Czy system odcinkowego pomiaru prędkości wpłynął na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym?
Powyższe pytanie definiuje główny cel kontroli NIK, która realizowana jest na przełomie IV kwartału 2018 oraz I kwartału 2019. Dlaczego Najwyższa Izba Kontroli zainteresowała się tematem?
Odcinkowy Pomiar Prędkości w Polsce rodził się w bólach. W początkowym etapie powstały problemy z obsługą systemu, ale w końcu wszystko ruszyło. Pomiar obsługiwany jest przez Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym i o ile CANARD chwali się statystykami dotyczącymi poprawy bezpieczeństwa w związku z fotoradarami stacjonarnymi, to na próżno szukać jakikolwiek raportów lub wyników zastosowania Odcinkowego Pomiaru Prędkości.
Właśnie dlatego, jak informuje biuro prasowe Najwyższej Izby Kontroli: „Podczas kontroli sprawdzimy m.in. czy system odcinkowego pomiaru prędkości wpłynął na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym”.
NIK używa określenia „między innymi”. Mamy nadzieję, że raport nie ograniczy się jedynie do zbadania liczby wypadków i przekroczeń prędkości w rejonach Odcinkowych Pomiarów Prędkości, ponieważ z tym systemem łączy się kilka innych, trudnych zagadnień.
Przede wszystkim wciąż istnieje problem prawny. Odcinkowy Pomiar mierzy prędkość średnią na dłuższym odcinku w dłuższym czasie, tymczasem w polskim prawie wykroczenie przekroczenia prędkości musi mieć konkretny czas i miejsce. Nie istnieje też pojęcie przekroczenia „średniej” prędkości.
Sporo pytań rodzą także oznaczenia. Znaki informujące o odcinkowym pomiarze są nieczytelne, a tekst ma często małą czcionkę. Ponadto kierowcy nie wiedzą, w którym dokładnie miejscu znajduje się początek oraz koniec pomiaru. Ponadto, na przykład w Austrii, odcinkowe pomiary oznakowane są również po angielsku (Section Control).
Co z lokalizacją? W Polsce funkcjonuje 29 odcinkowych pomiarów prędkości, a niektóre z nich wyznaczone są na prostym i teoretycznie „bezproblemowym” odcinku drogi. W swoim założeniu Odcinkowe Pomiary Prędkości miały redukować prędkość kierowców w miejscach o podwyższonym zagrożeniu, jak na przykład szkoły czy skrzyżowania pozbawione sygnalizacji.
Czy NIK odpowie na wszystkie pytania, które wzbudza Odcinkowy Pomiar Prędkości? Dowiemy się tego z raportu, który według założeń powinien zostać opracowany pod koniec II kwartału 2019 roku.