Hamburg: „zerowy efekt” dla jakości powietrza, pomimo zakazów dla pojazdów z dieselami

- Piotr Jędrzejak

Pomimo zakazu dla dieseli niespełniających Euro 6, poziom stężenia tlenków azotu pozostał identyczny lub lekko spadł.

Od 31 maja 2018 roku po dwóch ulicach w centrum Hamburga w Niemczech nie mogą jeździć osobówki i ciężarówki z silnikami diesel, które nie spełniają przynajmniej normy Euro 6. Zakaz dotyczy 580-metrowego odcinka Max-Brauer-Alle oraz 1600-metrowego odcinka Stresemannstraße.

Po ponad 7 miesiącach od wprowadzenia zakazu, opublikowano wyniki badań jakości powietrza. Jak donosi niemiecki dziennik Die Welt „efekt jest zerowy”. Mierzone było przede wszystkim stężenie tlenków azotu. Na Kieler Straße, jednej z głównych ulic, stężenie pozostało identyczne, na poziomie 44 mikrogramów na 1 metr sześcienny w porównaniu z tym samym okresem w 2017 roku. Czujnik przy Habichtstraße wykazał zmniejszenie o 5%, jednak wartość 55 mikrogramów to wciąż znacznie powyżej zalecanej normy 40 mikrogramów. Z kolei przy Max-Brauer-Allee ilość tlenków azotu pozostała bez zmian. Na Stresemannstraße stężenie spadło z 48 do 45 mikrogramów.

Organizacje ochrony środowiska tłumaczą, że powodem jest niskie stężenie zanieczyszczeń z 2017. Spowodowane ono było długotrwałym zamknięciem tunelu w okolicy. Do tego warunki pogodowe w 2018 roku nie sprzyjały niskim wartościom tlenków azotu. Dlatego organizacje twierdzą, że utrzymanie niskiego poziomu to i tak sukces. Planują też rozszerzenie zakazu wjazdu dla dieseli niespełniających normy Euro 6.

Inne zdanie ma spora część mieszkańców, a także wszelkie firmy związane z transportem i logistyką. Twierdzą, że zakaz wprowadza sporo zamieszania i wymusza objazdy, nie wnosząc w zamian poprawy jakości powietrza.

Ciekawe, jakie będą efekty wprowadzenia Strefy Czystego Transportu w Krakowie…

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl