Nie, to co widzicie na zdjęciu to wcale nie jest Ducati. Mimo, że baaardzo przypomina Ducati.
Ten sprzęt pochodzi prosto z Chin i mimo trochę mniejszej pojemności (1 cylinder i 292 lub 300 ccm, nie jest to jasne, ale kto by się przejmował) jest wierną kopią Ducati 1098. Na jednym ze zdjęć widnieje logo Space Ranger i bardzo chcielibyśmy, aby tak brzmiała ostateczna nazwa. Ale niestety wygląda na to, że poprawnie jest to Wonjan WJ300GS Shadow. Zobaczcie. Jeżeli to nie wygląda jak Dukat 1098, to zwijamy MotoRmanię i zmieniamy branżę.
Chiny mają długą i bogatą tradycję kopiowania dóbr wszelakich. W ofercie Wonjana znajdziemy jeszcze nakeda WJ300 pod chwytliwą nazwą Pionieer – jednak coś nam się wydaje, że w segmencie motocykli Chińczykom daleko od pionierów. Zresztą zobaczcie, czy to nie wygląda „troszeczkę” jak Ducati Streetfighter?
Możecie się śmiać (tak jak my) ale zwróćcie uwagę na szczegóły – znajdziecie je też na stronie producenta. Oba te sprzęty wyglądają nieźle jak na „Chińczyki”, mają po 19,5 KM mocy i ważą ok. 153 kg. Rama i zawieszenie USD wygląda solidnie, a na przedniej osi znalazły się po dwie tarcze! Całkiem nieźle, prawda?
W 2014 roku Wonjan rozwinął też (na pewno w zupełności samodzielnie!) nowy motocykl klasy 150 nazwany Smart, który wcale-a-wcale nie przypomina Hondy Grom, znanej w Europie jako Honda MSX125. W ofercie chińskiego producenta są też dwa siostrzane sprzęty 150 i 250, które dość mocno przypominają nam Hondę CBR250R… Ale możemy się mylić…
Jak twierdzi Wonjan, w ich fabryce produkowanych jest około 500 000 motocykli rocznie. Gama jest ogromnie szeroka, a są w niej nawet motocykle policyjne i militarne. Nawet jeżeli wymieniona liczba produkcji jest przesadzona, to i tak nie śmiemy jej porównywać do wyników sprzedażowych w Polsce… Ale to w końcu Azja, prawda?
Jest jeszcze jedna rzecz, o której warto wspomnieć, a która znacząco zwróciła naszą uwagę na Wonjana, którego pełna nazwa to Chongqing Wonjan Motorcycle Mfg Co., Ltd. Firma założona została w 1984 roku, a teraz jest podobno w czołówce chińskich producentów jednośladów, przy okazji eksportując swoje pojazdy na rynki południowo-wschodniej Azji, Ameryki i Europy. Swój sukces zawdzięcza znanej Wam marce Suzuki, które to w 1993 roku zostało poważnym inwestorem Wonjana, dzieląc się m.in. technologią. Podobno Wonjan jest jednym z najważniejszych partnerów Suzuki w Chinach.
Mówiąc więc w dużym i dość ogólnikowym skrócie, wyobraźcie sobie, że Suzuki pomaga firmie kopiującej motocykle innych, znanych producentów. Ciekawe, prawda?