Kursy i egzaminy na nowe prawo jazdy – ile to kosztuje?

- Marcin Kukawka

Postaramy się odpowiedzieć na Wasze pytania, ile będą kosztowały nowe egzaminy i kursy po 19. stycznia…

Na naszą skrzynkę redakcyjną dostaliśmy sporo zapytań o koszty związane z nowym prawem jazdy. Najbardziej interesuje Was, jak po 19. stycznia będą przedstawiały się ceny kursów i egzaminów w przypadku przechodzenia przez każdy stopień prawka, tak jak to przewidział ustawodawca. Dlatego też postanowiliśmy poświęcić temu tematowi uwagę i rozwiać wszystkie wasze niepewności.

Zacząć warto od przypomnienia, że Ministerstwo  zaplanowało podwyżkę opłat za egzaminy państwowe na prawo jazdy i tak: część teoretyczna bez względu na kategorię będzie kosztować 30 zł, zaś część praktyczna w zależności od kategorii: AM – 140 zł; A1, A2, A – 180 zł.

W przypadku kategorii AM (motorower lub czterokołowiec lekki, od 14 roku życia), do dziś nie wiadomo na jakich pojazdach WORD-y będą przeprowadzały egzaminy. Czysto teoretycznie powinny wyposażyć się  motorowery z manualną skrzynią biegów, bo zdanie na automacie będzie jednoznaczne z wprowadzeniem ograniczenia w prawie jazdy do prowadzenia tylko pojazdów z automatyczną skrzynią biegów…

Jednak żeby w ogóle do takiego egzaminu przystąpić, trzeba ukończyć (a więc też i mieć opłacony) kurs na prawko. Zobaczcie, czego można się spodziewać:

W zakresie prawa jazdy kategorii AM, szkolenie obejmuje minimum 10 godzin zajęć teoretycznych i 10 godzin zajęć praktycznych. To oznacza, że należy się spodziewać cen takich kursów w zakresie między 500, a 1000 zł.

Kurs prawa jazdy kategorii A1, A2 lub A w przypadku, kiedy dana osoba nie posiadała wcześniej którejś z motocyklowych kategorii, to obowiązuje ją minimum 30 godzin szkolenia teoretycznego i 20 godzin szkolenia praktycznego. Te wartości pozostają niezmienne, ale ceny kursów wzrosną o kilkaset złotych, ze względu na nowe standardy szkolenia.

Osoby ubiegające się o kategorie A1, A2 i A, przez część teoretyczną muszą przejść tylko jeden raz. W praktyce wygląda to tak, że jeżeli osoba posiadająca prawo jazdy kat. A1 (od 16 roku życia) kończy 18 lat i chce zrobić kurs kat. A2 – wystarczy, że odbędzie część praktyczną w pełnym wymiarze 20 godzin. Jeżeli zaś przykładowa osoba posiada prawo jazdy kat. A1 lub A2 i chce odbyć kurs na kat. A (od 24 lat, chyba, że przez minimum 2 lata miała A2) to wystarczy, że odbędzie tylko 10 godzin szkolenia praktycznego, również bez części teoretycznej. Przede wszystkim jest to oszczędność czasu, bo trzeba pamiętać, że droższą składową ceny całego kursu wciąż pozostaje część praktyczna.

Reasumując motocykliści odbędą część teoretyczną tylko raz, a później podwyższając kategorię będą szkolili się tylko praktycznie. Oczywiście koszt samego egzaminu państwowego za każdym razem trzeba ponieść ten sam (dotyczy części praktycznej).

Po 19. stycznia w życie wejdą również nowe pytania testowe i generalnie będą one łatwiejsze niż, obowiązujące do tej pory. W pytaniach jest tylko jedna prawidłowa odpowiedź i jeżeli ktoś zna zasady ruchu drogowego, powinien sobie spokojnie z nimi poradzić.

Dokładniejsze ceny kursów prawa jazdy to na razie duża niewiadoma. Na pewno trzeba się liczyć z tym, że sporo ośrodków szkolenia zniknie, ponieważ zwyczajnie nie będą w stanie spełnić surowych wymagań stawianych ustawą i rozporządzeniami, a te które zostaną, będą musiały często sporo zainwestować. Do tego wszystkiego nowe zadania egzaminacyjne na pewno będą powodowały dużo wywrotek i uszkodzeń sprzętu, co również trzeba wliczyć w koszty działalności, a za co muszą zapłacić ostatecznie kursanci. HigH Szkoła Jazdy w Poznaniu jest już oczywiście w 100% przygotowana do prowadzenia szkolenia na wszystkie nowe kategorie i odliczamy dni do rozpoczęcia pierwszego kursu w tym roku na przełomie stycznia i lutego! 😉

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl