ZAWIESZENIE – zrozumienie regulacji. Rozpoczynamy kurs Motormanii.

W ciągu następnych kilku tygodni dowiesz się krok po kroku jak regulować zawieszenie. Pomożemy ci zrozumieć jak geometria wpływa na zachowanie motocykla i jak ustawiać zawieszenie w zależności do swoich potrzeb czy preferencji. Jak likwidować odczuwalne problemy. Jak sprawić, aby motocykl szybciej skręcał lub był bardziej stabilny ha hamowaniu. Zanim przejdziemy do rozwiązywania przykładowych problemów jest bardzo ważne, abyś wziął sobie do serca ten pierwszy materiał…

Przed naszą redakcją stoi ważne zadanie. Musimy Ci uświadomić jak istotne jest wydanie kilkuset złotych na serwis zawieszenie. Powiedz szczerze, czy kiedyś to w ogóle robiłeś? Ilu z nas kupuje nowy motocykl i dba o odpowiednie opony, nasmarowany łańcuch, ale nigdy nawet nie pomyśli o tym, że od tego jak pracuje nasze zawieszenie może zależeć nasze życie. To ono wraz z oponami ma zapewnić nam przyczepność. Kupiłeś używany motocykl? Pewnie wymieniłeś olej w silniku, ale czy zrobiłeś to samo w zawieszeniu? Jeżeli nie to jest ogromna szansa, że ono po prostu nie działa tak jak powinno. Sytuacja robi się jeszcze gorsza w przypadku wielu motocyklistów rozpoczynających swoją przygodę na torze. Często na początku swojej drogi trafiają na dziesiątki „torowych wyjadaczy” którzy sypią z rękawa pomysłami co trzeba zrobić, aby poprawić swój czas. W pierwszej kolejności jak grzyby po deszczu wyrastają „power comandery, bazzazy oraz tunerzy silników”. Chcemy więcej mocy ponieważ nie rozumiemy, że bez odpowiednio działającego podwozia ta moc na nic nam się nie przyda. Musimy mieć przyczepność, a za to zadanie odpowiedzialne są opony oraz zawieszenie. Najmniejsza wada jednego z elementów tego układu ma wpływ na działanie drugiego i odwrotnie. 

Łatwo jesteśmy w stanie określić zużycie opon, ich stan oraz wpływ jakie mają na naszą jazdę. Niestety kompletnie ignorujemy stan zużycia zawieszenia. Pewnie dlatego, że nie jesteście w stanie ocenić niczego „na oko”, a proces regresji jego działania nie jest tak szybki jak w przypadku opon.

Doskonale pamiętamy swoje początki na torze. Nigdy nie zastanawialiśmy się nad pracą zawieszenia. Jak to wszystko w środku wygląda. Czy elementy się zużywają i ile amortyzator jest w stanie pracować bez serwisu. Teraz chcemy zrobić co w naszej mocy aby ustrzec was przed tymi błędami. Kiedy w końcu ktoś nas namówił na serwis zawieszenia doznaliśmy szoku. To co wydobyło się z przedniego oraz tylnego amortyzatora przypominało lepik, którym klei się papę na dachu, a nie olej w wyczynowym zawieszeniu. To był dla nas przełomowy moment, który otworzył nam oczy.

Wielu z nas podchodzi do zawieszenia, motocyklowego jak do tego, które znajduje się w naszych czterech kółkach. Dopóki nic się nie leje, a samochód nie odrywa się od ziemi, nie muszę nic z tym robić. W przypadku motocykli jest zupełnie inaczej. Po pierwsze sportowe zawieszenie to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych, więc prostą kalkulacją jest, że bardziej opłaca się zrobić serwis (około 300zł robocizna + części) niż kupować nowe. Dodatkowo zawieszenie w motocyklu musi być o wiele bardziej precyzyjne – nawet najmniejsza nieprawidłowość w jego działaniu może doprowadzić do wypadku.

Aby oglądać ten materiał ODBIERZ "1500 ZŁ PLUS" DLA CIEBIE na zakupy u naszych partnerów!
Przejdź szybką procedurę subskrypcji Pakietu Premium.
Kliknij w "Premium Content" aby mieć dostęp do ekskluzywnych materiałów

Ciesz się z rocznego dostępu do wyjątkowych materiałów i zrealizuj bon u naszych partnerów: AGV, Dainese, Ozon, Bitubo, POLand Position, Arrow, Motorraid, 
RobertOzon, East River Enduro, Braking, Pit Bike Racing Lublin, LocoGP

dainese
agv
arrow
bitubo
breaking
yamaha
robertozon
motorraid
ere
bitbike

Materiały premium

czytaj kolejne artykuły