Kolejny producent prezentuje swój pakiet asystentów jazdy motocyklowej.
Wszelkiego rodzaju automatyzacja zaczyna być w motocyklizmie coraz bardziej popularna. Do tej pory słyszeliśmy, że Ducati oraz KTM we współpracy z Boschem, a także Harley-Davidson w własnej konstrukcji, zamierzają wprowadzić do motocykli system radarów integrujący funkcje: ostrzegania przed kolizją, automatycznego hamowania przed kolizją, monitorowania martwego pola oraz aktywnego tempomatu.
Kolejny gigant motoryzacyjny, Continental nie pozostaje z tyłu. Na wystawie EICMA zaprezentowany został ich system ARAS, który ma pomóc zrealizować cel „Vision Zero”, czyli wizję zerowej liczby wypadków na drogach publicznych.
System ARAS od Continentala bazuje na nowej, piątej generacji radarów krótko- i długodystansowych. Są małe w rozmiarze i zaawansowane w technologii. Potrafią wykryć takie przeszkody, jak urwany wydech leżący na drodze, czy korek rozpoczynający się wraz z wjazdem do tunelu. System ARAS w motocyklach ma łączyć w sobie kilka funkcji.
Najważniejszy jest asystent hamowania przed kolizją. Tak jak konkurencja, Continental też wie, że system nie może natychmiast wcisnąć hamulca. Jeżeli więc radary wykryją przeszkodę, poinformują o tym dźwiękiem, światłem, a także być może wibracją kierownicy. Jeżeli obie ręce kierowcy spoczywają na manetkach, system zacznie progresywnie hamować. Continental podkreśla, że o ile w samochodach takie systemy mają na celu jak najszybciej zatrzymać pojazd, tak w przypadku jednośladów będą one jedynie wspomagały.
Radary znajdują się także z tyłu motocykla, a więc system będzie miał funkcję monitorowania martwego pola z tyłu oraz asystenta zmiany pasa ruchu.
Wraz z zastosowaniem radaru, uruchomić można także funkcję tempomatu aktywnego / adaptacyjnego, który dopasowuje swoją prędkość do pojazdów poruszających się z przodu.
Wraz z radarami na pokładzie pojawi się kamera, której celem będzie również monitorowanie znaków (ograniczenia prędkości, zakaz wyprzedzana, zakaz wjazdu) i dalsze wyświetlanie ich na ekranie motocykla.
Ostatnią funkcją jest inteligenty asystent świateł drogowych. Systemy będą wiedziały kiedy można włączyć, a kiedy trzeba wyłączyć światła „długie”.
System ARAS od Continentala jest modułowy, a więc w zależności od potrzeby w danym modelu motocykla, zastosować można pełny pakiet systemów lub tylko część z nich. Oczywiście system współpracuje w wieloosiowymi czujnikami przechyłu, z elektronicznym sterowaniem przepustnicą i oczywiście z elektronicznym wspomaganiem hamowania.