Zmiany w egzaminowaniu na prawo jazdy kat. A, A1, A2, AM opublikowane!

- Marcin Kukawka

Spójrzmy na Dziennik Ustaw i przekonajmy się, co wymyślono w temacie egzaminowania na motocyklowe prawo jazdy. Jest ciekawie!

W dniu 5. września 2012 roku w Dzienniku Ustaw RP opublikowane zostało pod poz. 995 rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o prawo jazdy. Moją uwagę szczególnie zwróciły zapisy dot. egzaminu dla kat. A.

Poniżej krótkie zestawienie zmian, które czekać będą na przyszłych motocyklistów zdających egzamin na „nowych zasadach”, czyli po wejściu w życie Ustawy o kierujących i przedmiotowego rozporządzenia. W związku z dużymi zmianami dot. między innymi infrastruktury placu manewrowego trzeba się spodziewać, że w pewnym momencie wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego zawieszą egzaminowanie kat. A aby przygotować place do nowych wymogów.

Nawet Jorge Lorenzo pokusił się o prawo jazdy!

Całkowitą nowością będzie nałożenie na osobę egzaminowaną zapewnienia sobie podczas egzaminu (§13 ust. 1 pkt. 3) stroju ochronnego w postaci:
• wiązanego obuwia na płaskiej podeszwie
• spodni z długimi nogawkami
• kurtki z długimi rękawami zapinanej na suwak, guziki lub zatrzaski
• rękawic zakrywających całe dłonie

Kompletnej zmianie ulega część teoretyczna. Zamiast dotychczasowych pytań testowych, dostępnych we wszelkiego rodzaju książeczkach itp. osoba egzaminowana będzie musiała:
• udzielić odpowiedzi TAK / NIE na pytania jednokrotnego wyboru, przy czym czas na odpowiedź wynosi 20 sekund
• udzielić odpowiedzi na pytania wielokrotnego wyboru – czas odpowiedzi 50 sekund
• uzyskać z łącznie minimum 68 punktów na 74 możliwe aby uzyskać wynik pozytywny egzaminu – tak! pytania będą różnie punktowane
Dużym utrudnieniem będzie brak możliwości sprawdzenia wcześniej udzielonych odpowiedzi.

Razem z nowymi zasadami egzaminowania kończy się era wyznaczonych tras egzaminacyjnych (za wyjątkiem kat. AM i T). Czyli egzaminator będzie dyktował to, gdzie jedzie osoba egzaminowana. Czas egzaminu praktycznego musi wynosić minimum 25 minut.

Z dotychczasowych zadań praktycznych pozostaje tylko ruszanie na wzniesieniu. Z nowości:
• ósemki w prostokątnym polu, wokół dwóch słupków
• wolny slalom – 2-krotny przejazd między 5 bramkami
• szybki slalom – przejazd między słupkami rozstawionymi zgodnie z rozporządzeniem, na minimum 2 lub 3 biegu, przy prędkości minimalnej 30 km/h
• ominięcie przeszkody z lewej i prawej strony przy prędkości jazdy minimum 50 km/h

Chcąc ocenić powyższe ustalenia ministerstwa w sprawie egzaminowania warto zauważyć, że:
• ograniczono możliwość użycia innego obuwia niż wiązane! A co kiedy ktoś ubierze buty motocyklowe zapinane na klamry? Egzaminator odmówi przeprowadzenia egzaminu lub każe biec do sklepiku w WORD po ładne, chińskie, wiązane tenisówki… 😉
• wprowadzono trudne technicznie zadania, wykonywane przy znacznych prędkościach. Jasne, że z punktu widzenia bezpieczeństwa może poprawi to umiejętności motocyklistów. Pojawia się jednak pytanie, jak instruktorzy będą uczyć tych zadań – zgodnie z techniką kierowania czy tak aby jakoś zdać egzamin!?
• WORD-y i OSK zostaną zmuszone do wyznaczenia na placach odpowiedniej infrastruktury i dostatecznej ilości miejsca aby m.in. rozpędzić motocykl do prędkości 50 km/h i przy tej prędkości wykonać zadania.

Tak na małym marginesie – od nowego roku przy każdym placu manewrowym dobrze by było, aby stacjonowała przynajmniej jedna karetka pogotowia. 😉 A całkiem poważnie – przy nauce opisanych zadań o wywrotki i kontuzje bardzo łatwo, czyli każdy instruktor kat. A powinien obowiązkowo przejść specjalistyczne szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy w tym zakresie, zaś każdy OSK powinien wyposażyć się w porządny zestaw do udzielania pierwszej pomocy.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl