Długo i gorąco wyczekiwany, nowy superbike od Ducati w końcu jest! Wiemy od dawna, że miał mieć silnik V4 prosto z MotoGP.
Przede wszystkim nazwa. Panigale V4. Pierwsza część nawiązuje do historii obecnych superbików od Ducati. Druga część, czyli „V4” to jasne oznaczenie nowego rozdziału we wspomnianej historii. Ma 1103 ccm pojemności, moc 214 KM i waży 175 lub 174 kg na sucho, w zależności od wersji. Stosunek mocy do masy wynosi 1,1 KM/kg, co ustanawia nowy poziom w kategorii produkcyjnych superbików. Nowością jest nie tylko silnik, ale także cała konstrukcja podwozia, nadwozia oraz elektronika. Motocykl powstanie w 3 wersjach: pierwsza to zwykłe Panigale V4. Druga to dopasione Panigale V4 S wyposażone w elektroniczne zawieszenie Ohlins drugiej generacji z system Smart EC 2.0, a także kute aluminiowe felgi, czy litowo-jonowy akumulator. Do tego pojawi się Panigale V4 Speciale – motocykl będzie limitowane i numerowany, z wyjątkowym malowaniem, tytanowym wydechem i elementami obrabianymi maszynowo z bloków metali.
W projekcie udział brali technicy z zespołu MotoGP, a silnik jest konstrukcyjnie (podobno) bardzo blisko wyścigowego Desmosedici GP.
Jednostka nazywa się Desmosedici Stradale, co samo w sobie zdradza już dość sporo. Układ cylindrów to V4 o kącie rozwarcia 90° oraz z desmodromicznym sterowaniem rozrządu. Średnica tłoka to 81 mm (maksimum dopuszczane przez MotoGP), ale wymiar ten połączono z dłuższym skokiem, co ma wspomóc nisko-średnie obroty oraz ogranicza maksymalną wartość obrotów, aby moc była łatwiejsza do opanowania. Moc wynosi 214 KM przy 13 000 obr/min, co czyni Panigale V4 najmocniejszym na rynku. Moment obrotowy to z kolei 124 Nm przy 10 000 obr/min. Moc można podkręcić do 226 KM po zainstalowaniu tytanowego układu wydechowego Akrapovic. Pomimo ogromnych osiągów, interwał serwisowy to 12 000 km, a interwał pomiędzy sprawdzeniem luzów zaworowych wynosi 24 000 km.
Panigale V4 jest jedynym motocyklem na rynku w układzie V4 90°, jest też jedynym z wałem korbowym obracającym się przeciwnie do kierunku jazdy oraz jedynym z podwójnym zapłonem „twin pulse”. Wszystko to ma pozytywnie wpływać na dynamikę, zwrotność, zmiany kierunków, stabilność na prostej oraz na wyjścia z zakrętów.
Ze względu na zwiększenie rozmiarów i wagi silnika V4, pojawiła się nowa rama, skonstruowana przy pomocy ekipy z MotoGP. Silnik jest wciąż głównym elementem konstrukcyjnym ramy, gdy jej przedni kawałek został zupełnie przekonstruowany. Wyczucie przyczepności, wrażenie sztywności i pracy podwozia, a także pozycja są totalnie zoptymalizowane. W stanie gotowym do jazdy, z paliwem, wersja V4 waży 198 kg, natomiast V4 S oraz V4 Speciale to 195 kg.
Panigale V4 posiada także nowe bajery elektroniczne, którymi można sterować dzięki potencjałowi 6-osiowego czujnika IMU od Boscha. Nowością jest system kontrolujący slajd podczas hamowania. Jest też Cornering ABS (ABS zakrętowy) działający jedynie na przednie koło, zaprojektowany specjalnie na tory. Znajdzie się także quickshifter w górę i w dół, którego strategia działania bierze pod uwagę złożenia w zakrętach. Wszystko to zostało przetestowane przez oficjalnych zawodników Ducati i upakowane w 3 nowe tryby jazdy (Race, Sport oraz Street) z możliwością własnej edycji dzięki nowoczesnym zegarom TFT.
Poniżej mamy dla Was główne cechy wersji oraz dane techniczne, a jeżeli chcecie poczytać o wszelkich szczegółach, takich jak na przykład dwuwarstwowe owiewki, czy nowy model zacisku Brembo, zapraszamy do pełnej informacji prasowej.
Panigale V4
• Kolor
o Czerwony Ducati z szarą ramą i czarnymi kołami
• Główne cechy standardowe
o Nowy silnik Desmosedici Stradale, 1,103 cm3
o Nowa przednia rama “Front Frame”
o Przednia rama pomocnicza odlewana ze stopu magnezu
o widelec 43 mm Showa Big Piston Forks (BPF), pełna regulacja
o amortyzator Sachs, pełna regulacja
o tłumik drgań Sachs
o paczka elektroniki ostatniej generacji z 6-osiowym IMU: ABS Cornering Bosch EVO; Ducati Traction Control EVO (DTC EVO); Ducati Slide Control (DSC); Ducati Wheelie Control EVO (DWC EVO); Ducati Power Launch (DPL); Ducati Quick Shift up/down EVO (DQS EVO); Engine Brake Control EVO (EBC EVO)
o przyciski do szybkiej zmiany poziomów
o tryby jazdy (Race, Sport, Street)
o 16-litrowy, aluminiowy zbiornik
o ekran TFT 5″
o reflektor przedni w pełni LED z DRL (światło do jazdy dziennej)
o zestaw do jazdy w dwie osoby
o układ hamulcowy z nowymi zaciskami Brembo Stylema® typu monobloc
o nowe opony Pirelli Diablo Supercorsa SP, rozmiar 200/60 z tyłu
o system przygotowany do Ducati Data Analyser + GPS (DDA + GPS) oraz Ducati Multimedia System (DMS)
Panigale V4 S
• Kolor
o Ducati Red z szarą ramą i czarnymi kołami
• Wyposażenie takie jak w Panigale V4, a ponadto:
o zawieszenie i tłumik drgań z systemem Öhlins Smart EC 2.0
o widelec Öhlins NIX-30
o amortyzator Öhlins TTX 36
o tłumik drgań Öhlins
o felgi z kutego aluminium
o akumulator litowo-jonowy
Panigale V4 Speciale
• Kolor
o „Speciale” – specjalne malowanie z szarą ramą i czarnymi kołami
• Wyposażenie takie jak w Panigale V4 S, a ponadto:
o Karbonowe błotniki przód i tył
o półka widelca frezowana z bloku metalu, z numerem identyfikacyjnym
o kanapa z materiału Alcantara®
o dedykowane manetki
o regulowane podnóżki
o karbonowe osłony przy podnóżkach
o karbonowa osłona wahacza
o wyścigowe klamki
o osłona hamulca
• Dostarczany zestaw:
o pełny, tytanowy układ wydechowy Ducati Performance od Akrapovič
o wyścigowa szyba
o zestaw do usunięcia uchwytu tablicy
o maszynowo frezowane zaślepki lusterek
o Ducati Data Analyser+ GPS (DDA + GPS)
o pokrowiec na motocykl
o wyścigowy korek paliwa