Najwyższa Izba Kontroli zbada Odcinkowy Pomiar Prędkości

- Piotr Jędrzejak

Czy system odcinkowego pomiaru prędkości wpłynął na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym?

Powyższe pytanie definiuje główny cel kontroli NIK, która realizowana jest na przełomie IV kwartału 2018 oraz I kwartału 2019. Dlaczego Najwyższa Izba Kontroli zainteresowała się tematem?

Odcinkowy Pomiar Prędkości w Polsce rodził się w bólach. W początkowym etapie powstały problemy z obsługą systemu, ale w końcu wszystko ruszyło. Pomiar obsługiwany jest przez Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym i o ile CANARD chwali się statystykami dotyczącymi poprawy bezpieczeństwa w związku z fotoradarami stacjonarnymi, to na próżno szukać jakikolwiek raportów lub wyników zastosowania Odcinkowego Pomiaru Prędkości.

Właśnie dlatego, jak informuje biuro prasowe Najwyższej Izby Kontroli: „Podczas kontroli sprawdzimy m.in. czy system odcinkowego pomiaru prędkości wpłynął na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym”.

NIK używa określenia „między innymi”. Mamy nadzieję, że raport nie ograniczy się jedynie do zbadania liczby wypadków i przekroczeń prędkości w rejonach Odcinkowych Pomiarów Prędkości, ponieważ z tym systemem łączy się kilka innych, trudnych zagadnień.

Przede wszystkim wciąż istnieje problem prawny. Odcinkowy Pomiar mierzy prędkość średnią na dłuższym odcinku w dłuższym czasie, tymczasem w polskim prawie wykroczenie przekroczenia prędkości musi mieć konkretny czas i miejsce. Nie istnieje też pojęcie przekroczenia „średniej” prędkości.

Sporo pytań rodzą także oznaczenia. Znaki informujące o odcinkowym pomiarze są nieczytelne, a tekst ma często małą czcionkę. Ponadto kierowcy nie wiedzą, w którym dokładnie miejscu znajduje się początek oraz koniec pomiaru. Ponadto, na przykład w Austrii, odcinkowe pomiary oznakowane są również po angielsku (Section Control).

Co z lokalizacją? W Polsce funkcjonuje 29 odcinkowych pomiarów prędkości, a niektóre z nich wyznaczone są na prostym i teoretycznie „bezproblemowym” odcinku drogi. W swoim założeniu Odcinkowe Pomiary Prędkości miały redukować prędkość kierowców w miejscach o podwyższonym zagrożeniu, jak na przykład szkoły czy skrzyżowania pozbawione sygnalizacji.

Czy NIK odpowie na wszystkie pytania, które wzbudza Odcinkowy Pomiar Prędkości? Dowiemy się tego z raportu, który według założeń powinien zostać opracowany pod koniec II kwartału 2019 roku.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl