Forty-Eight Special oraz Iron 1200 to niezwykłe połączenie buntowniczej stylistyki i nowoczesnych osiągów. Wysoka kierownica, niesamowite grafiki i charakter maszyn budowanych niegdyś w przydomowych garażach.
informacja prasowa
Harley-Davidson prezentuje nowe modele z serii Sportster, Iron 1200 oraz Forty-Eight Special, stanowiące najnowszy rozdział w długiej historii firmy. To również dwa najnowsze modele w serii 100 efektownych motocykli, które firma planuje wprowadzić do sprzedaży do 2027 roku. Nowe modele Sportster z wysoką kierownicą to połączenie modnej, buntowniczej stylistyki motocykli custom, dynamicznej platformy Sportster oraz doskonałych osiągów silnika Evolution 1200 V-Twin.
Odkąd pierwsze motocykle Sportster pojawiły się w 1957 roku, były stale modyfikowane zarówno przez samą firmę, jak również przez ich właścicieli na wiele sposobów – Sportster jako bobber, chopper, scrambler czy café racer, możliwości są nieskończone. Były też bohaterami wielu wyścigów organizowanych na torach i szosach. Jest to również przyjazna maszyna dla początkujących motocyklistów oraz klasyczny cruiser dla indywidualistów.
„W chwili powstania Sportster stanowił idealne połączenie rozmiaru, mocy oraz charakteru i właśnie to zwróciło na niego uwagę tak wielu motocyklistów”, powiedział Brad Richards, wicedyrektor Harley-Davidson ds. stylistyki i projektowania. „Sportster to motocykl, który jest stosunkowo łatwy do przebudowania. Sposób, w jaki stworzyliśmy modele Iron 1200 i Forty-Eight Special nie różni się za bardzo od tego, jak właściciele tych motocykli modyfikują swoje maszyny od wielu pokoleń”.
Oba modele, Iron 1200 oraz Forty-Eight Special, wyróżniają się nowymi grafikami na zbiorniku paliwa łączącymi odważne, kolorowe pasy z eleganckim krojem czcionki oraz popularne w latach 70. elementy graficzne.
„Grafiki na obu zbiornikach paliwa odzwierciedlają współczesne trendy, jakie dostrzegamy na scenie motocykli custom oraz w szeroko pojętej branży projektowania – to odejście od skomplikowanej i zawiłej grafiki na rzecz bardzo prostego i minimalistycznego wzornictwa”, dodał Richards. „Warto zauważyć, że grafiki są dostosowane do kształtu zbiornika paliwa, a przecież w przypadku motocykli Sportster kształt zbiornika sam w sobie jest tradycyjnym elementem stylistyki”.
Obejrzyjcie film promocyjny obu nowych modeli:
Iron 1200™
Pierwszy składnik receptury na sukces modelu Iron 1200 to moc. Silnik Evolution® 1200 V-Twin o pojemności 1202 cm3 zapewnia o 36% większy moment obrotowy (98,97 Nm vs 72,94 Nm) w porównaniu do silnika Evolution 883 napędzającego nasz agresywny, miejski Sportster Iron 883. Iron 1200 to jeszcze większy uliczny wojownik – oferuje niezwykłe przyśpieszenie i więcej mocy w średnim zakresie obrotów, pozwalając bez trudu pokonywać każde uliczne korki. A więcej mocy to więcej nieskrępowanej zabawy.
Satynowo-czarna kierownica Mini Ape to jeden z najważniejszych elementów stylistycznych chopperów powstających w przydomowych garażach, nadający im tak niezwykły charakter. Kierownica o średnicy 2,5 cm ma wysokość 22,2 cm, szerokość 81,2 cm i jest cofnięta o 16,5 cm, zapewniając optymalne i komfortowe ułożenie rąk motocyklisty. Otaczająca reflektor owiewka w kolorze błyszczącej czerni jest inspirowana stylistyką z zachodniego wybrzeża i podkreśla charakter wysokiej kierownicy. Chroni motocyklistę przed wiatrem przy dużych prędkościach i stanowi pole do popisu w zakresie personalizacji. Pomniejszone siodło Café Solo płynnie łączy się z tylnym błotnikiem, a jego kształt utrzymuje kierowcę w miejscu, gdy silnik Evolution 1200 pokazuje, na co go stać.
Na klasyczny dla maszyn Sportster zbiornik paliwa o pojemności 12,5 l naniesiono grafiki w postaci wielokolorowych pasów dokładnie dopasowanych do profilu zbiornika. Są one dodatkowo uwydatnione przez ciemne elementy wykończenia silnika. Opcje lakieru na zbiorniku paliwa obejmują kolory czarny Vivid Black, wiśniowy Twisted Cherry oraz biały Billiard White i kontrastują z owiewką w błyszczącym kolorze czarnym.
Cały układ napędowy jest lakierowany w bardzo popularnym kolorze: górne i dolne pokrywy zaworowe w kolorze czarnym, czarne tłumiki i osłony wydechu oraz czarne pokrywy zapłonu, główna oraz przekładni. Chromowane tuleje oraz osłony popychaczy to jedyne jasne elementy, które dodatkowo podkreślają kształt silnika V-Twin. Model Iron 1200 jest wyposażony w całkowicie czarne, 9-ramienne koła (19-calowe przednie i 16-calowe tylne) oraz czarną osłonę pasa napędowego i tylne koło pasowe.
Motocykl Iron 1200 posiada w standardzie inteligentny system zabezpieczeń Harley-Davidson wraz z kluczykiem „hands free” oraz system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS).
Forty-Eight® Special
Przysadzisty przód motocykla Forty-Eight Special – 130 mm przednia opona i 49 mm widelec z kutymi aluminiowymi półkami typu triple clamp – wygląda szczególnie złowieszczo w połączeniu z kierownicą Tallboy o wysokości 18,4 cm w kolorze błyszczącej czerni.
„Wybraliśmy kierownicę Tallboy właśnie ze względu na jej kształt”, powiedział Richards. „Jest zdecydowanie mniej cofnięta niż kierownica Mini-Ape, dzięki czemu świetnie współgra z masywnym przodem i mniejszym zbiornikiem paliwa w modelu Forty-Eight Special”.
Na zbiorniku paliwa w kształcie kropli i o pojemności 7.9 l widoczne są rzędy odważnych, poziomych pasów otaczających proste logo tekstowe Harley-Davidson. W przypadku zbiornika paliwa dostępne są trzy opcje lakieru: czarny Vivid Black, czerwony Wicked Red oraz biały Billiard White.
Górna część silnika Evolution 1200 ma kolor czarny, natomiast cała jego dolna część jest wykończona elementami chromowanymi, w tym chromowanymi pokrywami zapłonu, główną oraz przekładni, a także chromowanymi tłumikami i osłonami wydechu. Chromowane dolne pokrywy zaworowe, tuleje oraz pokrywy popychaczy kontrastują z czarnymi cylindrami, podkreślając kształt silnika V-Twin. Na czarnych, dzielonych, 9-ramiennych odlewanych kołach aluminiowych (średnica 16 cali przód i tył) zamontowano wysokiej klasy opony Michelin Scorcher 31.
Forty-Eight Special posiada w standardzie inteligentny system zabezpieczeń Harley-Davidson wraz z kluczykiem „hands free” oraz system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS).