Yamaha YZF-R1 2015 upolowana! Skrzynia DCT i 230 KM?!
Piotr Jędrzejak
20 lipca 2014

Wohoo, lubimy takie plotki!

Nowa Yamaha R1 upolowana została przez australijskie wydanie Motorcycle News, Japończycy testowali ją na torze Eastern Creek International Speedway, nieopodal Sydney. 

Co rzuca się w oczy przede wszystkim, to stylistyka czerpiąca inspirację z Yamahy R6. Czy to dobrze? Czy to źle? Jeszcze nie wiemy i prawdę mówiąc nie chcemy oceniać, dopóki nie zobaczymy lepszych zdjęć.

Mamy za to kilka ciekawszych informacji – nowa YZF-R1 pojawi się w sprzedaży w dwóch wersjach – ulicznej oraz wyścigowej. Obie będą jednak homologowane do jazdy po drogach publicznych. Dlaczego? O tym za chwilę.

Przede wszystkim mówi się, że silnik wciąż będzie miał 4 cylindry (to zabija plotki o 3-cylindrowych YZF-R), a wał będzie wciąż typu crossplane. Aby oczywiście móc konkurować z rywalami w swojej klasie, R1 otrzyma nowoczesny pakiet dodatków zawierający odświeżoną kontrolę trakcji, czy elektronicznie sterowane zawieszenie.

Plotki sugerują, że słabsza wersja eRłana będzie wyposażona w skrzynię DCT. Dokładnie tak, chodzi o podwójne sprzęgło – no wiecie, dramatycznie szybkie zmiany biegów jak w MotoGP! Jeżeli wciąż nie wierzycie, to inne plotki głoszą, że Yamaha pracuje nad takim rozwiązaniem już od 2007 roku, a pierwsze patenty zostały zgłoszone pod koniec 2010 roku.

Druga, bardziej wyścigowa odmiana YZF-R1 ma dysponować, uwaga, mocą 230 koni mechanicznych! Wow, trochę ciężko przełknąć informację o takich osiągach w seryjnie produkowanym motocyklu. Szczególnie, że o Ducati Superleggera też mówiło się, że ma mieć 220 KM, a finalnie koni zostało „tylko” 201. Z drugiej strony w następnym sezonie World Superbike pojawią się zasady EVO znacznie ograniczające możliwość ingerencji w silnik, a więc Yamasze może zależeć na wypuszczeniu seryjnego, homologowanego motocykla z potężnym silnikiem. Może więc „wyścigowa YZF-R1” rzeczywiście pojawi się, ale w limitowanej produkcji?

Na potwierdzenie wszelkich doniesień o DCT, 230 KM, czy elektronicznym zawieszeniu musimy uzbroić się w cierpliwość. Ale na nie zbyt długo – oczekuje się, że eRłan zostanie zaprezentowany już na jesiennych targach Intermot lub Eicma jako model 2015! Też nie możecie się doczekać?

Piotr Jędrzejak
Redaktor naczelny

Głównodowodzący portalem. Nie je, nie śpi, żyje newsami ze świata motocyklowego. Związany z laptopem. Zdarza mu się poprawiać "waCHacze" po kumplach z redakcji. Po mieście szaleje Street Triplem 675. Skontaktuj się Masz sprawę ? Skontaktuj się:

Materiały premium

czytaj kolejne artykuły