Radary w motocyklach Ducati już za 2 lata

- Piotr Jędrzejak

Radary mają ostrzegać przed szybko nadjeżdżającymi pojazdami z przodu i z tyłu, alarmować przed pojazdami w martwym punkcie, a także będą obsługiwały tempomat adaptacyjny.

W 2014 roku Ducati wypuściło pierwszy motocykl na świecie komunikujący się z systemem poduszek bezpieczeństwa w kurtce – Multistrada D|Air. W ostatnich latach Włosi wprowadzają do swoich motocykli jeden z nowszych systemów bezpieczeństwa, czyli „zakrętowy” Cornering ABS od Boscha. Teraz Ducati postanowiło ubrać swoją działalność na rzecz poprawy bezpieczeństwa w strategię pod tytułem „Safety Road Map 2025”.

Pierwszym krokiem na „mapie” było właśnie zastosowanie Cornering ABSu, który progresywnie ma pojawić się w całej gamie modelowej z Bolonii. Kolejnym krokiem jest zainstalowanie radarów z przodu i z tyłu, do roku 2020.

Prace nad tylnym radarem rozpoczęły się już w 2016 roku we współpracy z Politecnico di Milano University, a wniosek patentowy złożono w maju 2017. Radar skierowany do tyłu motocykla ma ostrzegać motocyklistę przed przeszkodami znajdującymi się w martwych punktach. Będzie też alarmował przed pojazdami zbyt szybko nadjeżdżającymi od tyłu.

Również w 2017 roku ruszyły prace nad drugim radarem, umiejscowionym z przodu. Jego zadaniem będzie obsługa tempomatu adaptacyjnego, dopasowującego prędkość motocykla do pojazdu jadącego z przodu. Motocyklista będzie mógł też regulować dystans, jaki tempomat ma utrzymywać. Ponadto system będzie ostrzegał motocyklistę przed kolizją z szybko zbliżającymi się przeszkodami/pojazdami od przodu.

Wszystkie te systemy, wraz z zaawansowanym interfejsem służącym do obsługi i ostrzegania, pojawią się na jednym z modeli Ducati na rok 2020. Według nas nowe systemy otrzyma najpierw Multistrada 1260.

W planie „Safety Road Map 2025” pojawią się też kolejne rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo. Tego typu strategia może się Ducati opłacić na przyszłość – dzięki nowym systemom motocykle staną się mniej groźne, a sama marka Ducati zyska opinię dbającej o bezpieczeństwo swoich użytkowników. Zupełnie jak Volvo na rynku samochodów.

Oczywiście pojawią się też głosy, że motocykl ma dawać surową przyjemność z jazdy, zamiast pełnić funkcję dopakowanego elektroniką, samodzielnie jeżdżącego gadżetu. Jednak z drugiej strony, jeżeli nowe systemy mają podnieść bezpieczeństwo, to dlaczego nie?

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl