VIII etap Rajdu Dakar 2015: Sonik traci, Przygoński zyskuje, a Piątek odpada przez sól!

- Piotr Jędrzejak

Największe solnisko świata, które musieli wczoraj pokonać motocykliści, zebrało swoje żniwo. Wielu zawodników nie pokonało tej 130-kilometrowej solnej przeprawy, która okazała się bezlitosna dla wielu motocykli i quadów. Wśród pechowców był niestety Kuba Piątek, dla którego ten Dakar już się skończył.

​KTM Kuby Piątka nie wytrzymał ogromnej dawki soli, jaką musiał przyjąć po przejechaniu Salar de Uyuni – największego solniska świata.

– Próbowałem reanimować motocykl przez sześć i pół godziny. Byłem cały czas w kontakcie telefonicznym z mechanikami, którzy pomagali mi jak mogli. Próbowaliśmy wszystkiego, ale nie udało się. Raz motocykl odpalił i przejechał sto metrów, za drugim razem pięć kilometrów. W końcu pojawiła się ekipa sprzątająca, która zbierała z trasy motocykle wykluczone z rajdu. Czekali jeszcze przy mnie z pół godziny, ale nic się nie dało zrobić. Musiałem się wycofać. Rozczarowanie jest ogromne. Liczyłem, że dojadę do mety, w ogóle nie przypuszczałem, że moja pierwsza przygoda z Dakarem tak się skończy – powiedział Kuba Piątek zaraz po zakończeniu swojego udziału w rajdzie.

Mechanicy Orlen Teamu byli zdumieni tym, co stało się z motocyklem Kuby Piątka oraz tym, w jakim stanie była maszyna Kuby Przygońskiego, który szczęśliwie dojechał na metę.

– Etap początkowo prowadził przez słone jezioro, było mokro po bardzo obfitych deszczach. Instalacja w motocyklach zaczęła szwankować, maszyny przestały odpalać. Motocykl Kuby Piątka po przejechaniu słonego jeziora po prostu przestał działać. Robiliśmy co mogliśmy wraz z mechanikami z KTM-a, ale nie byliśmy w stanie mu pomóc. Tak trudny teren ze słoną wodą spowodował, że motocykl już nie nadaje się do niczego. Ciekawe, jak będą się sprawować maszyny pozostałych zawodników, którzy ukończyli odcinek. Podczas następnych etapów rajdu na pewno wyjdą problemy spowodowane solą – powiedział Wojciech Szczepański, główny mechanik Orlen Team.

Mechanicy bardzo dokładnie przygotowywali maszyny do dzisiejszego etapu, jednak warunki na trasie zaskoczyły wszystkich.

– Obawialiśmy się błota, dlatego założyliśmy w motocyklach wysokie błotniki oraz długie filtry paliwa i powietrza. Nikt jednak nie przypuszczał, że tam będzie aż tak dużo wody. Sięgała momentami aż do połowy motocykla! Potem zawodnicy wjeżdżali na wydmy, gdzie była wysoka temperatura, a tam chłodnice motocykli szybko się zapychały. Nie jesteśmy w stanie nawet zeskrobać tej soli. Byłem już na kilku edycjach Dakaru i nigdy czegoś takiego nie widziałem – dodał Wojciech Szczepański.

Salar de Uyuni to jeden z najbardziej płaskich obszarów na świecie. Organizatorzy rajdu postanowili to wykorzystać i przygotowali nietypowy, ale za to efektowny start.

– Startowaliśmy po trzydziestu zawodników w linii. Jechaliśmy przez wyschnięte jezioro, całe białe. Niestety przez całą noc padało, przez co na jeziorze zebrała się warstwa wody i było bardzo ślisko. Jechaliśmy tak przez 130 kilometrów, byłem cały mokry i pokryty solą. A było zimno, tylko 5 stopni. Chłodnice w motocyklach zalepiły się solą, przez co wiele maszyn stanęło. Na szczęście w porę zorientowałem się, że mój motocykl zbytnio się grzeje. Zatrzymałem się i przepłukałem chłodnicę wodą. Dzięki temu motocykl ledwo, ale jednak dojechał do mety. Na tankowaniu było nas prawie trzydziestu i wszystkie maszyny, które zostały zgaszone, nie chciały odpalić. Przez dwadzieścia minut próbowałem uruchomić motocykl. Podobne problemy mieli Marc Coma czy Ruben Faria – powiedział Kuba Przygoński, który na mecie był dziś 19. i awansował w generalce o siedem pozycji, na 17. miejsce.

