Honda CB400 Four z polską historią: aukcja już w niedzielę!
MotoRmania
14 maja 2015

Jeden z najciekawszych motocykli historii Polski ostatnich czterdziestu lat. Kupiony jako nowy przez MSW w 1977 roku. Papieski motocykl – służył do obstawy Jana Pawła II podczas jego pierwszej pielgrzymki w Polsce.

informacja prasowa

Data Aukcji – 17.05.2015 – Targi Auto Nostalgia. Licytacja BEZ CENY MINIMALNEJ

Jednoślad o fantastycznej historii – od nowości w Polsce. Pokazowa maszyna, jedna z kilku zakupionych przez ówczesne władze do ochrony najważniejszych osobistości. Prezentuje się w nienagannym stanie. Posiada obfitą dokumentację, oraz dysponuje oryginalnym zapasem części z MSW, w pokrowcach Hondy z 1977 roku.

Historia Egzemplarza

Egzemplarz oferowany przez Dom Aukcyjny Ardor Auctions posiada niezwykłą przeszłość na stałe związaną z historią naszego kraju, jest motocyklem, którego pierwsza rejestracja w 1977 roku miała miejsce w Polsce.

Zalety modelu CB400 Four w porównaniu do jego bezpośredniej konkurencji – przede wszystkim łatwość w obsługi, niezawodność, cisza i relatywnie niskie spalanie, oraz brak podobnie reprezentacyjnego jednośladu na rynku europejskim sprawiły, że to właśnie ten motocykl został wybrany przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych jako wyposażenie eskorty honorowej, którą sprawowały Nadwiślańskie Jednostki Wojskowe MSW w brygadzie zmotoryzowanej. Egzemplarze zamówione przez MSW były w kolorze wiśniowym ze złotymi pasami. Do każdego z motocykli ministerstwo dokupiło także tak zwany zestaw serwisowy, z elementami takimi jak filtry i inne typowe materiały eksploatacyjne, oraz oryginalne części takie jak bak oraz boczki, ale już w niebieskim kolorze, bez ornamentowych pasków.

Każdy z egzemplarzy wpisuje się na stałe w historię Polski, ale najważniejszym momentem w “życiu” CB400 Four wystawionego na licytację przez Ardor Auctions jest pierwsza pielgrzymka Jana Pawła II do Polski, w 1979 roku. Każdy Warszawiak na ulicy, a każdy Polak w telewizji mógł wówczas zobaczyć sunącego ulicami stolicy białego Stara 660 przebudowanego specjalnie dla Karola Wojtyły, otoczonego przez dziesięć Hond CB400 Four z Nadwiślańskich Jednostek Wojskowych. W odróżnieniu od Stara, który to po zakończeniu wizyty Papieża został rozebrany, Hondy nadal wiernie służyły w MSW, aż do zakończenia planowanego cyklu eksploatacyjnego.

Można było wtedy nabyć Hondy poprzez przetarg – nowi właściciele dostawali także zapas części z zestawu serwisowego. Oferowany w najbliższą niedzielę na targach Auto Nostalgia egzemplarz Hondy CB400 Four o numerze rejestracyjnym BTI 9017 miał trzech właścicieli. Pierwszym było MSW, drugim, po przetargu był funkcjonariusz na emeryturze, który wykupił ten motocykl od Państwa, a trzecim była – od ponad 16 lat – osoba prywatna. W odróżnieniu od innych, dwóch, znanych nam egzemplarzy ex-MSW, które już są wyposażone w niebieski bak i boczki, ten został zachowany w oryginalnym stanie – co więcej, motocykl prezentuje się naprawdę wzorowo. W dalszym ciągu posiada on oryginalny lakier i chromy, oraz opony i napęd, co ma niebagatelny wpływ na jego wartość, i tworzy niepowtarzalną atmosferę kapsuły czasu, w której zachowano ten motocykl.

