Honda CB650R 2019: nowy naked w stylu Neo Sports Cafe [film, dane, zdjęcia]

- Piotr Jędrzejak

1. Wstęp:

Honda zawsze szukała nowych granic, tak w projektowaniu, jak i inżynierii. W 2018 roku nowe trio CB1000R, CB300R i CB125R przyniosło świeżą tożsamość linii bezowiewkowych motocykli, łącząc inspiracje café racer z ultra-minimalistycznym wyglądem w ramach motywu przewodniego „Neo Sports Café”.

Pozostawiono wtedy miejsce dla jeszcze jednego naturalnego uzupełnienia gamy reprezentującej nową estetykę: motocykla z bardzo konkurencyjnego segmentu nieobudowanych jednośladów średniej wielkości. W roku modelowym 2019 lukę tę wypełni godnie model CB650R.

Korzystając z tej samej koncepcji stylistycznej, co przy projektowaniu całego „rodzeństwa”, retro-minimalizm CB650R skierowany jest do młodszych kierowców, którzy oczekują niebanalnego stylu i chcą cieszyć się doskonałym połączeniem radosnego, czterocylindrowego silnika i lekkiego, wszechstronnego, dopracowanego układu jezdnego.

Dodając do tego mieszankę zwracającego uwagę, indywidualnego wyglądu, ekscytujących, a przy tym użytecznych osiągów, specyfikacji technicznej pełnej wysokiej klasy rozwiązań i funkcji, w wyniku otrzymujemy bezowiewkowy średniej pojemności motocykl zaprojektowany tak, by dostarczał maksimum dumy i przyjemności swojemu właścicielowi.

2. Opis modelu

Nowy CB650R jest niemal wiernym odbiciem CB1000R, ze zredukowanymi liniami zaprojektowanymi tak, by maksymalnie wyeksponować motocyklową technikę – jest to maszyna w dosłownym sensie tego słowa. Super-kompaktowa, trapezowa forma mocno eksponuje maszynowe detale, a czterocylindrowy silnik z zaczernionymi pokrywami rozrządu i wału, jest optycznie centralnym elementem pojazdu.

W porównaniu z modelem CB650F klasy street, który nowy model zastępuje w ofercie Hondy, podwozie odchudzono o 6 kg dzięki modyfikacjom ramy, zbiornika paliwa i podnóżków. Odwrócony widelec Showa SFF o średnicy goleni 41 mm, radialne czterotłoczkowe zaciski hamulcowe, pływające tarcze i nowe koła, to kolejne cechy, których nie było w CB650F.

Stożkowo zwężająca się kierownica ułatwia manewrowanie, a pozycja kierowcy jest odpowiednia do najbardziej sportowego motocykla z bezowiewkowej gamy. CB650R posiada również bardzo charakterystyczny okrągły reflektor LED niemal wiernie zapożyczony z CB1000R (całe oświetlenie wykonano w technice LED) i nowoczesny wyświetlacz LCD podpowiada, kiedy zmienić bieg na wyższy oraz posiada wskaźnik aktualnie załączonego biegu.

W silniku o pojemności 650 cm3 zmieniono układy dolotowy i wydechowy, zastosowano nowe czasy otwarcia zaworów i zwiększono stopień sprężania, zapewniając w ten sposób 5-procentowy wzrost mocy maksymalnej i płynniej dostarczany, wyższy moment obrotowy w średnim zakresie prędkości silnika. Silnik obraca się do 12000 obr/min, czyli o 1000 obr/min wyżej, niż w CB650F.

Sprzęgło antyhoppingowe zapobiega blokowaniu tylnego koła przy szybkich redukcjach biegów, a dodatkowo dzięki mniejszej sile potrzebnej do wysprzęglania ułatwia zmiany biegów na wyższy. Nowy system kontroli momentu obrotowego Hondy (HSTC) dba o utrzymanie przyczepności tylnego koła.

3. Kluczowe elementy

3.1 Stylistyka i podwozie

  • Kompaktowy styl Neo Sports Café akcentuje inżynierię opartą na „prawdziwym metalu”.
  • Lżejsza rama i inne zabiegi optymalizacyjne obniżyły masę własną motocykla o 6 kilogramów, w porównaniu z CB650F.
  • Zastosowano przednie zawieszenie z widelcem USD Showa z goleniami o średnicy 41 mm, z rozdzielonym napięciem wstępnym sprężyn i tłumieniem (SFF).
  • Użyto radialnych zacisków hamulcowych i pływających tarcz.
  • Wprowadzono pełne oświetlenie LED i nowe wskaźniki LCD.
  • Stożkowo zwężającej się kierownicy towarzyszy bardziej agresywna pozycja jazdy.

Wypełniony mechanicznymi detalami, agresywny styl Neo Sports Café CB650R cechują charakterystyczne kompaktowe trapezowe proporcje krótkiego tyłu i maksymalnie zbliżonego do kierownicy reflektora. Długi zbiornik paliwa jest kluczowym motywem projektu całej rodziny bezowiewkowych motocykli. Jego gładkie linie podkreślają solidność prawdziwych metalowych powierzchni, a sam zbiornik sprawia wrażenie inżynierskiej korony założonej na czterocylindrowy silnik. Pod zbiornikiem umieszczono układ zapłonowy.

Okrągły reflektor wzorowano na reflektorze CB1000R. Jest on wykonany w technice LED, podobnie jak całość oświetlenia motocykla. Nowy, ostro i przejrzyście zaprojektowany zestaw wskaźników LCD również mocno przypomina rozwiązania z CB1000R i podpowiada, kiedy zmienić bieg na wyższy oraz posiada wskaźnik najwyższych osiągniętych obrotów (Peak Hold).

Bardziej agresywna pozycja jazdy, niż w przypadku CB650F wynika z przesunięcia stożkowo zwężającej się kierownicy 557 mm o 13 mm do przodu i o 8 mm w dół, z pozycją podnóżka przesuniętą do tyłu o 3 mm i podniesioną o 6 mm. Wysokość kanapy wynosi 810 mm.

Stalowa rama typu diamond zastosowana w CB650R została zmodernizowana na rok 2019. Jest ona obecnie o 1,9 kg lżejsza, użyto w niej tłoczonych (zamiast kutych) płyt sworznia wahacza i wykorzystano dwie eliptyczne belki o specjalnie dostosowanej sztywności (sztywniejsze w rejonie główki ramy i bardziej „elastyczne” w części belkowej), aby zapewnić zrównoważoną charakterystykę prowadzenia z wysoką precyzją informacji zwrotnych odbieranych przez kierowcę.

Kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie wynoszą 25,5°/101 mm, przy rozstawie osi 1.450 mm. Masa własna motocykla wynosi 202 kg (w CB650F 208 kg), co uzyskano dzięki oszczędnościom masowym w ramie, a także w zbiorniku paliwa i w nowych sportowych podnóżkach.

Widelec przedni Showa 41 mm USD z rozdzielonym napięciem wstępnym sprężyn i tłumieniem odbicia (SFF) jest osadzony w przekonstruowanej, kutej aluminiowej półce dolnej. Z tyłu pojedynczy amortyzator, posiadający 7-stopniową regulację napięcia wstępnego sprężyny, działa bezpośrednio na zaokrąglony, odlewany grawitacyjnie aluminiowy wahacz.

Czterotłoczkowe radialne zaciski przedniego hamulca współpracują z pływającymi tarczami o średnicy 310 mm, a z tyłu hamowanie zapewnia jednotłoczkowy zacisk i tarcza 240 mm. Dwukanałowy ABS jest wyposażeniem standardowym. Nowo zaprojektowane aluminiowe odlewane felgi ubrano w przednie opony o rozmiarze 120/70-ZR17 i tylne o rozmiarze 180/55-ZR17.

CB650R otrzyma następujące opcje kolorystyczne:

Graphite Black

Candy Chromosphere Red

Matt Crypton Silver Metallic

Matt Jeans Blue Metallic

3.2 Silnik

  • 5% więcej mocy powyżej 10000 obr/min, czerwona kreska wyżej o 1.000 obr/min.
  • Wyższy i płynniej dostarczany moment obrotowy.
  • Nowe układy dolotowy i wydechowy zapewniają większy przepływ gazów i poprawiają brzmienie silnika.
  • System kontroli momentu obrotowego (HSTC)
  • Sprzęgło antyhoppingowe
  • Prosta procedura zmiany mocy do 35 kW.

Inżynierowie Hondy chcieli stworzyć CB650R jako najczystszej rasy, najprzyjemniejszy dla kierowcy czterocylindrowy motocykl średniej pojemności. Tak więc 16-zaworowy silnik DOHC o pojemności 649 cm3 został dostrojony tak, by wyeliminować lekki spadek momentu obrotowego w rejonie 5500 obr/min. i dostarczyć o 5% więcej mocy powyżej 10000 obr/min, z maksymalnymi obrotami silnika podniesionymi o 1000 obr/min. Moc maksymalna 70 kW pojawia się przy 12000 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 64 Nm występuje przy 8500. obr/min.

W efekcie powstał silnik, który obraca się żwawiej, kręci się wyżej, ma liniowy przebieg charakterystyki momentu obrotowego, silnie przyrastającą moc wraz ze wzrostem prędkości obrotowej i brzmi świetnie w każdych warunkach pracy. Prosta procedura zmiany mocy do 35 kW stanowi ukłon w stronę posiadaczy prawa jazdy kategorii A2.

Bezpośrednie sterowanie zaworami przez krzywki rozrządu umożliwiło uzyskanie zwartej budowy głowicy cylindrowej. Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą odpowiednio 67 mm x 46 mm przy stopniu sprężania podniesionym do 11,6:1 (z 11,4:1), a kształt komory spalania zoptymalizowano poprzez zastosowanie zmodyfikowanych tłoków. Układ rozrządu został wzmocniony, zmieniono czasy otwarcia zaworów, zastosowano też irydowe świece zapłonowe.

