Rynek dużych nakedów na rok 2014 wygląda coraz ciekawiej!
BMW szykuje nagą wersję S1000RR, KTM zaprezentuje dzikiego Super Duke R 1290, Ducati pokaże dużego power Monstera, a Aprilia właśnie pochwaliła się odświeżoną wersją Tuono!
W informacjach prasowych możemy znaleźć wodospady informacji, jak wiele Tuono nie czerpie z wyścigowej RSV4 (czemu oczywiście nie da się zaprzeczyć), ale my chcemy konkretów.
Nowa Aprilia przyjmuje nazwę Tuono V4 R ABS, dostępna będzie w kolorach czarnym i białym, a cały, genialny pakiet elektroniki aPRC obecny będzie w standardzie. Zmiany wizualne ograniczają się do minimum, ale za na pokładzie znalazło się sporo innych modyfikacji. Widelec Sachs o średnicy 43 mm jest nowy, ma pełną regulację typu one-by-one, a wstępna konfiguracja zawieszenia ma gwarantować jeszcze lepszą efektywność na drogach publicznych, sprawniej radząc sobie z nierównościami. Delikatnie zmieniła się też ergonomia motocykla – siedzenie ma dodatkowe wypełnienie i jest dzięki temu wygodniejsze do użytku codziennego. Zbiornik paliwa ma większą pojemność (18,5 l.) i nowe panele boczne, gwarantujące lepsze wyczucie motocykla przy hamowaniu i w zakrętach.
O nowy motocyklu wypowiedzieli się zawodnicy World Superbike, Eugene Laverty i Sylvian Guintoli, posłuchajcie:
Silnik nowej Tuono, tak samo jak w RSV4 2013, został zmodyfikowany, czego skutkiem jest większa o niespełna 3 KM moc (170 KM, moment obrotowy pozostał bez zmian – 111,5 Nm). Generalnie rzecz biorąc, nowa jednostka w porównaniu do poprzedniej ma kilka zmian:
– zmodyfikowany układ wydechowy
– ulepszony system rozrządu
– kanały dolotowe o 20 mm dłuższe
– większa bezwładność koła zamachowego dla poprawienia gładkości pracy i ogólnego balansu
– krótsze przełożenia pierwszych 3 biegów
– 3 mapy sterowania silnikiem: Track, Sport i Road.
Tuono V4 ABS na rok 2014 będzie też seryjnie wyposażona w elektronikę aPRC drugiej generacji. Kontrola trakcji ma być jeszcze bardziej efektywna, a kontrola wheelie jeszcze bardziej sportowa. W systemie aPRC są jeszcze kontrola startu i quick shifter. Na pokładzie znalazł się też system ABS, który można ustawić w 3 trybach lub wyłączyć. Za hamowanie odpowiedzialne będą nowe zaciski Brembo typu monoblock, model M432 z czterema tłoczkami.
W teście poprzedniej wersji Tuono doszliśmy do wniosku, że zawieszenie i hamulce są genialne, ale silnik ma trochę dziwną charakterystykę. Jak to będzie w roku 2014? Już nie możemy się doczekać!