Poduszki boczne wyzwalane są tuż przed kolizją, dzięki czujnikom. Znacznie poprawiają bezpieczeństwo pasażerów… Niestety w przypadku motocyklistów ryzyko jest większe niż korzyści.

Znacie firmę ZF? To niemiecki gigant w przemyśle motoryzacyjnym, produkuje m.in. automatyczne skrzynie biegów, części motoryzacyjne, czy wszelkiego rodzaju systemy bezpieczeństwa. W środę 5. czerwca ZF pochwalił się nowym Systemem Zewnętrznych Poduszek Bezpieczeństwa.

ZF, Side Impact Protection, Pre-Crash-System mit externem Seiten

Firma twierdzi, że jest to „pierwszy na świecie system zewnętrznych poduszek bezpieczeństwa wystrzelających przed wypadkiem”. Podobne wynalazki już kiedyś widzieliśmy, jak chociażby poduszki na/pod maską samochodu, które mają amortyzować uderzenie w pieszego. Tutaj jednak kluczem jest fakt, że poduszki nie są wywoływane czujnikiem uderzeniowym, a wystrzelają PRZED kontaktem z przeszkodą.

ZF opracowało system łączący radary, lidary, kamery, czujniki oraz sporo algorytmów, które określają, czy kolizji uda się uniknąć oraz czy użycie poduszki przyniesie korzyści. W ciągu 150 milisekund system podejmuje decyzję i napełnia poduszki.

Jak deklaruje ZF:

  • Poduszki znajdują się w okolicy progu samochodu i w zależności od typu pojazdu, mają 280-400 litrów pojemności, czyli są 5-8 razy większe, niż poduszka w kierownicy.
  • Tworząc dodatkową, boczną strefę zgniotu, poduszki pomagają zredukować penetrację uderzonego samochodu do 30%.
  • Poduszki przyczyniają się do 40-procentowej redukcji obrażeń pasażerów przy uderzeniu bocznym.

Motocykle?

Firma ZF w swojej informacji prasowej skupia się przede wszystkim na poprawie bezpieczeństwa w uderzonym samochodzie. Widząc film z prezentacją, mieliśmy nadzieję także na poprawę bezpieczeństwa dla motocyklistów. Tym bardziej, że wypadki, w których motocykl uderza w bok skręcającego lub wyjeżdżającego auta, są niestety dość częste. Zapytaliśmy o to firmę ZF.

Mirko Gutemann z działu marketingu ZF odpowiedział:

„Nasz System Zewnętrznych Poduszek Bezpieczeństwa zaprojektowany jest z myślą redukowania niebezpiecznych skutków wypadków pomiędzy samochodami.

Jeżeli system wykryje motocyklistę, nie zostanie aktywowany. Ze względu na nagły i silny sposób napełnienia poduszki, ryzyko dla motocyklisty jest większe, niż potencjalne korzyści.”

Szkoda! Czekamy więc na kolejną generację systemu, gdy technologia pozwoli pomagać także motocyklistom.