Asymetryczne kształty płaszczy tłoków minimalizują kontakt z tulejami cylindrów i zmniejszają tarcie. Stalowe „kolce” na zewnętrznej powierzchni tulei cylindrowych zmniejszają zużycie oleju (i tarcie) poprzez poprawę odprowadzania ciepła, a cichy łańcuch rozrządu SV zmniejsza straty spowodowane tarciem dzięki zastosowaniu wanadowej powłoki na sworzniach. Wewnętrzne kanały cieczy chłodzącej, łączące głowicę z blokiem cylindrów eliminują większość zewnętrznych połączeń.

Nowe podwójne kanały dolotowe posiadają z dwóch stron motocykla wloty, które kierują większą ilością powietrza do airboxa, w odróżnieniu od pojedynczego centralnego kanału w silniku poprzedniego modelu. Przy okazji uzyskano wspaniałe gardłowe brzmienie towarzyszące dużemu otwarciu przepustnicy. W układzie wydechowym, wewnątrz tłumika znajduje się teraz rura o średnicy zwiększonej z 35 do 38,1 mm, która przepuszcza więcej gazów wylotowych, a końcówka rury wydechowej jest skierowana do góry, aby przenosić sugestywne brzmienie wydechu bardziej bezpośrednio w stronę kierowcy.

Silnik korzysta ze zwartej architektury wewnętrznej, jest połączony z sześciostopniową przekładnią i rozrusznikiem, z cylindrami pochylonymi do przodu o 30°. Sprzęgło antyhoppingowe zapobiega blokowaniu tylnego koła przy szybkich redukcjach biegów, a dodatkowo dzięki mniejszej sile potrzebnej do wysprzęglania ułatwia zmiany biegów na wyższy. System kontroli momentu obrotowego (HSTC) ma za zadanie utrzymanie przyczepności tylnego koła. System można wyłączyć, jeśli kierowca nie chce korzystać z tej funkcji.

Spalanie 4,9 l/100km (zgodnie z cyklem pomiarowym WMTC) daje zasięg ponad 300 km na jednym zbiorniku, który mieści 15,4 litra paliwa.

4. Akcesoria

Dla CB650R dostępna jest gama oryginalnych akcesoriów Hondy, która obejmuje:

Quick shifter

Naklejka na zbiornik paliwa

Gniazdo ładowania 12V

Osłona zegarów

Podgrzewane manetki

Nakładka kanapy z wkładką aluminiową

Szereg aluminiowych elementów podkreślających stylistykę Neo Sports Café Aluminiowe przednie chlapacze, osłony boczne i osłony dolotowe

Dolna owiewka – pług

Torba na zbiornik i torba na siedzenie pasażera inspirowane modelem CB1000R

 

5. Dane techniczne

SILNIK
TypChłodzony cieczą 4-suwowy, 16-zaworowy DOHC, rzędowy 4-cylindrowy
SILNIK Pojemność skokowa649 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka (mm)67,0 x 46,0
Stopień sprężania11,6:1
Moc maksymalna70 kW przy 12 000 obr/min
Max. moment obrotowy64 Nm przy 8500 obr/min
Pojemność układu smarowania2,7 l
SYSTEM PALIWOWY
ZasilaniePGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa
Pojemność zbiornika paliwa15,4 l
Zużycia paliwa4,9 l/100km
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
RozrusznikElektryczny
Pojemność akumulatora12V/8,6 AH
Prąd alternatora370 W
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
SprzęgłoMokre, wielotarczowe
Skrzynia biegów6-biegowa
Przeniesienie napęduŁańcuch O-ring
RAMA
TypStalowa dwubelkowa rurowa (typu diamond)
PODWOZIE
Wymiary (dł. x szer. x wys.)2130 x 780 x 1075 mm
Rozstaw osi1450 mm
Kąt pochylenia kolumny25,5°
Wyprzedzenie101 mm
Wysokość siedziska810 mm
Prześwit150 mm
Masa własna202 kg
Promień zawracania
ZAWIESZENIE
PrzednieRegulowane zawieszenie z widelcem USD Showa, z rozdzielonym napięciem wstępnym sprężyn i tłumieniem (SFF)
TylnePojedynczy amortyzator z regulacją napięcia wstępnego, skok kolumny 43,5 mm
KOŁA
Obręcz przedniaOdlew aluminiowy, 6- drążonych ramion
Obręcz tylnaOdlew aluminiowy, 6- drążonych ramion
Opona przednia120/70ZR17 M/C (58W)
Opona tylna180/55ZR17 M/C (73W)
HAMULCE
Z układem ABSABS 2-kanałowy, hydrauliczne hamulce z podwójnymi tarczami hamulcowymi 310 mm z przodu i tarczą hamulcową 240 mm z tyłu
ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY
WskaźnikiCyfrowy prędkościomierz, cyfrowy obrotomierz słupkowy, podwójny licznik przebiegów dziennych, cyfrowy słupkowy wskaźnik paliwa, załączony bieg i wskaźnik zmiany biegu na wyższy, cyfrowy zegar
ReflektoryLED
Światła tylneLED

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl