Yamaha YZF-R125 od dnia swojej premiery jest bez wątpienia jednym z najbardziej skutecznych i najciekawszych motocykli sportowych klasy 125. Teraz Japończycy weszli na kolejny poziom!
Nowiutka R125 została przekonstruowana pod każdym względem, ale zacznijmy od tego jak wygląda. Świetnie nawiązuje do swoich większych kuzynów z serii YZF-R i przyznajemy, że wygląda po prostu świetnie. Jeżeli się nie zgadzacie, to i tak my wiemy swoje. A widzieliście te wycięcia w górnej półce kierownicy, wzorem R1M?
Silnik został przekonstruowany od nowa, a najważniejsze zmiany ukrywają się na górze. Rozrząd to konstrukcja VVA – Variable Valve Actuation, czyli po prostu zmienne fazy rozrządu. System optymalizuje pozycję zaworów dolotowych i wylotowych. Cel praktyczny to poprawienie skuteczności w środkowym zakresie obrotów, bez poświęcania mocy maksymalnej pod koniec obrotomierza.
Zupełnie nowa głowica (4-zaworowa) posiada większe, ale krótsze zawory, a sama komora spalania jest niższa i szersza. Według Yamahy poprawia to efektywność spalania mieszanki, czyli daje większy wybuch z mniejszej ilości paliwa. Dostarczane jest ono przez nowy, przeprojektowany układ zasilania oraz przez większą przepustnicę. Poprawiono efektywność chłodzenia, dzięki czemu można było użyć mniejszej chłodnicy. Sprzęgło to konstrukcja asystująco-uślizgująca, co pozwala na jeszcze większą chuligankę. Silnik osiąga teraz pełne 15 KM przy 9,000 obr/min oraz 12.4Nm przy 8,000 obr/min.
W podwoziu ukrywa się nowa rama typu Deltabox o nowej geometrii. Yamaha twierdzi, że daje więcej stabilności i kontroli, bez poświęcania sportowego charakteru. Za to wahacz jest teraz krótszy, a tylna opona zamiast 130, ma 140 mm szerokości. Podobno kanapa posiada lepsze wypełnienie, a kierownica jest bardziej płaska i rozciągnięta na boki. Zbiornik mieści 11,5 litra paliwa, co przy teoretycznym spalaniu 2,13l/100km generuje akceptowalny zasięg. R125 waży 142 kg z pełnym zbiornikiem.
Zegary to przyjemnie wyglądający ekran LCD. Szkoda, że nie ma możliwości połączenia się ze smartfonem – wtedy nastoletnia grupa docelowa by zwariowała.
R125 pojawi się w salonach na początku 2019 roku, a dostępne kolory to niebieski Yamaha Blue, czarny Tech Black oraz biały Competition White.
Dane techniczne Yamaha YZF-R125 2019: