło tam określenia „w końcu(!) wypełnia lukę”. Yamaha ze sporym opóźnieniem względem konkurencji na rynku, prezentuje swój nowy motocykl klasy 300!
Podobnie jak YZF-R1, R6 i R125, tak samo R3 będzie natychmiast rozpoznawalny jako motocykl z tej samej rodziny – kluczowym elementem DNA serii „R” jest owiewka z podwójnym reflektorem i centralnie umiejscowiony, przedni kanał powietrza oraz opływowe nadwozie. Połączenie tych cech z kołami ze stopów lekkich, wzmocnione długim, muskularnym wahaczem oraz scentralizowaną masą, podkreśla sportowy charakter erTrójki.
YZF-R3 jest napędzany nowym, 2-cylindrowym, 4-suwowym, 4-zaworowym silnikiem DOHC w układzie rzędowym. Inżynierowie kierowali się koncepcją „maszyny klasy supersport przeznaczonej do codziennej jazdy”, dlatego silnik zapewnia doskonałe właściwości jezdne w zakresie niskich i średnich prędkości i wykazuje żywy charakter przy wyższych obrotach. Z pojemności 320 cm3, przy stopniu sprężania 11,2:1, wygenerowano moc 42 KM przy 10 750 obr./min i maksymalny moment obrotowy 29,6 Nm przy 9000 obr./min. Silnik ma też charakteryzować się oszczędnym zużyciem paliwa, co przy 14-litrowym zbiorniku powinno dać spory zasięg.
Podobnie, jak najnowsze 2- i 3-cylindrowe motocykle MT, nowy, kompaktowy silnik R3 ma cylindry przesunięte względem wału korbowego w stronę wydechu. Taka cecha konstrukcyjna znacząco redukuje siłę tarcia poruszających się tłoków podczas fazy spalania. Rozwiązanie to zmniejsza straty powodowane tarciem i tym samym zwiększa moc wyjściową silnika, oferując bardziej emocjonującą jazdę.
Krótki tłumik ma układ 2-w-1 oraz wygląda podobnie jak w R6. Został umieszczony blisko środka ciężkości pojazdu, oferując ulepszone wyśrodkowanie masy i przyczyniając się do zwinniejszego prowadzenia motocykla. Dźwięk podobno też jest ekscytujący.
R3 jest wyposażony w nową, stalową ramę rurową typu „diamond”, jej główne rury posiadają 35-milimetrową średnicę, a silnik służy jako strukturalny element podwozia. Przy masie w stanie gotowym do jazdy wynoszącej 169 kg, a dzięki rozłożeniu masy bliskiemu 50/50 oraz jej centralizacji, a także 17-calowym kołom, ta konstrukcja oferuje przewidywalne i łatwe prowadzenie zarówno w mieście, jak w na otwartej przestrzeni.
YZF-R1 był jednym z pierwszych modeli klasy supersport, który zawierał długi wahacz. Dziś ta sprawdzona technologia została powtórzona w nowym YZF-R3. Dzięki wykorzystaniu tego pomysłu, występuje mniejsza zmienność w geometrii podwozia podczas pokonywania zakrętów i zwalniania, która dba o stabilne prowadzenie. 573-milietrowy wahacz ma taki sam stosunek długości do rozstawu osi jak w R1.
R3 posiada widelec z największymi w klasie goleniami o średnicy 41 mm. Do tego ma aluminiową górną półkę kierownicy i dolny wspornik. Widelec oferuje 130-milimetrowy skok przedniego koła i charakteryzuje się płynnym i sportowym działaniem. System tylnego zawieszenia Monocross daje 125-milimetrowy skok tylnego koła, a jego lekka konstrukcja zapewnia płynną i wygodna jazdę. Kompaktowy amortyzator jest przymocowany bezpośrednio do wahacza.
Na koła składają się lekkie, 10-ramienne, aluminiowe, 17-calowe obręcze oraz opony w rozmiarach 110/70-17 oraz 140/70-17. Układ hamulcowy to przednia tarcza w rozmiarze 298 mm z 2-tłoczkowym zaciskiem oraz tylna tarcza 220 mm z jedno-tłoczkowym zaciskiem.
Wielofunkcyjny zegary zawierają analogowy obrotomierz i cyfrowy prędkościomierz oraz wskaźnik zmiany biegu, podobny do tego, który został użyty w YZF-R1. Na wyświetlaczu LCD kierowca odczyta aktualny poziom paliwa, godzinę, dzienny przebieg, temperaturę oraz informację o zużyciu paliwa.
YZF-R3 dostępny będzie w kolorach Race Blu oraz Midnight Black już w kwietniu 2015.
Zobaczcie całkiem zabawne video promocyjne Yamahy R3 na amerykański rynek, w którym występują… legenda MotoGP, Colin Edwards ze swoją żoną!
Dane techniczne:
Silnik | |
Typ silnika | 2-cylindrowy, Chłodzony cieczą, 4-suwowy, DOHC, 4-zaworowy |
Pojemność | 321 cm3 |
Średnica x skok tłoka | 68,0 mm x 44,1 mm |
Stopień sprężania | 11,2 : 1 |
Moc maksymalna | 30,9 kW (42,0KM) @ 10 750 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 29,6 Nm (3,0 kg-m) @ 9 000 obr./min |
Układ smarowania | Mokra miska olejowa |
Typ sprzęgła | Mokre, Wielotarczowy |
Gaźnik | Wtrysk paliwa |
Układ zapłonu | TCI |
Układ rozrusznika | Elektryczny |
Skrzynia biegów | Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa |
Napęd końcowy | Łańcuch |
Podwozie | |
Układ przedniego zawieszenia | Widelec teleskopowy |
Skok przedniego zawieszenia | 130 mm |
Kąt wyprzedzania sworznia zwrotnicy | 25º |
Wyprzedzenie | 95 mm |
Układ tylnego zawieszenia | Wahacz |
Skok tylnego zawieszenia | 125 mm |
Hamulec przedni | Hydrauliczny jednotarczowy, Ø 298 mm |
Hamulec tylny | Hydrauliczny jednotarczowy, Ø 220 mm |
Opona przednia | 110/70-17M/C 54H (Tubeless) |
Opona tylna | 140/70-17M/C 66H (Tubeless) |
Wymiary | |
Długość całkowita | 2 090 mm |
Szerokość całkowita | 720 mm |
Wysokość całkowita | 1 135 mm |
Wysokość siodełka | 780 mm |
Rozstaw kół | 1 380 mm |
Minimalny prześwit | 160 mm |
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa) | 169 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 14,0 l |
Pojemność zbiornika oleju | 2,4 l |