Mechanicznie silnik odpala zarówno z rozrusznika jak i z kopki za pierwszym razem. Skrzynia biegów pracuje bardzo gładko i wszystko świadczy o jej bardzo dobrym stanie. Jedynym elementem wartym dopieszczenia jest układ wydechowy, który ma kilka widocznych ubytków. Od strony elektrycznej zegary i kontrolki zegarów działają bezproblemowo, to samo tyczy się oświetlenia. Jak na motocykl używany przez organy Państwowe, ten egzemplarz CB400 Four ma bardzo niski przebieg, zaledwie 13 000 kilometrów. W przypadku chęci regularnego użytkowania tego egzemplarza potrzebny byłby pełen serwis.

Na rynku CB400 Four, bazy pod motocykle typu Café Racer, do kompletnej renowacji osiągają wartość od 8000 do 10 000 złotych, podczas gdy za odrestaurowane egzemplarze bez historii trzeba już zapłacić 15 000 złotych. Motocykle w oryginalnym, zakonserwowanym stanie z niskim przebiegiem mogą za granicą osiągnąć cenę 8000 euro lub 6000 funtów.

Prezentowany przez Ardor Auctions egzemplarz jest wyjątkowy nie tylko z powodu jego polskiej historii, ale także z powodu jego fantastycznego stanu zakonserwowania.

Szacowana wartość – 18 000 – 24 000 PLN

Historia Modelu CB400 Four

Lata 70. XX wieku to przełomowy moment dla historii motocykli, zwany potocznie erą wiatru i oleju. To wtedy powstały pierwsze, rewolucyjne konstrukcje Hondy, które zmieniły to, czym jest motocykl do dziś.

Rewolucję na rynku motocykli zapoczątkował model CB750 zaprezentowany przez Hondę w 1969 roku. Był to pierwszy seryjnie produkowany motocykl wyposażony w silnik typu R4, którego konstrukcja zainspirowana była silnikami używanymi w motocyklach wyścigowych. Był to też model pełen ciekawostek technicznych: rozrusznik czy hamulec tarczowy przedniego koła to kolejne innowacyjne rozwiązania Hondy, które po czasie stały się standardem również wśród konstrukcji innych producentów.

Po sukcesie modelu CB750 i mając już doświadczenie z 4-cylindowymi silnikami, Honda postanowiła poszerzyć gamę o dwa mniejsze modele: CB350 Four i CB500 Four. W 1975 roku model CB350 Four został zastąpiony przez mocniejszy i bardziej dopracowany model CB400 Four, który pozostaje do dziś dzień rzadkim jednośladem – produkowany był tylko dwa lata, do 1977 roku.

W erze motocykli dwusuwowych, oferowanych przez japońską konkurencję, Honda zdecydowała się na odważny krok w segmencie motocykli sportowych, proponując motocykl czterosuwowy, który musiał stawić czoła dwusuwowym konkurentom w postaci Yamahy RD350 i Kawasaki 400 triple. Nie było to łatwe zadanie, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, iż główną grupą docelową byli żądni sportowych wrażeń młodzi ludzie. Czterosuwowy, rzędowy silnik w układzie OHC miał jednak wiele zalet – w przeciwieństwie do dwusuwów charakteryzował się większą kulturą pracy, był zdecydowanie bardziej ekonomiczny i cichszy. Cechował się również legendarną niezawodnością Hondy. W celu zapewnienia jak najbardziej optymalnej charaterystyki pracy silnika, CB400F wyposażone było w bardzo rzadko spotykaną w tamtych czasach, 6-biegową skrzynię biegów. Ciekawym elementem rozpoznawczym jest wydech 4-w-1.

Model ten wpisuje się też w bardzo charakterystyczny design Hondy z lat 70, który do dzisiaj jest ceniony między innymi przez amatorów stylu Café Racer.

MotoRmania
Redaktor naczelny

to lifestylowy magazyn o tematyce motocyklowej. Ekskluzywność tego tytułu podkreśla nie tylko doskonałej jakości papier, ale przede wszystkim wyjątkowe materiały. Masz sprawę ? Skontaktuj się:

Materiały premium

czytaj kolejne artykuły