Yamaha YZF-R3 2015 – w końcu jest!
Piotr Jędrzejak
21 października 2014

Zaprojektowany z myślą o kierowcach posiadających prawo jazdy kategorii A2, YZF-R3 jest lekkim motocyklem supersportowym do codziennego użytku…

… Przeznaczony dla motocyklistów z niedużym doświadczeniem, wypełnia lukę między YZF-R125 i YZF-R6 – tak czytamy w informacji od Yamahy. Nie możemy też oprzeć się wrażeniu, że zabrakło tam określenia „w końcu(!) wypełnia lukę”. Yamaha ze sporym opóźnieniem względem konkurencji na rynku, prezentuje swój nowy motocykl klasy 300!

Podobnie jak YZF-R1, R6 i R125, tak samo R3 będzie natychmiast rozpoznawalny jako motocykl z tej samej rodziny – kluczowym elementem DNA serii „R” jest owiewka z podwójnym reflektorem i centralnie umiejscowiony, przedni kanał powietrza oraz opływowe nadwozie. Połączenie tych cech z kołami ze stopów lekkich, wzmocnione długim, muskularnym wahaczem oraz scentralizowaną masą, podkreśla sportowy charakter erTrójki.

YZF-R3 jest napędzany nowym, 2-cylindrowym, 4-suwowym, 4-zaworowym silnikiem DOHC w układzie rzędowym. Inżynierowie kierowali się koncepcją „maszyny klasy supersport przeznaczonej do codziennej jazdy”, dlatego silnik zapewnia doskonałe właściwości jezdne w zakresie niskich i średnich prędkości i wykazuje żywy charakter przy wyższych obrotach. Z pojemności 320 cm3, przy stopniu sprężania 11,2:1, wygenerowano moc 42 KM przy 10 750 obr./min i maksymalny moment obrotowy 29,6 Nm przy 9000 obr./min. Silnik ma też charakteryzować się oszczędnym zużyciem paliwa, co przy 14-litrowym zbiorniku powinno dać spory zasięg.

Podobnie, jak najnowsze 2- i 3-cylindrowe motocykle MT, nowy, kompaktowy silnik R3 ma cylindry przesunięte względem wału korbowego w stronę wydechu. Taka cecha konstrukcyjna znacząco redukuje siłę tarcia poruszających się tłoków podczas fazy spalania. Rozwiązanie to zmniejsza straty powodowane tarciem i tym samym zwiększa moc wyjściową silnika, oferując bardziej emocjonującą jazdę.

Krótki tłumik ma układ 2-w-1 oraz wygląda podobnie jak w R6. Został umieszczony blisko środka ciężkości pojazdu, oferując ulepszone wyśrodkowanie masy i przyczyniając się do zwinniejszego prowadzenia motocykla. Dźwięk podobno też jest ekscytujący.

R3 jest wyposażony w nową, stalową ramę rurową typu „diamond”, jej główne rury posiadają 35-milimetrową średnicę, a silnik służy jako strukturalny element podwozia. Przy masie w stanie gotowym do jazdy wynoszącej 169 kg, a dzięki rozłożeniu masy bliskiemu 50/50 oraz jej centralizacji, a także 17-calowym kołom, ta konstrukcja oferuje przewidywalne i łatwe prowadzenie zarówno w mieście, jak w na otwartej przestrzeni.

YZF-R1 był jednym z pierwszych modeli klasy supersport, który zawierał długi wahacz. Dziś ta sprawdzona technologia została powtórzona w nowym YZF-R3. Dzięki wykorzystaniu tego pomysłu, występuje mniejsza zmienność w geometrii podwozia podczas pokonywania zakrętów i zwalniania, która dba o stabilne prowadzenie. 573-milietrowy wahacz ma taki sam stosunek długości do rozstawu osi jak w R1.

R3 posiada widelec z największymi w klasie goleniami o średnicy 41 mm. Do tego ma aluminiową górną półkę kierownicy i dolny wspornik. Widelec oferuje 130-milimetrowy skok przedniego koła i charakteryzuje się płynnym i sportowym działaniem. System tylnego zawieszenia Monocross daje 125-milimetrowy skok tylnego koła, a jego lekka konstrukcja zapewnia płynną i wygodna jazdę. Kompaktowy amortyzator jest przymocowany bezpośrednio do wahacza.

Na koła składają się lekkie, 10-ramienne, aluminiowe, 17-calowe obręcze oraz opony w rozmiarach 110/70-17 oraz 140/70-17. Układ hamulcowy to przednia tarcza w rozmiarze 298 mm z 2-tłoczkowym zaciskiem oraz tylna tarcza 220 mm z jedno-tłoczkowym zaciskiem.

Wielofunkcyjny zegary zawierają analogowy obrotomierz i cyfrowy prędkościomierz oraz wskaźnik zmiany biegu, podobny do tego, który został użyty w YZF-R1. Na wyświetlaczu LCD kierowca odczyta aktualny poziom paliwa, godzinę, dzienny przebieg, temperaturę oraz informację o zużyciu paliwa.

YZF-R3 dostępny będzie w kolorach Race Blu oraz Midnight Black już w kwietniu 2015.

Zobaczcie całkiem zabawne video promocyjne Yamahy R3 na amerykański rynek, w którym występują… legenda MotoGP, Colin Edwards ze swoją żoną!

Dane techniczne:

Silnik
Typ silnika2-cylindrowy, Chłodzony cieczą, 4-suwowy, DOHC, 4-zaworowy
Pojemność321 cm3
Średnica x skok tłoka68,0 mm x 44,1 mm
Stopień sprężania11,2 : 1
Moc maksymalna30,9 kW (42,0KM) @ 10 750 obr./min
Maksymalny moment obrotowy29,6 Nm (3,0 kg-m) @ 9 000 obr./min
Układ smarowaniaMokra miska olejowa
Typ sprzęgłaMokre, Wielotarczowy
GaźnikWtrysk paliwa
Układ zapłonuTCI
Układ rozrusznikaElektryczny
Skrzynia biegówZ kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa
Napęd końcowyŁańcuch
Podwozie
Układ przedniego zawieszeniaWidelec teleskopowy
Skok przedniego zawieszenia130 mm
Kąt wyprzedzania sworznia zwrotnicy25º
Wyprzedzenie95 mm
Układ tylnego zawieszeniaWahacz
Skok tylnego zawieszenia125 mm
Hamulec przedniHydrauliczny jednotarczowy, Ø 298 mm
Hamulec tylnyHydrauliczny jednotarczowy, Ø 220 mm
Opona przednia110/70-17M/C 54H (Tubeless)
Opona tylna140/70-17M/C 66H (Tubeless)
Wymiary
Długość całkowita2 090 mm
Szerokość całkowita720 mm
Wysokość całkowita1 135 mm
Wysokość siodełka780 mm
Rozstaw kół1 380 mm
Minimalny prześwit160 mm
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa)169 kg
Pojemność zbiornika paliwa14,0 l
Pojemność zbiornika oleju2,4 l
Piotr Jędrzejak
Redaktor naczelny

Głównodowodzący portalem. Nie je, nie śpi, żyje newsami ze świata motocyklowego. Związany z laptopem. Zdarza mu się poprawiać "waCHacze" po kumplach z redakcji. Po mieście szaleje Street Triplem 675. Skontaktuj się Masz sprawę ? Skontaktuj się:

Materiały premium

czytaj kolejne artykuły