– Motocykl, którym przyjechał Kuba Przygoński, był pokryty grubą warstwą soli, miał całkowicie zapchaną chłodnicę. Na pewno trzeba będzie wymienić wszystko, co tylko jest możliwe do wymiany. Zostaną tylko ramy. Przed nami długa, pracowita noc – dodał Wojciech Szczepański.

Motocykl Kuby Przygońskiego czeka wymiana wielu elementów

Rafal Sonik na solnym etapie

Poniedziałek był znacznie spokojniejszym dniem dla ekipy Marek Dąbrowski i Mark Powell, którzy podczas dnia przerwy odpoczywali w hotelu w Iquique.

Dobre informacje nie napłynęły niestety również z klasy quadów. W poniedziałek Rafał Sonik chciał powiększyć swoją przewagę nad Ignacio Casale. Zamiast tego krakowianin borykał się z problemami – przez dużą ilość soli szwankowała elektryka. SuperSonik dotarł do mety z ponad 28-minutową stratą do drugiego tego dnia Chilijczyka. Tak duża przewaga miejscowego zawodnika oznaczało zmianę pozycji lidera. Krakowianin traci w tej chwili do zeszłorocznego zwycięzcy rajdu 6 minut i 49 sekund.

Wypowiedź Rafała na mecie etapu (kliknij aby odtworzyć):

Podsumowanie VIII etapu od organizatora:

Po kilku dniach rozłąki, na IX etap znów wszyscy zawodnicy pokonają tę samą trasę, liczącą 451 km OS-u i 88 km dojazdówki. Podczas wtorkowego etapu zawodnicy wystartują z wydm, później jednak zostawią za sobą Atakamę. Wydmy zostaną zastąpione krętymi, górskimi trasami, pełnymi kamieni. W środę powrót do Argentyny i… drugi etap maratoński. Jeszcze wszystko może się zdarzyć…

Klasyfikacje

Wyniki etapu 8: Iquique – Uyuni

Motocykle
1. 31 QUINTANILLA (CHL) 02:56:19
2. 10 PEDRERO GARCIA (ESP) 02:56:30 +00:00:11
3. 18 SVITKO (SVK) 02:56:31 +00:00:12
4. 26 PRICE (AUS) 02:57:00 +00:00:41
5. 29 SANZ PLA-GIRIBERT (ESP) 02:58:55 +00:02:36
6. 44 DE SOULTRAIT (FRA) 03:02:55 +00:06:36
7. 14 DUCLOS (FRA) 03:03:01 +00:06:42
8. 37 VOGELS (NLD) 03:03:53 +00:07:34
9. 1 COMA (ESP) 03:03:56 +00:07:37
10. 11 FARIA (PRT) 03:04:03 +00:07:44
(…)
19. 8 JAKUB PRZYGOŃSKI (POL) 03:12:32 +00:16:13
(…)
… 36 JAKUB PIĄTEK (POL) nie ukończył odcinka

Quady
1. Jeremias Gonazalez Ferioli (ARG) 3:43.35
2. Ignacio Casale (CHL) + 7.54
3. Sergio Lafuente (URY) + 11.04

8. Rafał Sonik (POL) + 36.42

Klasyfikacja generalna po 8. etapie

Motocykle
1. 1 COMA (ESP) 28:51:12
2. 7 GONCALVES (PRT) 29:00:23 +00:09:11
3. 31 QUINTANILLA (CHL) 29:02:23 +00:11:11
4. 26 PRICE (AUS) 29:07:08 +00:15:56
5. 18 SVITKO (SVK) 29:17:42 +00:26:30
6. 11 FARIA (PRT) 29:25:46 +00:34:34
7. 14 DUCLOS (FRA) 29:49:20 +00:58:08 kary 00:15:00
8. 9 CASTEU (FRA) 30:02:00 +01:10:48
9. 29 SANZ PLA-GIRIBERT (ESP) 30:10:03 +01:18:51
10. 21 JAKES (SVK) 30:38:59 +01:47:47
(…)
17. 8 PRZYGOŃSKI (POL) 31:43:13 +02:52:01

Quady
1. Ignacio Casale (CHL) 36:04.14
2. Rafał Sonik (POL) + 6.49
3. Sergio Lafuente (URY) + 49.11

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl