Jakie motocykle będą na kursach i egzaminach na prawko 2013? Nowe rozporządzenie!

- Piotr Jędrzejak

Nowe rozporządzenie reguluje kwestię motocykli, na których przeprowadzane mogą być szkolenia oraz egzaminy po 19. stycznia!

W związku z nowymi rozporządzeniami dotyczącymi szkolenia i egzaminowania, które wszyscy znacie, padło bardzo istotne pytanie. Skoro kategorie prawa jazdy stawiają wyraźne ograniczenia, to czy egzaminy, a przede wszystkim kursy będą prowadzone na adekwatnych motocyklach? Wielu sceptycznie uważało, że szkoły nadal będą szkoliły motocyklistów na kategorię A, motocyklami klasy 250. Ustawodawca zajął się jednak także i tym!

Dnia 9 stycznia 2013 roku opublikowano nowe rozporządzenie dot. warunków technicznych pojazdów. Znajdują się w nim informacje m.in. o tym jakimi motocyklami można prowadzić szkolenie i egzaminować – są one adekwatne do nowych kategorii prawa jazdy. Najważniejszy w tym wszystkim jest fakt, że szkoły jazdy nie będą mogły dobierać motocykli bez podziału na kategorie.

Dla kat. A1 szkolenie i egzamin będzie musiało odbywać się na motocyklu o pojemności między 120 i 125 cm3 i mocy nieprzekraczającej 11kW (15KM) oraz stosunku mocy do masy nieprzekraczającym 0,1 kW/kg i osiągającym prędkość co najmniej 90 km/h (wg świadectwa homologacji). Z doborem motocykli nie powinno być problemu, gdyż nawet Honda CBR125R się zalicza. Yamahy z serii WR125 są jednak już zbyt mocarne, aby uczestniczyć w szkoleniu.

Dla kat. A2 szkolenie i egzamin trzeba prowadzić na motocyklu o mocy w zakresie 25 do 35 kW  (34-48 KM) i pojemności minimum 400 cm3 oraz stosunku mocy do masy nieprzekraczającym 0,2 kW/kg. Tutaj jeździć będzie można Yamahami z serii XT660 oraz MT-03, oczywiście nowiutkimi Hondami CBR500R, CB500X i CB500F oraz serią NC700. Kawasaki W800 również łapie się w wymagany przedział. Szkoły jazdy będą musiały niezwłocznie zaopatrzyć się w odpowiednie motocykle.

Egzaminy i szkolenie dla kat. A można prowadzić przy wykorzystaniu motocykla o pojemności minimum 600 cm3 i mocy co najmniej 40 kW (54 KM) – czyli szybkie sprzęty. W tym przypadki wprowadzony jednak został okres przejściowy, co można nazwać taryfą ulgową. Przez najbliższe 2 lata szkoły będą mogły prowadzić szkolenia dla kat. A na dotychczasowo posiadanych motocyklach.

W praktyce jednak, aby przygotować się do nowych zasad szkolenia, szkoły będą musiały poczynić spore inwestycje. Nowe motocykle klasy 600 cm3 najprawdopodobniej również znajdą się na liście zakupów – przecież kursanci będą chcieli uczyć się na takich samych pojazdach, jakie będą używane w WORDach. A w ich przypadku najczęściej będzie można spodziewać się nowej Yamahy XJ6. Niestety, ale zmiany w prawie prawdopodobnie spowodują znaczy spadek liczby ośrodków szkolenia kierowców motocykli – kto się nie dostosuje, nie przetrwa.

Zastanawiając się nad wyborem motocykla dla kategorii A1 lub A2, wielu z Was pewnie zauważyło pewien problem. Obliczając stosunek mocy do masy okazuje się, że biorąc pod uwagę masę na sucho lub na mokro, wychodzą zupełnie rozbieżne wyniki! Na której wadze w takim razie powinniście się skupić? Na tej, która podana została w świadectwie homologacji, a dalej umieszczona została w rubryce G w polskim dowodzie rejestracyjnym. Jest to wartość, którą przy homologacji podaje producent. W przypadku większych marek motocyklowych, jest to masa własna motocykla wraz z płynami w poziomach nominalnych. Oznacza to wagę na mokro, z paliwem zalanym pod korek, w stanie gotowym do jazdy.

Zanim skomentujesz, przeczytaj też: (Nie)obowiązkowe motocykle w szkołach jazdy i WORDach? rozwiewamy wątpliwości!

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl