2014 Honda CBR650F oraz CB650F: nowy rozdział 4-cylindrówek!

- Piotr Jędrzejak

Przed Wami nowe podejście Hondy do sześćsetek wagi średniej. Teraz mają 650 cm3!

Pamiętacie Horneta? No jasne, że tak! Więc pewnie pamiętacie jego siostrę eFkę z owiewkami? Zapomnijcie! Teraz Hondy mają silnik o 50 cm3 większy oraz posiadają zupełnie nową konstrukcję

CB650F

Mamy do czynienia z zupełnie nowym nakedem w stylu streetfighter, z nowym silnikiem skupionym na wysokim momencie obrotowym, z odpowiednio wyważonym podwoziem opcjonalnie wyposażonym w ABS. Dostępna będzie też wersja 35kW na prawko A2 z ABSem w standardzie.

CB650F otwiera nową kartę w historii Hornetów. Nie ma z poprzednim modelem żadnych wspólnych części, jest zupełnie nową konstrukcją zaprojektowaną przez zespół młodych inżynierów. Silnik (rzędowa czwórka, 649 cm3) ma generować spory moment obrotowy z mocnym dolnym zakresem obrotów, szczególnie poniżej 4000 obr. Generuje 86 KM mocy przy 11000 obr. oraz  63 Nm przy 8000 obr.

Moc jest niższa, ale silnik ma być za to zdecydowanie bardziej elastyczny. W lepszych doznaniach w trakcie jazdy ma pomagać też nowe podwozie. Stalowa rama jest zdecydowanie sztywniejsza w okolicy główki, przy tym znacznie bardziej giętka w środku, co pozwala uzyskać odpowiednie prowadzenie oraz lepszy poziom wyczucia motocykla. Wahacz wykonany został z aluminium. Waga motocykla to 206 kg (208 kg z ABS) w stanie gotowym do jazdy, bez paliwa.

Zawieszenie to widelec o śr. 41 mm z przodu oraz amortyzator z tyłu z regulacją napięcia wstępnego. Przednie zaciski hamulcowe z 2 tłoczkami pracują na tarczy o śr. 320 mm.

CBR650F

Nowa eFka również nie ma niczego wspólnego ze swoją poprzedniczką, jednak z CB650F dzieli zdecydowaną większość. Oba te motocykle bazują na tej samej konstrukcji i identycznym silniku. Ideologicznie pozostaje przy tym niemalże identyczna z modelem 2011 – ma to być uniwersalny motocykl miejsko-sportowy.

W CBR650F system ABS znajduje się w standardzie, a masa wynosi 211 kg w stanie gotowym do jazdy, ale bez paliwa. Zawieszenie jest fabrycznie trochę bardziej sztywne, a do tego posiada regulację tłumienia.

Jedną z zalet obu 650-tek ma być bardzo pozytywny stosunek jakości jazdy do ceny.

 CB650FCBR650F
ENGINE  
TypeLiquid-cooled 4-stroke 16-valve DOHC inline-4Liquid-cooled 4-stroke 16-valve DOHC inline-4
Displacement649cm3649cm3
Bore ´ Stroke67 x 46mm67 x 46mm
Compression Ratio11.4:111.4:1
Max. Power Output64kW @ 11,000min-1 (95/1/EC)64kW @ 11,000rpm (95/1/EC)
Max. Torque63Nm @ 8,000min-1 (95/1/EC)63Nm @ 8,000rpm (95/1/EC)
Oil Capacity3.5L3.5L
FUEL SYSTEM  
CarburationPGM-FI electronic fuel injectionPGM-FI electronic fuel injection
Fuel Tank Capacity17.3L17.3L
Fuel Consumption21km/litre21km/litre
ELECTRICAL SYSTEM  
StarterElectricElectric
Battery Capacity12V/8.6AH12V/8.6AH
ACG Output343W343W
DRIVETRAIN  
Clutch TypeWet, multiplate with coil springsWet, multiplate with coil springs
Transmission Type6-speed6-speed
Final Drive#525 O-ring sealed chain#525 O-ring sealed chain
FRAME  
TypeSteel diamondSteel diamond
CHASSIS  
Dimensions (L´W´H)2,110mm x 775mm x 1,120mm2,110mm x 755mm x 1,145mm
Wheelbase1,450mm1,450mm
Caster Angle25.5°25.5°
Trail101mm101mm
Seat Height810mm810mm
Ground Clearance150mm130mm
Kerb Weight206kg (ABS: 208kg)211kg
SUSPENSION  
Type Front41mm conventional telescopic fork41mm conventional telescopic fork
120mm stroke120mm stroke
Type RearMonoshock damper with adjustable preload, 43.5mm strokeMonoshock damper with adjustable preload, 43.5mm stroke
WHEELS  
Type FrontHollow-section 5-spoke cast aluminiumHollow-section 5-spoke cast aluminium
Type RearHollow-section 5-spoke cast aluminiumHollow-section 5-spoke cast aluminium
Rim Size Front17M/C x MT3.517M/C x MT3.5
Rim Size Rear17M/C x MT5.517M/C x MT5.5
Tyres Front120/70-ZR17M/C (58W)120/70-ZR17M/C (58W)
Tyres Rear180/55-ZR17M/C (73W)180/55-ZR17M/C (73W)
BRAKES  
ABS System Type2-channel2-channel
Type Front320 x 5.0mm dual hydraulic disc with dual-piston calipers and sintered metal pads320 x 5.0mm dual hydraulic disc with dual-piston calipers and sintered metal pads
Type Rear240 x 5mm hydraulic disc with single-piston caliper and resin mold pads240 x 5mm hydraulic disc with single-piston caliper and resin mold pads
INSTRUMENTS & ELECTRICS  
InstrumentsDigital speedometer, digital bar graph tachometer,dual trip meter, digital bar graph fuel gauge, digital clockDigital speedometer, digital bar graph tachometer,dual trip meter, digital bar graph fuel gauge, digital clock
Security SystemHISSHISS
Headlight12V, 55W x 1 (low)/55W x 1 (high)12V, 55W x 1 (low)/55W x 1 (high)
TaillightLEDLED

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl