Yamaha MT-03 2016: zdjęcia, film, dane
Piotr Jędrzejak
19 listopada 2015

Inspirowana alternatywnymi subkulturami motocyklowymi zrodzonymi po Ciemnej Stronie Japonii, gama motocykli Yamaha MT na targach EICMA rozrosła się o dwa nowe modele: potężnego MT-10 (o którym już mogliście poczytać) oraz lekkiego, nowego MT-03.

Przeznaczony głównie do codziennego, miejskiego użytku MT-03 jest wyposażony w naturalną, ergonomiczną konstrukcję zaprojektowaną, by zapewniać jak największą wygodę. Wzajemna relacja siedziska/ kierownicy/ podnóżków została pomyślana w taki sposób, aby stworzyć wyprostowaną pozycję kierowcy, dostosowaną do osób o różnych gabarytach, podczas gdy wyprofilowany zbiornik paliwa i okolice kolan pozwalają kierowcy poczuć się jednością z pojazdem. Pionowo ustawiona kierownica zapewnia promień skrętu 68 stopni, a kanapa znalazła się na 780 mm wysokości i zapewnia kierowcy wrażenie siedzenia „w” siodle a nie „na” nim.

DNA rodziny MT miało duży wpływ na stylistykę nowego MT-03. Jedną z charakterystycznych cech każdego modelu MT jest jego specyficzna sylwetka z wysuniętym do przodu środkiem ciężkości, która nadaje tym motocyklom kompaktowy i wojowniczy wizerunek, sprawiający wrażenie mocy i zwinności. Potężny zbiornik mieści 14 litrów paliwa.

Opracowany na bazie jednostki pochodzącej z YZF-R3, chłodzony cieczą 4-suwowy, 4-zaworowy, 2-cylindrowy silnik DOHC w układzie rzędowym został zaprojektowany, by dostarczać doskonałą moc i optymalny moment obrotowy (42 KM oraz 29,6 Nm). Wykorzystano lekkie, wzmocnione tłoki i nawęglane korbowody, a układ zaworów dolotowych i wydechowych został zoptymalizowany, co wraz z kompaktową konstrukcją 4-zaworowej komory spalania wywołuje zawirowanie mieszanki powietrzno-paliwowej, dając w efekcie wyjątkowe osiągi i przyjemny charakter pracy.

Podwozie jest oparte na sportowej konstrukcji YZF-R3 i zostało opracowane za pomocą najnowszej technologii analizy strukturalnej, która umożliwiła konstruktorom Yamahy stworzenie lekkiej i kompaktowej ramy dla nowego MT-03 oraz zapewnia doskonałą równowagę sztywności. Dwie główne rury ramy są wykonane z 35 mm stalowych tub, a dzięki użyciu skrzyni korbowej silnika jako głównego środka ciężkości podwozia, konstruktorzy Yamahy byli w stanie zminimalizować ogólną masę pojazdu.

Yamaha jest jednym z pierwszych producentów, którzy wykorzystali zalety związane z prowadzeniem i przyczepnością, uzyskane dzięki długiej konstrukcji wahacza, a nowy MT-03 zawiera ten sam stosunek wahacza do rozstawu osi, jaki występuje w motocyklu YZF-R1 2014. Zarówno podczas dobicia jak i odbicia, kąt 573-milimetrowego wahacza w MT-03 zmienia się znacznie mniej w stosunku do płaszczyzny drogi niż w konwencjonalnej, krótszej konstrukcji. Zapewnia to wydajniejsze przekazywanie mocy do tylnego koła, co ma szczególne znaczenie podczas przyspieszania, zwalniania i pokonywania zakrętów, a więc gdy tylne zawieszenie jest najbardziej aktywne. Lekkie, 10-ramienne aluminiowe koła, pochodzące z modelu YZF-R3, a opony mają rozmiary 140/70-17 oraz 110/70-17.

Zegary w MT-03 są jedną z najbardziej wszechstronnych konstrukcji w swej kategorii i zawierają cyfrowy prędkościomierz po prawej stronie i analogowy obrotomierz po lewej, ze wskaźnikiem zmiany biegu w górnej części.
Inne funkcje to między innymi wskaźnik paliwa, wskaźnik temperatury wody, aktualne i średnie zużycie paliwa, zegar, dwa liczniki kilometrów, wskaźnik wymiany oleju i wiele innych. Dla podkreślenia dynamicznego wyglądu MT-03 został wyposażony w LED-owe światła pozycyjne i LED-owe światło stopu.

MT-03 został wyposażony w przednią tarczę hamulcową o średnicy 298 mm, zawierającą pływający, 2-tłoczkowy zacisk, podczas gdy tylne koło jest zaopatrzone w tarczę 220 mm. ABS znajduje się w wyposażeniu standardowym.

MT-03 dostępny będzie w lutym 2016, w kolorach Midnight Black lub Race Blu, a cena jeszcze nie jest znana. Dla porównania, siostrzany model YZF-R3 kosztuje 22 900 zł, a naked powinien być tańszy.

Dane techniczne MT-03
SILNIK
Typ silnika2-cylindrowy, chłodzony cieczą, 4-suwowy, DOHC, 4-zaworowy
Pojemność321 cm3
Średnica x skok tłoka68,0 mm x 44,1 mm
Stopień sprężania11,2 : 1
Moc maksymalna30,9 kW (42,0 KM) Ø 10 750 obr./min
Maksymalny moment obrotowy29,6 Nm (3,0 kgf+m) Ø 9 000 obr./min
Układ smarowaniaMokra miska olejowa
Typ sprzęgłaMokre, wielotarczowe
Układ zasilaniaWtrysk paliwa
Układ zapłonuTCI
Układ rozrusznikaElektryczny
Skrzynia biegówZ kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa
Napęd końcowyŁańcuch
PODWOZIE
RamaDiamond
Układ przedniego zawieszeniaWidelec teleskopowy, Ø 41,0 mm
Skok przedniego zawieszenia130 mm
Kąt wyprzedzania główki ramy25°
Wyprzedzenie95 mm
Układ tylnego zawieszeniaWahacz
Skok tylnego zawieszenia125 mm
Hamulec przedniPojedynczy, hydrauliczny tarczowy, Ø 298 mm
Hamulec tylniPojedynczy, hydrauliczny tarczowy, Ø 220 mm
Opona przednia110/70-17M/C (54H)
Opona tylna140/70-17M/C (66H)
WYMIARY
Długość całkowita2090 mm
Szerokość całkowita745 mm
Wysokość całkowita1035 mm
Wysokość siodełka780 mm
Rozstaw kół1380 mm
Minimalny prześwit160 mm
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa)168 kg
Pojemność zbiornika paliwa14 l
Pojemność zbiornika oleju2,4 l
Dodatkowe cechyABS
Piotr Jędrzejak
Redaktor naczelny

Głównodowodzący portalem. Nie je, nie śpi, żyje newsami ze świata motocyklowego. Związany z laptopem. Zdarza mu się poprawiać "waCHacze" po kumplach z redakcji. Po mieście szaleje Street Triplem 675. Skontaktuj się Masz sprawę ? Skontaktuj się:

Materiały premium

czytaj kolejne artykuły