Używane motocykle – na co zwrócić uwagę przy zakupie?

- Artykuł Sponsorowany

Zakup używanego motocykla to nie lada wyzwanie, które wymaga uwagi i odpowiedniego przygotowania. Wybierając motocykl z rynku wtórnego, trzeba sprawdzić stan techniczny, historię serwisową oraz poszukać ewentualnych ukrytych usterek. Eksperci z portalu z ogłoszeniami motoryzacyjnymi – Autoplac.pl podpowiadają, na co zwrócić szczególną uwagę przed zakupem używanego jednośladu.

Jak ocenić stan techniczny używanego motocykla?

Ocena stanu technicznego używanego motocykla to bardzo ważny krok, który pomoże uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek po zakupie. Jak ją przeprowadzić właściwie?

Na początku należy zwrócić uwagę na ogólny wygląd motocykla, zwłaszcza pod kątem śladów korozji, pęknięć, rys i uszkodzeń. Jeśli motocykl wygląda na zadbany, istnieje większa szansa, że był odpowiednio serwisowany. Warto sprawdzić także lakier – nierówności mogą świadczyć o naprawach po wypadkach.

Kolejnym ważnym aspektem jest silnik, któremu należy się dokładnie przyjrzeć i sprawdzić, czy nie ma wycieków oleju ani nie wydaje dziwnych dźwięków podczas pracy. Ważne jest, aby silnik pracował równo, bez stuków i szarpnięć. Najlepiej poprosić o odpalenie motocykla na zimnym silniku – pozwoli to lepiej ocenić jego kondycję.

Skontrolować trzeba także stan tłumika i rur wydechowych. Powinny być wolne od korozji i nieszczelności. Zwróćcie uwagę na kolor dymu z wydechu – niebieski dym może sugerować spalanie oleju, co oznacza poważne problemy z silnikiem.

Sprawdźcie też, czy amortyzatory działają płynnie i nie są uszkodzone. Podczas jazdy próbnej zwróćcie uwagę, czy motocykl nie „buja” się nadmiernie na nierównościach. Pamiętajcie, że naprawa zawieszenia może być kosztowna.

Skontrolujcie także tarcze i klocki hamulcowe – zużycie tych elementów jest normalne, ale zbyt cienkie tarcze mogą wymagać natychmiastowej wymiany. Upewnijcie się, że hamulce działają skutecznie, bez opóźnień i nie wydają dziwnych dźwięków.

Kolejnym aspektem do sprawdzenia, jest bieżnik opon i ich stan. Jeśli są zużyte, będzie to dodatkowy koszt, który trzeba uwzględnić. Upewnijcie się, że opony nie mają pęknięć ani wybrzuszeń, co mogłoby świadczyć o ich niskiej jakości lub starości.

Sprawdźcie też stan łańcucha i zębatek. Jeśli łańcuch jest luźny, zardzewiały lub zębatki są wyraźnie zużyte, może to świadczyć o braku regularnej konserwacji.

Dobrze sprawdźcie wszystkie światła, kierunkowskazy, klakson oraz akumulator. Problemy z elektryką mogą być trudne i kosztowne do naprawy, dlatego warto dokładnie je skontrolować przed zakupem.

Nie zapomnijcie poprosić sprzedawcy o książkę serwisową i faktury za naprawy. Regularne przeglądy i wymiany części świadczą o tym, że motocykl był dobrze utrzymany.

Pozostaje jeszcze jazda próbna, która jest jednym z najważniejszym etapów.

Co warto sprawdzić podczas jazdy próbnej na używanym motocyklu?

Podczas jazdy próbnej na używanym motocyklu warto zwrócić uwagę na kilka elementów, które pomogą Wam ocenić jego rzeczywisty stan techniczny. Przede wszystkim, trzeba skupić swoją uwagę na tym, jak motocykl się prowadzi – czy jest stabilny na zakrętach, czy nie odczuwa się wibracji ani szarpnięć podczas jazdy. Ważne jest również, aby sprawdzić, jak motocykl reaguje na przyspieszenie i hamowanie – silnik powinien pracować płynnie, bez opóźnień czy dziwnych dźwięków.

Zwróćcie też uwagę na skrzynię biegów – biegi powinny wchodzić gładko, bez zgrzytania czy oporów. Jeśli odczuwacie trudności w zmianie biegów, może to świadczyć o zużyciu elementów skrzyni. Sprawdźcie też, czy motocykl nie „buja” się nadmiernie na nierównościach i czy amortyzatory pracują prawidłowo.

Podczas jazdy próbnej trzeba też przetestować hamulce. Skontrolujcie, czy hamują skutecznie i bez opóźnień. Jeśli wydają dziwne dźwięki lub pedał hamulca „wpada” zbyt głęboko, może to świadczyć o zużyciu elementów układu hamulcowego. Zwróćcie uwagę również na działanie sprzęgła – powinno pracować lekko i nie powodować szarpnięć przy ruszaniu.

Jazda próbna to bardzo ważny moment, aby przekonać się, czy motocykl działa tak, jak powinien.

Najczęstsze pułapki przy zakupie używanego motocykla

Zakup używanego motocykla może być obarczony ryzykiem, zwłaszcza jeśli nie zwrócimy uwagi na pewne pułapki. Najczęstsze z nich, to:

  • Ukryte uszkodzenia po wypadku – sprzedawcy często próbują ukryć ślady poważnych wypadków, malując lub naprawiając motocykl na powierzchownym poziomie, dlatego warto zwrócić uwagę na nierówności lakieru, nienaturalne odkształcenia ramy czy ślady spawania. Każdy podejrzany element może świadczyć o wcześniejszych kolizjach.
  • Brak dokumentacji serwisowej – często zdarza się, że sprzedawca nie posiada pełnej dokumentacji serwisowej, co utrudnia ocenę stanu technicznego pojazdu. Motocykl bez historii serwisowej może ukrywać poważne usterki, które wcześniej były naprawiane.
  • Zaniedbanie serwisu – sprzedawcy mogą próbować zataić fakt, że motocykl nie przechodził regularnych czynności serwisowych, co może w przyszłości prowadzić do ukrytych problemów mechanicznych. Upewnijcie się, że wszystkie podstawowe czynności były wykonywane, zgodnie z zaleceniami producenta.
  • Problemy z rejestracją i prawami własności – niektórzy sprzedawcy mogą próbować sprzedać motocykl, który nie jest ich własnością lub ma problemy z dokumentacją. Zawsze sprawdzajcie numer VIN oraz zgodność dokumentów z rzeczywistym stanem motocykla.

Jakie modele używanych motocykli są najbardziej poszukiwane w Polsce?

W Polsce, dużą popularnością na rynku wtórnym cieszą się:

Honda CB500F to popularny wybór wśród motocyklistów szukających solidnego, niezawodnego motocykla o uniwersalnym charakterze. Ten naked bike jest znany z prostoty obsługi, niskiego zużycia paliwa (około 3,5-4,5 l/100 km) oraz dobrych osiągów dzięki silnikowi o pojemności 471 cm³ i mocy 47 KM. Idealny dla początkujących, jak i doświadczonych motocyklistów.

Yamaha MT-07 to dynamiczny naked bike, który cieszy się dużą popularnością ze względu na świetne osiągi i nowoczesny design. Wyposażony w dwucylindrowy silnik o pojemności 689 cm³, generuje moc 75 KM, co zapewnia znakomitą dynamikę jazdy. Średnie spalanie wynosi około 4,3 l/100 km. To motocykl idealny zarówno do miejskiej jazdy, jak i na dłuższe trasy.

BMW R1200GS to legenda wśród motocykli typu adventure. Jest to model wybierany przez motocyklistów planujących dłuższe podróże w różnych warunkach terenowych. Wyposażony w dwucylindrowy silnik typu bokser o pojemności 1170 cm³, rozwija moc 125 KM. Choć nieco bardziej wymagający pod względem obsługi, oferuje niezrównane możliwości na trasach asfaltowych i off-road.

Suzuki SV650 to kolejny ceniony naked bike, znany ze swojej niezawodności i przyjazności dla użytkownika. Wyposażony w silnik V-twin o pojemności 645 cm³, generuje moc 76 KM. Spalanie oscyluje w granicach 4,5-5,5 l/100 km. To motocykl idealny dla tych, którzy szukają zrównoważonych osiągów i komfortu jazdy.

Kawasaki Z650 to dynamiczny i lekki naked bike, który zdobył dużą popularność dzięki swojej zwinności i nowoczesnemu wyglądowi. Silnik o pojemności 649 cm³ i mocy 68 KM oferuje doskonałe osiągi, a średnie spalanie wynosi około 4,3 l/100 km. To dobry wybór dla motocyklistów szukających pojazdu do jazdy miejskiej oraz weekendowych wycieczek.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl